Vanuit de Nederlandstalige vakpers en financiële media was het te horen: Dieter Schwarz (81), oprichter van de Duitse discountr-supermarkt Lidl en hypermarkt Kaufland, neemt de leiding over de Schwarz-Gruppe weer over. In Duitsland was het ook nieuws voor de algemene media.

Het rommelt al jaren binnen de Schwarz Gruppe, een holding met een jaaromzet van €125 miljard in 2020. Ter vergelijking: Ahold Delhaize bleef in het topjaar 2020 steken op iets minder dan €75 miljard. Eigenaar Dieter Schwarz is de rijkste man van Duitsland. Hij nam in 1999 afscheid als CEO en trad terug uit de dagelijkse leiding van het bedrijf. Hij stelde oud-Aldiman Klaus Gehrig aan als CEO van de Gruppe. Samen met hem had hij het bedrijf al succesvol uitgebouwd.

Waar zij aanvankelijk als twee handen op één buik opereerden, trad de afgelopen jaren een verwijdering tussen beide mannen op. Gehrig stelde Melanie Köhler aan bij Lidl. Een nog jonge vrouw (30) die hij leek te willen parachuteren als zijn opvolger bij de Gruppe. Schwarz zou daar liever Gerd Chrzanowski, de huidige CEO van Lidl, zien. Köhler nam onlangs ontslag om niet bekend gemaakte redenen. Chrzanowski maakt zich sterk voor een nadrukkelijke digitaliseringsstrategie (data verzamelen over klanten, bestellen en thuisbezorgen). Discounters als Aldi en Lidl lopen duidelijk op achter op dit terrein.

Wegens een verschil van mening over 'personeelszaken' diende de 73-jarige Klaus Gehrig na een 45-jarig dienstverband afgelopen vrijdag zijn ontslag in. De oude Schwarz neemt zijn positie tijdelijk over en lijkt daarmee de termijn te willen overbruggen tot Chrzanowski (49) gereed is om als CEO de Stichting Schwarz Gruppe te kunnen gaan leiden.

Mogelijk is het ontslag van Gehrig eindelijk het einde van de serie conflicten in de top van het bedrijf, waarvan de buitenwacht weinig meekrijgt vanwege de strikt besloten sfeer binnen het bedrijf. Onderwijl houden de formules Lidl (met een smal assortiment) en Kaufland (een hypermarkt met een breed assortiment) stand hoewel ze achter lijken te blijven in groei.

Schwarz-Gruppe zal zich in de komende jaren moeten beraden op zijn positionering met betaalbare kwaliteitsformules. Ook het Duitse discount-landschap zal veranderen als de inmiddels merkbare inflatiegolf zich voorzet en nieuwe goedkope formules voor dagelijkse boodschappen zoals de in West-Europa oprukkende winkels van de Russische bodemdiscounter Mere een nieuw publiek trekken dat door beperkte loonstijgingen op zoek gaat naar nog veel betaalbaardere boodschappen. Nieuwe budget-formules zullen voornamelijk Lidl raken.
  • Deel
Druk af