De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (bijvoorbeeld FL 1) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Samen met onze ontwikkelaars van Onstuimig zijn we een definitief format aan het ontwikkelen om zo meer nieuws én jullie nieuws te kunnen brengen aan onze lezers.

----------

FL 1. 'NUDGING' EN SOCIALE NORMEN HELPEN ZONNEBADERS TE BESCHERMEN
Zonnebaden vergroot de kans op huidkanker. Op welke manier kun je mensen daar het best van overtuigen? De BBC belicht een aantal campagnes. Benadrukken van het negatieve effect werkt veelal averechts. Dat komt doordat mensen de neiging hebben risicomijdend verdrag te vertonen als ze daar voordelen in zien. Bijvoorbeeld: gebruik van zonnebrandcrème houdt de huid jonger. Worden zonnebaders geconfronteerd met nadelen, zoals zon vergroot de kans op huidkanker, dan willen ze daar eigenlijk niet van weten en nemen ze het risico maar.
In Miami passen de autoriteiten deze psychologische 'nudges' toe. Daar werden 50 dispensers met zonnebrandcreme geplaatst langs de stranden. Folders erbij met positieve bewoordingen moedigen mensen daadwerkelijk tot het gebruik van de (gratis) zonnebrand aan. Zo maken ze daar meteen gebruik van een andere manier van gedragsbeïnvloeding: sociale normen. Hoe belangrijk het hebben van een kleurtje is, zien hoe anderen zich gedragen, wat je vrienden of familie vinden, helpt gedragsveranderingen tot stand te brengen. Zo daalt inmiddels in Australië het aantal jongeren dat door de zon verbrandt dankzij door een multi-media aanpak. Australiërs hoeven niet zo nodig meer een kleurtje te hebben.

FL 2. 'FROZEN YOGHURT' NUMMER 1 BESTELETEN AMERIKAANSE STUDENTEN
Dit blijkt uit een analyse van de Amerikaanse maaltijdenbezorger GrubHub, schrijft USA Today. Nummer twee zijn de zogeheten wafelfrieten, gevolgd door kip souvlaki op pitabrood als nummer drie. Ook blijkt dat studenten vaker na tien uur s‘avonds en minder vaak in de ochtend bestellen dan de gemiddelde besteller.

FL 3. PEPERNOTENFABRIEK OPENT 10 FILIALEN
Vorig jaar experimenteerde pepernotenfabrikant Van Delft Biscuits met een pepernotenwinkel in de Amsterdamse Pijp. Die heeft zoveel succes dat Van Delft nog 10 (tijdelijke) filialen van De Pepernotenfabriek opent, van Groningen tot Maastricht, om direct aan de consument te kunnen leveren. De pop-up Pepernotenfabrieken sluiten eind december. In de winkels is keus uit meer dan vijftig soorten pepernoten, vooral ambachtelijke en luxe varianten, zoals chocolade pepernoten met smaken als framboos, stroop, tiramisu en truffel-kaneel. De lekkernijen zijn bovendien online te bestellen. Van Delft Biscuits is bakt jaarlijks meer dan 3 miljard kruidnoten en levert daarmee 70% van de in Nederland verkochte seizoenslekkernij, meldt Het Parool.

FL 4. OESTERS SPELEN MOGELIJK CRUCIALE ROL BIJ OVERDRACHT NOROVIRUS
Het norovirus is een zeer besmettelijk virus dat voedselinfecties veroorzaakt. Vooral in besloten omgevingen, zoals bijvoorbeeld cruiseschepen, kan het voor grote problemen zorgen. De overdracht van het virus was vooralsnog een raadsel, vaak werden ongewassen handen van medewerkers als schuldige aangewezen. Uit onderzoek blijkt nu dat oesters wel eens de bron kunnen zijn. Onderzoekers vergeleken de genen van norovirussen gevonden in mensen en in oesters. 80% van de virussen in mensen kwam overeen met die in oesters. Norovirussen muteren heel snel en er was ook een relatie tussen gemuteerde soorten in oesters en mensen. Oesters zijn wellicht de plek waar het virus zich tussen uitbraken door 'verstopt' en muteert, schrijft de New York Times.

FL 5. OPMARS AIRBNB OOK IN NEDERLAND ONSTUITBAAR
Binnen 7 jaar na de start is Airbnb in Nederland uitgegroeid tot de grootste aanbieder van logeerruimte. Onderzoek door Horwath HTL en ING Economisch Bureau laat zien dat er in Nederland inmiddels zo'n 15.000 particuliere logeergelegenheden zijn, waarvan ruim 9.000 in Amsterdam. De grootste hotelketen van Nederland, Van der Valk, beschikt over 8.400 kamers, nummer 2 NH Hotels 6.800, meldt het FD. Vorig jaar heeft ongeveer 1% van de Nederlanders (een deel van) zijn huis aangeboden voor tijdelijke verhuur. In Amsterdam realiseren de Airbnb-accommodaties een bezettingsgraad van zo'n 24%. Dat levert de verhuurders gemiddeld €800 op. 6% van de Nederlanders zou zijn huis wel beschikbaar willen stellen om zijn graantje van de deeleconomie mee te pikken.
Ook op het gebied van uit eten gaan, rukt de deeleconomie op. Zowel in Nederland als Frankrijk zijn daartegen protesten te horen omdat de deeleconomie de oude economie oneerlijk zou beconcurreren. Airbnb blijkt inmiddels veruit de grootste deel-'hotelketen' van Nederland.

FL 6. UV-LICHT KAN MEDICIJNRESTEN IN WATER AFBREKEN TER BESCHERMING VAN WATERLEVEN
De microverontreiniging van water neemt toe. Pesticiden, afvalstoffen maar ook medicijnresten kunnen schadelijk zijn voor bijvoorbeeld vissen. Belichten met ultraviolet (UV) licht is een manier om schadelijke stoffen uit afvalwater te verwijderen. De biologische afbreekbaarheid van medicijnen in water blijkt te kunnen worden vergroot door ze vooraf te behandelen met UV-licht. Het onderzoek is nog in de beginfase, maar de onderzoekers geloven dat deze methode in de toekomst kan bijdragen aan een betere bescherming van het waterleven.

FL 7. STEDELIJKE CONSUMPTIE VAN VERS ZORGT VOOR TOENAME VOEDSELGERELATEERDE ZIEKTES IN LAGE- EN MIDDENINKOMENSLANDEN
Consumenten in lage- en middeninkomenslanden zullen naar verwachting meer te maken krijgen met voedselinfecties. Dat blijkt uit een recente review van voedselveiligheid. Hoewel betrouwbare data schaars en wisselvallig zijn, groeit het inzicht. Voorop staat dat voedselgerelateerde ziekten een grote impact hebben op de volksgezondheid en economie.
De meeste voedselgerelateerde ziektes blijken het resultaat van de toenemende consumptie van verse, bederfelijke producten, verkocht op informele marktjes. Met het stijgen van de welvaart en de trek naar de steden neemt de consumptie van risicovolle producten (vlees en vis) verder toe. Ketens worden langer en complexer, waardoor de afstand tussen productie en consumptie groeit. Nieuwe technologieën en het informeren van de juiste schakels in de productieketen kunnen de voedselveiligheid vergroten.

FL 8. NEDERLAND ORGANISEERT TOP INFECTIEZIEKTEN IN 2016
Dat kondigde Minister Schippers (Volksgezondheid) aan tijdens de Global Health Security Agenda (GHSA) in Seoul, meldt de NOS. In 2016 zal Schippers reductie van antibioticaresistentie tot speerpunt maken. Nederland speelt wereldwijd een voortrekkersrol op dit gebied. Tijdens de top in Zuid-Korea heeft Nederland afspraken gemaakt over de ontwikkeling van een nieuw antibioticum of alternatieven voor bestaande. Voor bedrijven is ontwikkelen van nieuwe antibiotica niet interessant, omdat er veel geld geïnvesteerd moet worden in een middel waarvan het gebruik juist moet worden teruggedrongen.

FL 9. ​FRIESLANDCAMPINA MAAKT WERK VAN ENERGIE-EFFICIËNTIE​
FrieslandCampina en Bilfinger Efficiency ​gaan een strategisch partnerschap aan voor het realiseren van duurzaamheidsdoelstellingen. FrieslandCampina streeft naar klimaatneutrale groei en duurzaamheid. “Dit is een van de grootste opdrachten ooit verstrekt in de Europese voedingsmiddelenindustrie voor een energie-efficiëntieproject “, zegt Peter Eilers, voorzitter van de Executive Board van Bilfinger Efficiency GmbH. Het partnership moet een reductie van de CO2 uitstoot met 40 kiloton en een energiebesparing van meer dan 6% per productielocatie opleveren.


FL 10. HELFT BRITSE MELKVEEHOUDERS WIL STOPPEN
Nagenoeg de helft van de Britse melkveehouders wil stoppen. De andere helft heeft zijn investeringsplannen op ijs gezet.
Dat blijkt uit een onderzoek onder de leden van de Royal Association of British Dairy Farmers (RADBF). De halvering leidt tot een tekort aan Britse melk- en zuivelproducten, zegt de RADBF. Dat meldt Boerderij. Het blad vermeldt niet dat Britse boeren stoppen, omdat ze geen verwerkers van betekenis in hun land hebben. Daardoor is er bijvoorbeeld geen uitweg om het verse en beperkt houdbare product om te zetten in melkpoeder of boter en kaas. Bij een lage melkprijs voelen Britse boeren de tucht van de markt harder en sneller dan hun collega's in landen met krachtige en exporterende verwerkers.

WIL JE ZELF NIEUWS TOEVOEGEN? DOE HET IN EEN COMMENTAAR HIERONDER VOLGENS DEZE AANWIJZINGEN.

Fotocredits: 'Zeitung Box Chicago', blu-news.org
Dit artikel afdrukken