Je zoekt binnen Foodlog, via Google
Menu Foodlog

8 mrt in de Media

Welkom!

Fijn dat je een artikel op Foodlog komt lezen. We schreven het helemaal gratis en voor niets voor je. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kost je maar €6,- per maand. Dan krijg je ook nog eens voorrang bij Foodlog-events en toegang tot exclusieve content.

Word lid!
  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. We presenteren daaruit maximaal 12 artikelen in In de Media. De lijst vult zich in de loop van de dag.

Ook jij kunt als lezer zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe? Dat lees je hier, of ga direct naar het Kort-formulier!

Reageren kan per Kort bericht. Gebruik daarvoor de reageerknop onder ieder berichtje of de dropdown boven het reageervak.

Fotocredits: 'Zeitung Box Chicago', blu-news.org

Britse discountformules staan te trappelen om ook in Nederland en Europa de winkelmarkt op te komen schudden, melden De Levensmiddelenkrant en het FD. De koopjeswinkels waar "voor een habbekrats shampoo, schoonmaakmiddelen, tuinartikelen of chocola" te krijgen zijn, zullen het de Nederlandse supermarkten en drogisterijen een stuk moeilijker gaan maken.

Britse discounters als Poundland, Home Bargains, 99p en B&M zijn mogelijke nieuwkomers. Zij zijn al actief in Spanje, Polen en Duitsland. Marktkenner Roland van Geest, directeur van discountformule Big Bazar, voorspelt dat Nederland "nog veel meer discount" gaat krijgen. Ook Ahold houdt de trend in de gaten en verwacht dat vooral op plekken waar veel leegstand is, nieuwkomers de markt zullen betreden.

Onlangs suggereerde Jef Colruyt, CEO van de gelijknamige Belgische supermarktketen, dat discountketens als Action en Big Bazar kwalitatief mindere producten zouden bieden. Dat lijkt echter eerder uitzondering dan regel te zijn, constateert het FD. Nederlandse supermarkten en drogisterijen kunnen maar beter vast 'wennen' aan "een veranderende wereld met succesvolle non-food discounters", stelt Van Geest.

De Sociaal-Economische Raad (SER) heeft bakzeil gehaald voor de rechter in de al vele jaren slepende Aujeszky-zaak die werd aangespannen door de varkenshouders van de Nederlanders VarkenshoudersVakbond (NVV). De SER probeerde door gebruik te maken van een vergissing om de rente-uitbetaling over een eerder toegewezen schadeclaim te ontwijken. De rechter stelt de NVV echter in het gelijk.

In een persbericht laat de NVV vanmiddag het volgende weten:

Het Gerechtshof in Den Haag heeft de Nederlandse Vakbond Varkenshouders (NVV) vandaag opnieuw in het gelijk gesteld inzake de uitbetaling van de Aujeszky-rente vanaf 1993, door de Sociaal Economische Raad (SER).

De SER moet aan NVV ruim 10,8 miljoen uitkeren. Dit bedrag wordt nog eens vermeerderd met de wettelijke rente vanaf 1 januari 2014 tot op de dag van uitbetaling. Hiermee komt de vergoeding die de SER moet betalen, ruim boven 11 miljoen euro. Dit bedrag komt bovenop de 16,1 miljoen euro die de SER in 2013 van de rechter al moest uitkeren aan NVV.

Deze 16,1 miljoen euro betrof de compensatie voor de geleden schade tijdens de Verordeningsperiode 1993-1998. Tijdens die periode verplichtte het toenmalig Landbouwschap varkenshouders hun dieren, tegen vooraf vastgestelde tarieven, in te enten tegen de Ziekte van Aujeszky. De SER treedt op als Vereffenaar van het vermogen van het Landbouwschap.

De 16,1 miljoen euro die in 2013 werd uitgekeerd was echter inclusief een rentevergoeding berekend vanaf 2003. NVV heeft zich hier van meet af aan tegen verzet en heeft altijd gesteld dat de wettelijke rente moet worden berekend vanaf het ontstaan van de schade, in 1993. De rechtszaak over die achterstallige rente won NVV in november 2014. De SER werd toen veroordeeld tot het uitkeren van nog eens bijna 11 miljoen euro. Het bedrag zal dit keer boven de 11 miljoen euro uitvallen, omdat dit nog moet worden vermeerderd met de wettelijke rente tot op de dag van uitbetaling aan NVV.

Een onopgemerkte typefout in de vaststellingsovereenkomst in 2013 tussen NVV en de SER leidde tot het nieuwe geschil. De SER misbruikte deze typefout om de NVV de bijna 11 miljoen euro, waar de (oud)leden van NVV volop recht op hadden, te onthouden. De betrokken SER- bestuurders gingen zelfs zover dat ze voor de rechtbank beweerden dat het ingangsjaar 2003 de uitkomst was van de onderhandelingen tussen NVV en de SER. NVV heeft hierover echter nooit onderhandeld en heeft altijd aan 1993 als ingangsdatum vastgehouden.


De NVV toont zich blij met het oordeel. Het geld wordt uitgekeerd aan de leden van de NVV en komt niet ten goede aan de organisatie, zoals wij eerder abusievelijk meldden.

Omdat het Internationale Vrouwendag is, besteedt The Guardian aandacht aan Il Casato Prime Donne. In dit Toscaanse wijnhuis werken alleen vrouwen, zowel in de wijngaard als in de kelders en op kantoor.

In 1990 erfde Donatella Cinelli Colombini de wijngaard van 16 hectare groot van haar moeder. De wijngaard was al sinds de 16e eeuw in eigendom van de familie. Colombini ging vervolgens op zoek naar werknemers en kwam er achter dat de wijnbouwschool van Siena een overschot aan afgestudeerde vrouwen afleverde, omdat wijngaardeigenaren geen vrouwen wilden als werknemer. Columbini dacht daar anders over en nam alleen nog maar vrouwen aan.

In Toscane werd het maken van wijn gezien als een mannelijke aangelegenheid ook vanwege de fysieke arbeid die er bij komt kijken. Volgens Antonella Marconi, een Brits-Italiaanse gids die de Colombini familie goed kent, was de gedachte dat vrouwen geen goede wijn konden maken zo diep geworteld dat Italianen dachten dat zulke flauwekul echt waar is.

Acht vrouwen werken bij Il Casato Prime Donne en maken de beroemde streekgebonden wijnen Rosso en Brunello di Montalcino wijnen. De flessen kosten €29 per stuk en worden wereldwijd verkocht. De meeste kopers komen uit de VS. Daarnaast bieden ze tours aan en een muziekroute waarbij wijnen gecombineerd worden met muziek. Tijdens lunchtastings verzorgen ze workshops waarbij bezoekers zelf een zogenaamde Super Tuscan - een wijn die buiten de officiële streekwijn valt - kunnen blenden.

Eigenaresse Colombini ging nog verder in het ‘alleen vrouwen’ concept en stelde de Casato Prime Donne International Award in. Deze prijs gaat jaarlijks naar vrouwen die bijzondere daden hebben verricht. Dit jaar ging de award naar burgemeester Giusi Nicolini van het eiland Lampedusa, vanwege haar bewonderenswaardige optreden in de Mediterrane vluchtelingencrisis.

Weidegang in de melkveehouderij zal niet verplicht worden. Staatssecretaris Martijn van Dam geeft daarmee geen gehoor aan de wensen die SP, GroenLinks en D66 in een initiatiefnota hadden verwoord. Dat meldt Boerderij.

Hoewel Van Dam graag meer koeien in de wei zou willen zien, zegt hij dat een wettelijke verplichting de overheid en het bedrijfsleven met veel onnodige kosten zou opzadelen om de naleving en controle te handhaven. De staatssecretaris gaat er van uit dat het huidige beleid zal leiden tot meer weidegang.

Van Dam zegt dat hij met de sector afspraken heeft gemaakt om weidegang te stimuleren. Zo is weidegang een studieonderdeel van agrarische opleidingen en zijn er fiscale investeringsregelingen voor de toepassing van weidegang in melkveebedrijven. Daarnaast worden boeren door melkverwerkers beloond als ze zich extra inspannen voor weidegang.

De Deens-Zweedse zuivelcoöperatie Arla wil de fabriek in Hatfield Peverel in Groot-Brittannië gaan sluiten. Dit maakte Arla maandag bekend in een persbericht.

Het sluiten van de fabriek betekent het verlies van 200 banen. Een aantal personeelsleden kan mogelijk herplaatst worden.

De verwerkingscapaciteit van 365.000 liter melk per dag van de fabriek in Hatfield Peverel zal worden overgeheveld naar Arla's grote fabriek in Aylesbury. Deze fabriek is in 2014 gebouwd met als doel de zuivelverwerking van het concern in Engeland te centraliseren. De bouw van de nieuwe fabriek kostte 150 miljoen pond. Volgens Arla is Aylesbury de grootste zuivelfabriek ter wereld met een verwerkingscapaciteit van 1 miljard liter melk per jaar.

De sluiting van de kleinere fabriek is onderdeel van een reorganisatie. Volgens de onderdirecteur Dan Kolding van Arla UK is deze reorganisatie nodig om kosten te besparen en de concurrentiepositie te verbeteren. De 3.000 bij de coöperatie aangesloten Britse melkveehouders zullen hier hun voordeel mee doen.

Verdere reorganisatie-plannen betreffen het ‘outsourcen’ van het melktransport. Dit zou het verlies van nog eens 32 banen betekenen. Werknemers zouden mogelijk overgeplaatst kunnen worden naar logistieke partner Bidvest Logistics.

De EU kwam maandag nog niet tot een besluit over de verlenging van de toelating van het omstreden gewasbeschermingsmiddel glyfosaat. De Europese Commissie liet maandag weten dat de bijeenkomst dinsdag door zou lopen en dat de beslissing waarschijnlijk uitgesteld wordt. Dat kan niet te lang op zich laten wachten, omdat in juni de huidige toelating afloopt en er geen 'juridisch vacuüm' moet ontstaan.

Vorig jaar beoordeelde het IARC glyfosaat als waarschijnlijk kankerverwekkend. Europese autoriteiten als de EFSA en het Bundesamt für Risikobewertung, en ook het Nederlandse College voor de Toelating van Gewasbeschermingsmiddelen en Biociden (Ctgb), staan op het standpunt dat glyfosaat veilig is.

Een aantal lidstaten, waaronder Nederland, Zweden en Frankrijk, is tegen verlenging van het gebruiksrecht zolang er geen duidelijkheid is over de effecten van het middel. Staatssecretaris van Dam had de Tweede Kamer toegezegd dat hij in Brussel uitstel zou bepleiten, nadat de Kamer een motie aannam tegen verlenging van de toelating.

Verschillende milieu- en consumentenorganisaties, waaronder Slow Food, mobiliseren de emoties van Europeanen tegen de verlenging om de politieke besluitvorming te bemoeilijken.

Albert Heijn voorziet zo'n 50 groente- en fruitproducten uit Afrika van een nieuw logo: het Albert Heijn Foundation logo. Deze producten zijn afkomstig van Afrikaanse leveranciers die samen met AH investeren in lokale projecten.

De AH Foundation bestaat al sinds 2007. AH startte toentertijd met dit fonds om "samen met versleveranciers een positieve bijdrage te leveren aan leefomstandigheden van Afrikaanse boeren, medewerkers en de lokale gemeenschap", schrijft De Levensmiddelenkrant.

Met het logo wil AH klanten bewust maken van de verhalen achter de producten. Een voorbeeld zijn de de tropische fruitsalades van Blue Skies uit Ghana. “Meer dan honderd kleine boeren verbouwen het fruit dat Blue Skies verwerkt en 3.500 medewerkers vinden er een vaste baan en een vast inkomen. Op deze manier levert het bedrijf een significante bijdrage aan de economische ontwikkeling van Ghana”, laat de super weten.

De Britse overheid geeft bijna £3,5 miljoen (€4,5 miljoen) uit aan een campagne om Britten van middelbare leeftijd in beweging krijgen en gezondere voedselkeuzes laten maken. Volgens onderzoek leidt een gezonde leefstijl in de middelbare leeftijdsgroep tot een verdubbeling van de kans om op oudere leeftijd (70+) gezond te blijven. Momenteel besteed de National Health Services (NHS) jaarlijks meer dan £11 miljard (€12 miljard) aan het behandelen van ziektes als gevolg van roken, een ongezond eetpatroon en inactiviteit.

De campagne, One You, bestaat onder meer uit een website en advertenties, zowel online als op TV. Een quiz op de website geeft aan de hand van de antwoorden aanbevelingen om gezonder te leven. Als deel van de campagne biedt supermarkt Asda gratis bloeddrukcontroles aan.

De meest gehoorde kritiek op het plan is dat het betuttelend zou zijn en weggegooid geld, omdat mensen van middelbare leeftijd, die al decennia hun eigen keuzes maken, niet gemakkelijk hun leefstijl aanpassen.

Het prijsverschil tussen de Allerhande Box, de maaltijdbox van Albert Heijn, en de daarin aangetroffen maar los gekochte ingrediënten is kleiner dan een half jaar geleden. Dat blijkt uit een prijsmeting door Distrifood aan de hand van de twee meest recente Allerhande Boxen.

Een vierpersoonsmaaltijdbox van AH kost, net als een half jaar geleden, €49. Wie de afgelopen twee weken de losse ingrediënten bij elkaar sprokkelde, was ongeveer €44 kwijt. Dat maakt het prijsverschil tussen de box en losse ingrediënten nu €5. Een stuk minder dan de €14 verschil van augustus jongstleden.

Bij de berekeningen gaat Distrifood uit van de verpakkingsgrootte die het dichtst bij de benodigde hoeveelheden in de buurt komt en vrijwel altijd van het AH-huismerk. De Allerhande Box wordt gratis thuisbezorgd.

In het kader van het Jaar van de Boon brengt AB Mauri een broodmix gemaakt van peulvruchten op de markt. De mix, Peulkorn, bestaat uit garbanzobonen (kleine kikkererwten), rode linzen en gele erwten. Het ermee te bakken brood bestaat uiteindelijk voor 25% uit gezonde peulvruchten. Volgens marketing manager Anke Nijhuis helpt dit met name kinderen om voldoende groenten binnen te krijgen.

Peulkorn is lactosevrij en kan op verschillende manieren gebakken worden. Het brood smaakt volgens AB Mauri niet zwaar, maar juist luchtig en notenachtig. De mix is geïntroduceerd op Bakkersvak, de vakbeurs voor de ambachtelijke bakker.

Nederlandse wetenschappers hebben meer dan €300 miljoen nodig voor het bouwen en up-to-date houden van laboratoria en testfaciliteiten. Dat blijkt uit een inventarisatie die het ministerie van Economische Zaken eind 2015 maakte, schrijft het FD.

Samen komen de 6 grote onderzoeksinstituten Deltares, Marin, ECN, TNO, DLO (WUR) en NLR al ruim €166 miljoen tekort. Daarnaast is nog €165 miljoen nodig voor het bouwen van faciliteiten voor toekomstig onderzoek.

Deze faciliteiten vormen een belangrijke schakel tussen de wetenschappers en de markt, maar winstgevend zijn ze niet. Vroeger financierde het FES-fonds met aardgasbaten veel testruimtes, maar dat geld is inmiddels op. Waar het geld nu wel vandaan moet komen, is onduidelijk. Het ministerie van Economische Zaken en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap presenteren allebei aan het einde van dit jaar een strategische agenda tot 2021 voor de financiering van faciliteiten. De onderzoeksinstituten zeggen dat ze om concurrerend te blijven de meeste investeringen tussen nu en 2020 moeten doen, maar voorlopig moeten ze dus nog even geduld hebben.

Dat zegt ABN AMRO in het nieuwe rapport ‘Leren van collega’s in andere afzetketens’.

In het rapport vergelijkt ABN AMRO alle ketens binnen de agrarische sector (zuivel, eieren, vis, aardappel, kalfsvlees, bloemen, varkensvlees, glasgroenten) en benoemt van elke sector de sterke en zwakke punten. ABN AMRO ziet sterke verschillen tussen inkomens in de agrarische sector. De bank denkt dat door de sterke punten van de verschillende ketens te analyseren ondernemers uit verschillende sectoren van elkaar kunnen leren om zo hun rendement te verhogen.

"Het sterke imago van Nederland als zuivelland of de positieve, gezonde beeldvorming van verse vis kan bijvoorbeeld groentetelers inspireren. Tegelijkertijd kunnen ketens van elkaar leren als het gaat om communicatie en informatie delen. De sleutelwoorden om te verbeteren zijn slimme informatiedeling [bijvoorbeeld van marktinformatie], verbetering van balans in vraag en aanbod en herkenbaar onderscheid in productkwaliteit." Dat schrijft de bank.

Alle sectoren tegen elkaar afgezet, valt op dat akkerbouwers en glasgroentetelers het meest (meer dan €50.000) verdienden in de afgelopen tien jaar en varkenshouders en vissers het minst (minder dan €20.000). Legpluimveehouders en groentetelers hadden het meest last van een schommelend inkomen, terwijl melkveehouders en kalverhouders juist op een stabiel inkomen konden bouwen.

“Ook de grote verschillen binnen de sectoren geven aan dat er kansen zijn voor ondernemers. Er zijn immers ondernemers die meer rendement halen door binnen hun keten onderscheidend te zijn. Clusters van bedrijven die elkaar versterken en een goede kennisinfrastructuur helpt agrarische ondernemers om zich verder te ontwikkelen en aan te passen aan veranderende marktomstandigheden. Dit vergroot de concurrentiekracht”, zegt Pierre Berntsen, Directeur Agrarische Bedrijven van ABN AMRO. “Boeren, tuinders en vissers kunnen van elkaar leren in hun zoektocht naar mogelijkheden om hun positie te versterken."

Dit artikel afdrukken
Nog 5
Je hebt 0 van de 5 kado-artikelen gelezen.
Op 23 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.