Je zoekt binnen Foodlog, via Google
Menu Foodlog

Kort 6+7 feb in de Media

Welkom!

Fijn dat je een artikel op Foodlog komt lezen. We schreven het helemaal gratis en voor niets voor je. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kost je maar €6,- per maand. Dan krijg je ook nog eens voorrang bij Foodlog-events en toegang tot exclusieve content.

Word lid!
  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan per Kort bericht. Gebruik daarvoor de reageerknop onder ieder berichtje of de dropdown boven het reageervak. Je kunt ook reageerders direct oproepen. Dat doe je door hun naam in een reactie te tikken met het @teken daarvoor. Degene die je oproept, krijgt daar per mail melding van. Wil je naar een eerdere reactie verwijzen in de draad waarin je reageert, dan tik je op dezelfde manier # in, zonder spatie gevolgd door het nummer van die reactie.

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat zo. Of gebruik het Kort-formulier!

Fotocredits: 'Holy Dow!l', Jill Clardy

De Brabantse ijsmaker Jan Nagelkerke dacht met een leuke Carnavalsstunt te komen. Hij bedacht paracetamol-ijs, om carnavalsvierders te helpen hun kater te overwinnen.

Het idee haalde zowel de traditionele als de sociale media. Op facebook reageerde oplettende apothekersassistenten dat er misschien een probleempje was met het ijs. Navraag bij de Inspectiedienst voor de Gezondheidszorg bevestigde dat. Het ijs bevat een geneesmiddel en mag daarom niet verkocht worden. Niet getreurd, dacht Nagelkerke, en zette het ijs, met doosje, als grapje in de vitrine.

Maar zelfs dat mag niet, liet de NVWA weten. Het ijs moet helemaal uit de winkel verdwijnen. Gelukkig had Nagelkerke, die bekend staat om zijn opvallende ijssmaken, nog wat andere Carnavalskrakers in de aanbieding: Flügel- en Boswandeling-ijs. Zonder geneesmiddel, maar met alcohol. Dat mag namelijk wel.

De Nederlandse ondernemer Roland Kahn blijkt toch de 'exclusieve gesprekspartner' te zijn met wie de curatoren van V&D in gesprek zijn. Vorige week noemde Kahn de berichten in die richting nog 'broodje aap'- verhalen.

Cool Investments, het investeringsvehikel van Kahn waar onder meer de ketens Coolcat en America Today onder vallen, zou bij de plannen samen optrekken met supermarktketen Jumbo. Jumbo nam vorige maand de La Place-restaurants over uit de failliete boedel.

Cool Investments zou "alle activiteiten van V&D inclusief het merk willen overnemen. Het bedrijf zegt 'een groot deel' van de 62 V&D-warenhuizen zonder onderbreking door te willen starten", schrijft het FD. Dat is van belang voor Jumbo, omdat de helft van de La Place restaurants in de warenhuizen is gevestigd. Er zouden nog 2 obstakels te overwinnen zijn. De bankfinanciering en de medewerking van de vastgoedeigenaren moeten nog worden rondgemaakt.

De curatoren reppen met geen woord over de tweede kandidaat, de Canadese warenhuisketen Hudson's Bay. Die zou van plan zijn geweest V&D voort te zetten met een geheel nieuw winkelconcept. Of daarin ook plaats zou zijn geweest voor de La Place-restaurants, is maar de vraag.

Als eerste Britse supermarktketen verkoopt Asda vanaf nu standaard een box met 'lelijke' groenten. De groentenbox kost £3,50 (€4,55) en bevat voldoende knobbelige aardappelen, kromme wortels en andere seizoensgroenten 'met een plekje' of een afwijkend formaat om een gezin van 4 een week lang te voeden. De box is in 128 Asda-filialen door het hele land heen te koop.

Asda begon een jaar geleden al met het verkopen van lelijke groenten, daartoe aangespoord door Jamie Oliver en hipsterboer Jimmy Doherty. Ook de andere grote supers in Groot-Brittannië zijn aan het experimenteren met minder perfecte groenten tegen een gereduceerde prijs, maar zijn daar minder ver mee dan Asda. "Onze klanten zijn helemaal weg van lelijke groenten en fruit en we hebben de verkopen het afgelopen jaar gestaag zien stijgen, zegt Ian Harrison van Asda.

De korting, zo'n 30% op de reguliere winkelprijs, houdt rekening met het feit dat consumenten wat meer tijd kwijt zullen zijn aan het schoonmaken en verwerken van de groenten en dat er mogelijk iets meer verlies optreedt. Op dit moment valt zo'n 15% van de aardappelen en pastinaken die Asda aangeleverd krijgt in de categorie 'wonky', 10% van de uien en 8% van de wortels.

Overigens verkoopt in Nederland Albert Heijn al langer 'Buitenbeentjes' en hebben diverse supermarktketens in Frankrijk 'lelijke' groenten tot een merk verheven.

Vanwege de strengere handhaving in de steden, verplaatsen drugslaboratoria zich van de steden naar het platteland. Vooral het Brabantse platteland is populair volgens Boerderij.

Met name XTC-productie zou plaatsvinden in oude stallen. Voormalige boeren met in onbruik geraakte stallen tuinen erin omdat ze vooruit betaald worden voor de huur. Per kilo eindproduct wordt 7 kilo liquide afval geproduceerd dat geloosd wordt op akkers of het oppervlakte water. In 2013 en 2014 steeg het aantal dumpingen sterk. In 2015 nam het af, maar lijkt het aantal gedumpte liters op het riool te zijn toegenomen.

Omdat de effecten van de lozingen in sloten onbekend zijn, raadt boerenkoepel ZLTO het op het land storten van slootmaaisel met sediment af. De boer zou het risico lopen aansprakelijk te worden gesteld. Het waterschap De Dommel vindt dat te ver gaan omdat er geen normen voor drugsresten in het oppervlaktewater bestaan.

Het opzetten van een XTC-laboratorium kost ca. €200.000. Het kan een dagproductie opleveren met een groothandelswaarde tussen de €21.000 en €60.000. Het saneren van een dumping kost een grondeigenaar gemiddeld circa € 20.000. In 2014 werden 200 dumpings geconstateerd. Dat aantal daalde tot 130 in 2015.

Inhakend op de superfood-boerenkoolhype in de VS, nam McDonald's Canada vorig jaar salades met boerenkool op in zijn menu. De Canadese omroep wilde wel eens weten hoe gezond de boerenkoolsalades waren en kwam tot ontluisterende conclusies. Als je de 'Keep Calm, Caesar On'-salade aanmaakt met de bijgeleverde Asiago Caesar dressing, levert het gerecht maar liefst 730 calorieën, 53 gram vet en 1,400 milligram natrium op. Dat is net zoveel als drie gewone hamburgers bij elkaar opgeteld. Zelfs een dubbele BigMac blijft daar met 680 calorieën, 38 gram vet en 1,340 mg natrium nog onder.

De Canadese voedingsdeskundige Shauna Lindzon zegt op CBC: "Vanuit gezondheidsoogpunt is dat teveel vet en natrium. Eet je die salade, dan heb je de maximaal aanbevolen hoeveelheid zout voor de hele dag al binnen." Hoewel het goed is dat McDonald's meer groenten toevoegt aan zijn maaltijden, moeten consumenten toch blijven oppassen. "Boerenkool op het menu betekent niet dat je een gezonde keus voorgezet krijgt", besluit Lindzon.

Eieren zijn het meest gescande product in de duurzaamheids-app van Questionmark. Stichting Questionmark laat consumenten streepjescodes van producten scannen om inzicht te krijgen in de duurzaamheid van een product. Uit de gebruikscijfers van de app blijkt dat doosjes eieren het meest gescand worden. Voor eieren bestaan meer duurzaamheidslogo's dan voor welke andere productgroep dan ook. Maar liefst 19 verschillende keurmerken en logo's melden iets over de duurzaamheid van eieren, van 'blije kip' via 'scharrel' tot 'vrije uitloop'. Om die reden zorgen de keurmerken voor de meeste twijfel en keuzevragen bij consumenten.

Andere productgroepen in de top10 van meest gescande producten zijn zuivel, chocola en vis. Die laatste zijn nog niet in de Questionmark-app opgenomen. Gezien het feit dat er bij vis ook 16 keurmerken in omloop zijn, gaat Questionmark 'met voorrang onderzoek doen' naar vis.

De gebruikers van de app kunnen ook aangeven welke thema's ze het meest belangrijk vinden. Daaruit blijkt dat consumenten dierenwelzijn en milieu iets belangrijker vinden dan fairtrade, meldt De Levensmiddelenkrant.

Dat zei gisteren de Brabantse gedeputeerde Anne-Marie Spierings bij de presentatie van haar Uitvoeringsagenda Brabantse Agrofood (UBA). Volgens haar zullen te weinig marktgerichte boeren verdwijnen. Ze schat hun aantal op 30 tot 40%, verklaardde ze tegenover Omroep Brabant.

De provincie heeft zich tot op heden teveel met de probleemgevallen beziggehouden en wil zich nu gaan bezighouden met de kansen. Spierings acht het in dat licht denkbaar dat schaalvergroting weer mogelijk moet gaan worden voor ondernemende boeren die zogenaamde 'Brabant Quality' met aandacht voor gezondheid, dierenwelzijn en milieu kunnen produceren.

"Met bewerkt voedsel is helemaal niks mis. De grootste bedreiging voor de voedselveiligheid is tegenwoordig de kokende mens zelf." Tomatenpurée uit een blikje is veel gezonder dan een verse tomaat. Verse soep die een paar dagen in de koelkast staat, bevat misschien wel minder vitamines dan de soep uit een pakje met gedroogd poeder.

Die uitspraken en nog vele andere doet hoogleraar levensmiddelentechnologie Tiny van Boekel (Wageningen Universiteit) vandaag in het AD. Alles blijkt anders dan je was gaan denken door te luisteren naar voedselactivisten. Volgens Van Boekel is natuurlijk voedsel helemaal niet beter dan eten uit een pakje.

Van Boekel heeft slechts twee verwijten aan de voedingsmiddelenindustrie. Fabrikanten moeten niet zo romantisch doen door 'natuurlijk' en 'zonder e-nummers' op hun gezonde pakjes, bakjes en zakjes te zetten en ze moeten hun deuren wagenwijd openzetten door te laten zien hoe producten in hun fabrieken gemaakt worden.

Piet Friet Roermond start met de verkoop van friet met Nutella. McDonald's Japan begon afgelopen januari al met de verkoop van friet met chocoladesaus als tijdelijke actie in het teken van valentijnsdag. De Britse Vlogger Chris Broad probeerde het uit "Het werkt, het werkt absoluut".

Het AD startte een poll naar aanleiding van de nieuwe combinatie zoet en zout. Van de 1596 respondenten dacht 36% dat patat met chocoladesaus zou aanslaan in Nederland.

Cox & Co, moederbedrijf van Piet Friet, ziet in ieder geval mogelijkheden in Nederland. "We merken dat de knop even om moet. Maar wie eenmaal een frietje Nutella heeft geproefd, bestelt het zeker een tweede keer,” zegt Cox & Co eigenaar Wim Cox. Je kunt de nieuwe combinatie zondag 14 februari 2016 tussen 11.00 en 12.00 uur gratis proeven bij Piet Friet.

Een gecombineerde CO2- én suikertaks op voedingsmiddelen kan zowel gezondheid bevorderen als klimaatverandering tegengaan volgens een studie die werd gepubliceerd in BMC Public Health.

Onderzoekers berekenden welke effecten de gecombineerde belasting op basis van een suikertaks van 20% op softdrinks voor impact zou hebben op gezondheid en milieu. Volgens Adam Briggs van University of Oxford is een dieet met een lage CO2-uitstoot vaak niet alleen beter voor het klimaat maar ook beter voor de gezondheid. Zo zegt hij dat bijvoorbeeld plantaardig voedsel gezonder is dan vlees, terwijl de productie van vlees meer CO2 uitstoot dan plantaardig voedsel. Een CO2-taks zou daarom een positief effect hebben op gezondheid en het milieu. Alleen suiker is een uitzondering op deze regel zegt Briggs. Suiker is slecht voor de gezondheid maar de productie heeft juist een lage CO2-uitstoot. Juist daarom zouden een CO2-taks én een suikertaks elkaar goed aanvullen.

De onderzoekers analyseerden verschillende taksscenario’s. Ze onderzochten wat het effect van een CO2-taks zou zijn op voedingsmiddelen die voor een bovengemiddelde CO2-uitstoot zorgen. Daarnaast keken ze ook naar het effect van een CO2-taks in combinatie met CO2-subsidies op voedingsmiddelen die juist een lagere uitstoot van CO2 hadden dan het gemiddelde. Vervolgens berekenden de onderzoekers ook wat de suikertaks in combinatie met deze CO2-taks en subsidie voor effect zou hebben.

Alle scenario’s lieten zien dat de CO2 en de suikertaks een positief effect zou hebben op gezondheid en klimaat. Het zou vooral hart- en vaatziekten en kanker laten doen afnemen. Reden hiervoor zou een toegenomen vezelinname zijn en een veranderde vetconsumptie. Alle scenario’s leidden ook tot een afname van CO2-uitstoot. Daarnaast voorspelden alle scenario’s dat de verkopen van rundvlees en lam zouden afnemen, terwijl de consumptie van varkensvlees en kip juist zou toenemen. Het subsidiëren van voedingsmiddelen met een lage CO2-uitstoot resulteert volgens de Oxford-onderzoekers in een toename van de consumptie van fruit- en groenten en een afname van de consumptie van kaas, eieren en room.

Dit artikel afdrukken
Nog 5
Je hebt 0 van de 5 kado-artikelen gelezen.
Op 16 december krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.