De voorstellen van de Europese Commissie voor het nieuwe Gemeenschappelijk Landbouwbeleid van de EU verlagen de steun voor de Nederlandse landbouw met €400 miljoen ten opzichte van de huidige begroting.
Ons land krijgt straks vanuit Brussel €4,8 miljard aan directe landbouw- en plattelandssteun. €4,4 miljard daarvan is directe inkomenssteun in de gehele periode van 7 jaar die vanaf 1 januari 2021 ingaat. De omvang van het totale Europese landbouwbudget beslaat voor de periode van 2021 tot 2027 in totaal €316 miljard.
Boeren zien de directe inkomenssteun wat teruglopen en worden geconfronteerd met meer verplichtingen op gebied van klimaat en milieu. Angela Merkel, de Bondskanselier van Duitsland, zei afgelopen weekend dat de bijdragen van lidstaten, de Nederlandse incluis, omhoog moeten. Nederland verzet zich daartegen. De budgetvoorstellen van de EC gaan uit van een Nederlandse bijdrage aan de EU die oploopt van €8,3 miljard in 2021 tot €10 miljard in 2027.
Boerderij - ? 400 miljoen minder landbouwsteun voor Nederland
Ons land krijgt straks vanuit Brussel €4,8 miljard aan directe landbouw- en plattelandssteun. €4,4 miljard daarvan is directe inkomenssteun in de gehele periode van 7 jaar die vanaf 1 januari 2021 ingaat. De omvang van het totale Europese landbouwbudget beslaat voor de periode van 2021 tot 2027 in totaal €316 miljard.
Boeren zien de directe inkomenssteun wat teruglopen en worden geconfronteerd met meer verplichtingen op gebied van klimaat en milieu. Angela Merkel, de Bondskanselier van Duitsland, zei afgelopen weekend dat de bijdragen van lidstaten, de Nederlandse incluis, omhoog moeten. Nederland verzet zich daartegen. De budgetvoorstellen van de EC gaan uit van een Nederlandse bijdrage aan de EU die oploopt van €8,3 miljard in 2021 tot €10 miljard in 2027.
Dick je kent me van gezicht.
En, ja, ik heb een dikke kop maar van subsidies in de varkenshouderij weet ik geen notie. Sterker nog die kennen ze niet anders dan voor elke ondernemer in NL.
Het afschrijven van infra daar zijn de financierders verantwoordelijk voor en ik hoop dat ze dat ook met verantwoordelijke wijze blijven doen/mee omgaan.
Dit geldt niet alleen voor de agro sector maar voor het MKB in het algemeen.
#3 Jos, ik hekel niet, ik probeer tot nadenken te verleiden! De vraag is of het gezien de staat van het klimaat mogelijk is om Schiphol in deze staat open te houden, zeker wanneer blijkt dat die 58% emissies veehouderij fake zijn!
Jos, ik geloof dat je dit bedoelt: er moet het een en ander aan infrastructuur afgeschreven worden dat heeft kunnen ontstaan dankzij de subsidies, maar waar geen geld mee te verdienen viel.
Dick, met je -denk ik- bedoel ik het zoals ik het zeg in #1
Geïnterneerde kosten.
Links (what's in a word) of rechtsom zullen die betaald moeten worden, zo simpel is het!
Het terugbrengen van de GLB gelden doet hier geen goed aan mits er een tegenprestatie tegenover staat.
Welke commodities heeft Nederland nu nog te bieden?
Groninger gas bijkans van de kraan.
Rotterdam is het volgende Groningen kan ik nu al voorspellen. (fijnstof)
Het door Hendrik J. Kaput gehekelde Schiphol kan de poorten wel sluiten wanneer Air France het wint van KLM.
Moet ik nog meer zeggen?
Jos, je bedoelt - denk ik - dat Nederland sowieso minder uit de pot terugkrijgt, dan we erin stoppen. Waarom doen we het dan toch? Omdat we er een grote markt zonder importbelemmeringen voor terugkrijgen waar we als salaristrekkers en ondernemers tegelijk netto toch stukken beter van worden.
Van die luxe moet wat af, vindt Merkel. En boeren krijgen minder omdat er te weinig geld is en inkomenssteun op termijn geen oplossing is voor hun te hoge kostprijs in relatie tot de waarde van hun bestaande product op de markt