Zonder bekende kopstukken doe je geen geslaagde campagne meer. Daarom klonk gisteren in Vlaanderen het startschot voor de campagne 'Dagen Zonder Vlees' met maar liefst 40 BV's - Bekende Vlamingen. 'Van Adil El Arbi, Natalia, Dirk De Wachter, Sofie Lemaire, Wouter Torfs, Matteo Simoni, Kobe Desramaults tot Bart De Pauw', schrijft De Morgen.

Ecologische footprint België verkleinen
Zij moeten België helpen minder vlees en vis te eten zodat hun ecologische impact verkleint. België heeft een 'gigantische ecologische footprint', zegt de commentator in het campagnespotje in sappig Vlaams).

campagneleider Alexia Leysen. "Elke vegetarische dag bespaart gemiddeld 11 vierkante meter op de ecologische voetafdruk, duizend liter water en twee kilo broeikasgassen", zegt campagneleider Alexia Leysen in De Morgen.

Veel gezelliger in een groep
Van de BV's hoeft België niet vegetarisch te worden. Het gaat de campagne erom bewuster om te gaan met het milieu en eetgewoonten. Verder benadrukt de organisatie het 'meedoen in een groep'. Belgen worden uitgenodigd om in een groep deel te nemen: "het is gewoon veel gezelliger om dat (duurzamere voedingsgewoontes creëren, nvdr) samen te doen," zegt Leysen. "Door collectief aan de actie deel te nemen, stimuleren mensen elkaar om hun culinaire grenzen te verleggen."

Er zijn veertig categorieën groepen, zoals universiteiten, bedrijven, families en verenigingen. De campagne wordt ondersteund door een website waarop de Dagen Zonder Vlees van iedere deelnemer geteld worden en de impact op de footprint zichtbaar worden. De actie loopt van 18 februari tot 4 april 2015 - gelijk met de Vastenperiode.



Fotocredits: still uit reclamespot 'Dagen Zonder Vlees'
Dit artikel afdrukken