Kort 4 feb in de Media

Welkom!

Fijn dat je een artikel op Foodlog komt lezen. We schreven het helemaal gratis en voor niets voor je. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word betalend lid. Dat kost je maar €7,- per maand. Dan lees je alle content van Foodlog onbeperkt en advertentievrij en krijg je ook nog eens voorrang bij Foodlog-events.

Word lid!
  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan per Kort bericht. Gebruik daarvoor de reageerknop onder ieder berichtje of de dropdown boven het reageervak. Je kunt ook reageerders direct oproepen. Dat doe je door hun naam in een reactie te tikken met het @teken daarvoor. Degene die je oproept, krijgt daar per mail melding van. Wil je naar een eerdere reactie verwijzen in de draad waarin je reageert, dan tik je op dezelfde manier # in, zonder spatie gevolgd door het nummer van die reactie.

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat zo. Of gebruik het Kort-formulier!

Fotocredits: 'Trois journalistes américains au travail dans le bureau du journal Stars and Stripes, 1944', PhotosNormandie

De wereldwijd opererende mayonaisegigant Hellmann’s lanceert een veganistische mayonaise. Het product heeft de rijke, romige smaak van Hellmann’s, maar is vrij van cholesterol, eieren en toegevoegde smaak,- en kleurstoffen, meldt het bedrijf in een persbericht. Consumenten zouden al jaren vragen om een eivrije versie van de Hellmann’s mayonaise.

Het merk Hellmann’s is eigendom van Unilever. De multinational spande in 2014 een proces aan tegen Just Mayo om dat een maand later weer te staken. Unilever begon het proces tegen Just Mayo vanwege zijn misleidende naam. In mayonaise horen namelijk eieren. Hellmann’s geeft zijn eijvrije mayo de fancy naam Hellmann’s Carefully Crafted Dressing & Sandwich Spread.

De Stichting Natuur en Milieu wil naar aanleiding van een onderzoek naar bestrijdingsmiddelen een onmiddellijk verbod op het toepassen van de meest schadelijke bestrijdingsmiddelen. Natuur en Milieu liet CLM, een onafhankelijk kennis- en adviesbureau, een risicolijst maken van 238 bestrijdingsmiddelen. Ruim de helft van de in Nederland gebruikte bestrijdingsmiddelen blijkt giftig en schadelijk voor mens en milieu.

De gewasbeschermingsmiddelenorganisatie Nefyto keurt de uitkomsten en systematiek van het onderzoek af. Nefyto vertelde Boerderij dat de resultaten misleidend zijn omdat geen enkele rekening gehouden is met de voorwaarden waaronder de middelen kunnen en mogen worden toegepast. Maritza van Assen, directeur van Nefyto, stelt dat alle middelen op de lijst veilig zijn voor mens en milieu als zij volgens het etiket worden gebruikt.

De risicolijst was een classificering van bestrijdingsmiddelen. De bestrijdingsmiddelen waren ingedeeld in de categorie rood, oranje of groen op basis van het veronderstelde risico voor mens, drinkwater, waterleven, bodemleven of nuttige organismen. CLM beoordeelde vooral de intrinsieke eigenschappen van de actieve stof en liet risico’s door blootstelling buiten beschouwing. Een ondeugdelijke aanpak, vindt Nefyto.

Internet- en bezorgsuper Picnic laat zijn businessmodel fileren in The Finance Challenge 2016 van het FD en Yacht. The Challenge daagt de 'finance professionals van de toekomst' uit het businessmodel van Picnic te 'kraken' als voorbeeld van een strategisch finance vraagstuk uit de praktijk.

Picnic heeft geen winkels en geen voorraad. Alle onnodige schakels zijn uit het proces gehaald. Klanten bestellen via een app en krijgen hun boodschappen gratis thuisbezorgd op een vast afgesproken tijd. Op dit moment bedient Picnic Amersfoort en Leusden. Volgens de oprichters biedt het businessmodel nieuwe strategische financiële kansen en uitdagingen. In The Challenge laten ze dat nader toetsen. De vraag aan de deelnemers luidt: "Welke ideeën heb jij over het optimale verdienmodel voor Picnic die financiële voordelen opleveren voor Picnic, leveranciers en consumenten en waarmee Picnic op de lange termijn flexibel kan reageren op (externe) marktontwikkelingen?"

Tijdens een live event op 17 maart moet het antwoord, in samenspel tussen professionals, experts en de bezoekers, op tafel komen. De professional met de beste ideeën wint €5000,- opleidingskosten. Inschrijven als professional kan nog tot 5 februari, aanmelden als bezoeker kan ook later.

De Italiaanse politie heeft een nieuwe fraude met olijven aan het licht gebracht. Behalve olijfolie, blijken Italiaanse criminelen ook groene olijven te vervalsen. De politie nam 85.000 ton met kopersulfaat geverfde groene olijven in beslag. 'Oude' olijven van oogsten van voorgaande jaren verliezen hun kleur en door er kopersulfaat aan toe te voegen krijgen ze opnieuw een intense en uniform groene kleur.

De politie laat weten dat er 19 mensen zijn aangeklaagd voor de ‘geverfde’ olijven. Volgens de politie is het gebruik van kopersulfaat een 'slimme truc', omdat voedselautoriteiten normaliter niet op die substantie controleren. Kopersulfaat veroorzaakt in hoge concentraties misselijkheid, braken en buikpijn en kan soms zelfs dodelijk zijn.

De bij operatie 'Mamma Mia' in beslag genomen vervalste olijfolie bleek niet in Italië geproduceerd te zijn, maar in landen als Syrië en Turkije. Dat bleek uit DNA testen, aldus The Guardian. Bij de actie zijn 6 mensen gearresteerd.

In 2014 waarschuwde de Italiaanse boerenorganisatie Coldiretti al voor een vergroot risico op fraude. Dit komt door de extreme slechte oogst in 2014-2015, als gevolg van slechte weersomstandigheden, een olijfvliegenplaag en de opmars van de dodelijke Xylella fastidiosa.

Van alle Nederlandse supermarktketens draagt de kleine super PLUS (marktaandeel 5,9%) in 2015 de hoogste Fairtrade premie van alles supers in Nederland af. Dat blijkt uit impact onderzoek van Stichting Max Havelaar. Op basis van de verkoop van gecertificeerde huismerkproducten als koffie, thee, chocolade, bananen, ananassen en bloemen werd door PLUS in 2015 ruim 1 miljoen euro aan premie afgedragen aan boerenorganisaties in ontwikkelingslanden. De meeste premieafdracht komt van koffie (ongeveer 50%) en van bananen (ongeveer 40%).

Al in 2010 begon PLUS als eerste Nederlandse supermarkt met het aanbieden van alleen nog maar Fairtrade gecertificeerde bananen. PLUS stimuleert zijn klanten graag in het maken van bewustere keuzes. De supermarktketen werkt daarom nauw samen met Max Havelaar om het assortiment van Fairtrade huismerkproducten de komende jaren verder uit te breiden.

Dankzij de Fairtrade premies kunnen boeren in ontwikkelingslanden investeren in betere werk- en levensomstandigheden. In Nicaragua investeren boeren bijvoorbeeld in een eigen koffiefabriek. In Ivoorkust wordt de premie gebruikt voor landbouwtrainingen.

Ben & Jerry's introduceert vanaf half februari in de VS 4 smaken veganistisch ijs, die niet van 'echt' te onderscheiden zijn.

De ijsmaker komt daarmee tegemoet aan een langgekoesterde wens van veganisten - dat bleek wel uit een door 28.000 mensen ondertekende petitie. "Jarenlang hebben niet-zuiveleters met afgunst hun vrienden zien genieten van de onvergelijkelijke Ben & Jerry's smaken. Maar nu draaien we dat om", aldus Ben & Jerry's in een verklaring. Het veganistische ijs is er in de smaken Chocolate Fudge Brownie, Chunky Monkey, Coffee Caramel Fudge en P.B. & Cookies. Die laatste twee zijn er alleen in de 'non-dairy frozen desserts'-versie.

Ben & Jerry's heeft er twee-en-een-half jaar over gedaan om het ijs te ontwikkelen, omdat het bedrijf er zeker van wilde zijn dat het ijs net zo'n verwennerij zou zijn als de normale roomijsvarianten. Zo lang heeft het bedrijf er nog nooit over gedaan een nieuwe smaak te ontwikkelen. In plaats van melk en eieren gebruikt Ben & Jerry's amandelmelk en kokosolie. Om het mondgevoel en de textuur van het normale ijs te evenaren, richtte de ijsmaker een nieuw proces in. Ook maakt Ben & Jerry's inmiddels zijn eigen amandelmelk.

De eerste easyFoodstore van easyJet-oprichter Stelios Haji-Ioannou heeft na anderhalve dag de deuren alweer moeten sluiten, meldt The Guardian.

De winkel ging maandag open maar moest woensdagmiddag al nee verkopen aan de in drommen toegestroomde kopers. "We dachten dat we genoeg voorraad hadden voor een paar weken, maar het is in anderhalve dag allemaal op", zegt een woordvoerder. De winkel gaat nu in allerijl de vakken opnieuw vullen en verwacht vrijdag weer open te gaan. De openingsaanbieding, waarbij in februari alle 76 artikelen die de winkel voert 25 pence (€0,33) kosten, blijft van kracht.

Na de introductieperiode zullen de prijzen omhoog gaan. Naar verwachting blijft de easyFoodstore, met de slogan "No expensive brands. Just food honestly priced", onder het prijsniveau van de harddiscounters Aldi en Lidl. Daarmee hebben de Britse supers er een nieuwe concurrent bij.

Ruim één op de vier drinkpakjes met vruchtendrank, drinkyoghurt of chocomel bevat meer suiker dan cola.

Dit blijkt uit eigen onderzoek van foodwatch. De voedselwaakhond onderzocht drinkpakjes van vijf grote supermarktketens. Deze vergeleken ze met het suikergehalte van gewone Coca-Cola. Coca-Cola bevat zo’n vijf suikerklontjes per glas. De drinkpakjes bleken gemiddeld zo'n vier suikerklontjes per pakje te bevatten. foodwatch vindt dat we moeten stoppen met deze suikerbommen.

Minister Edith Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport erkent de noodzaak van een reductie van suiker, vet en zout in levensmiddelen. Schippers heeft haar hoop gevestigd op zelfregulering van de industrie, middels het Akkoord Verbetering Productsamenstelling. Afgelopen december gaf de minister nog in een brief aan de Tweede Kamer toe dat de door de fabrikanten voorgestelde maatregelen 'niet erg ambitieus zijn'. foodwatch is een e-mailactie gestart om minister Schippers te vragen af te stappen van het zelfreguleringsbeleid en andere maatregelen te nemen.

Sinds 1994 is het aantal met alcohol verband houdende overlijdens in Groot-Brittannië toegenomen met bijna 60%. In 1994 overleden 9,1 mensen per 100.000 aan de gevolgen van alcoholgebruik. In 2014 waren het er 14,3 op de 100.000. Van deze mensen was twee derde man en vielen de meeste doden in de leeftijdscategorie van 55 tot 64 jaar. De groep waarin de meeste doden werden geregistreerd, was de categorie mannen tussen 60 en 64 jaar met 47,6 per 100.000.

Dame Sally Davies, de chief medical officer van Engeland vindt dat de overheid meer moet doen om mensen te informeren over de gevaren van alcohol. “Ik wil dat mensen op de hoogte zijn van de risico’s en doen zoals ik doe wanneer ik een glas pak en denk: “Wil ik een glas wijn of wil ik de kans op borstkanker verhogen?” Iedere keer neem ik bewust een beslissing.” Ze pleit voor onder meer voor grotere en duidelijker zichtbare labels en gezondheidswaarschuwingen.

Amanda McLean van World Cancer Research Fund UK zegt dat er bewijs is dat vijf soorten kanker gerelateerd zijn aan alcoholgebruik. “Zo’n 24.000 gevallen van kanker kunnen voorkomen worden als iedereen stopt met het drinken van alcohol. Mensen moeten het drinken van alcohol zoveel mogelijk vermijden omdat iedere hoeveelheid de kans op kanker vergroot.”

Public Health England brengt binnenkort een verslag uit aan de regering met een plan om de schade door alcohol te minimaliseren.

De snooze-knop van de wekker is voor veel mensen zowel vriend als vijand. Yu Hong Tam bedacht een wekker die je daadwerkelijk je bed uit laat komen. Zijn ruggie, 's werelds eerste sprekende tapijt-wekker, blijkt op Kickstarter alvast een doorslaand succes.

De Ruggie is een wekker in de vorm van een tapijtje. Ruggie gebruikt drukgevoeligheid en gaat alleen uit als je er minstens 3 seconden lang op gaat staan. Dan ben je toch al uit je slaaphouding en kun je - zonder te snoozen - net zo goed meteen aan je dag beginnen. Je kunt je Ruggie een oppeppende speech af laten steken of via een USB-stick je eigen audio afspelen.

De Ruggie staat nog tot 3 maart op Kickstarter, maar heeft zijn crowdfunding-doel reeds bereikt. Ruggie is te reserveren voor 110 Canadese dollars.

Landbouw met natuurbehoud verzoenen, is dé uitdaging van de eeuw volgens dr. Ben Phalan, eerste auteur van een recent artikel in Science. In dit artikel roepen onderzoekers beleidsmakers op om hogere opbrengsten te stimuleren ten behoeve van natuurbehoud. De gedachte is dat door hogere opbrengsten minder land nodig is voor landbouwexpansie en meer land beschikbaar blijft voor natuur. Volgens co-auteur prof. Andrew Balmford is land ‘sparen’ voor natuurlijke habitats beter voor klimaat en natuur dan een ‘wildlife-friendly’ landbouw die minder voedsel per hectare oplevert.

De onderzoekers benadrukken dat krachtig milieubeleid noodzakelijk is om te voorkomen dat verhoging van opbrengsten nadelige effecten met zich mee brengt. Zo zouden hogere opbrengsten per hectare een grotere vraag stimuleren en tot dalende voedselprijzen leiden, zonder dat ze voedselverspilling en onnodige consumptie tegengaan. Daarnaast moet voorkomen worden dat opbrengsten verhoogd worden door het gebruik van meer pesticiden en kunstmest, omdat dit alsnog schadelijk is voor de natuur.

Volgens de onderzoekers zijn combinaties van verschillende beleidsmechanismen nodig. Deze mechanismen moeten economische stimuli creëren die de opbrengst verhogen en destructie van de natuur tegengaan. In het artikel bespreken ze verschillende beleidsmechanismen als landzoneringen en slimme subsidie-schema’s. Ook geven ze voorbeelden van succesvolle voorbeelden uit onder andere India, de Filipijnen, Brazilië en Costa-Rica.

Kinderen die de dag met een eiwitrijk ontbijt beginnen, eten daarna gemiddeld 70 kcal minder bij de lunch. Dat blijkt uit onderzoek van de University of Pennsylvania onder 40 kinderen tussen de 8 en 10 jaar.

De kinderen kregen allemaal een ontbijt van 350 kcal voorgezet. De ene groep kreeg een ontbijt met scrambled eggs met volkoren toast, de tweede groep kreeg havermout en de derde groep ontbijtgranen. De deelnemers moesten hun ontbijt helemaal opeten. Een paar uur later mochten ze bij de lunch zo veel of weinig nemen als ze wilden. Het onderzoek vond steeds één keer per week plaats gedurende 3 opeenvolgende weken. Na de drie weken bleek dat de kinderen die hadden ontbeten met eieren en toast gemiddeld 70 kcal minder aten bij de lunch dan de andere twee groepen. De totale energie-inname over de dag veranderde niet.

Onderzoekster Tanja Kral: “Het verbaast me niet dat het eieren-ontbijt het meest verzadigde, maar wel dat de kinderen die dat aten, niet rapporteerden voller te zitten dan de kinderen in de twee andere groepen, ondanks dat ze minder aten bij de lunch.” Ze vervolgt: “Het is belangrijk om vast te stellen welke voedingsmiddelen helpen om kinderen langer een vol gevoel te geven en daardoor de inname van calorieën te beperken, vooral bij kinderen die neigen naar overgewicht.”

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Piet Hermus

landbouw, schrijft wel eens wat

Likes vandaag

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Frits van der Schans

Food- en agri-economie

Likes vandaag

Mark Soetman

Levensmiddelenproductie

Likes vandaag

Bennie Stevelink

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Alisha Teerink

Likes vandaag