Je zoekt binnen Foodlog, via Google
Menu Foodlog

Kort 4 jan in de Media

Welkom!

Fijn dat je een artikel op Foodlog komt lezen. We schreven het helemaal gratis en voor niets voor je. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kost je maar €5,- per maand. Dan krijg je ook nog eens voorrang bij Foodlog-events en toegang tot exclusieve content.

Word lid!
  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (met het eigen nummer) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat zo. Of gebruik het Kort-formulier!

Fotocredits: 'Multi media', Per Gosche

In november werd al bekend dat HelloFresh zou gaan samenwerken met topkok Jamie Oliver. Vanaf deze week is het zover; de maaltijdboxen van HelloFresh bevatten ook steeds een recept van Jamie Oliver. Jamie Oliver is verheugd over de samenwerking en noemt de recepten die hij voor HelloFresh maakt “voedzaam en eenvoudig beschreven, zodat iedereen de recepten kan maken en een lekker gerecht op tafel kan zetten.” Ook HelloFresh is blij met de samenwerking: “nu kunnen de klanten gerechten van topkwaliteit maken van een de bekendste koks van de wereld.”

HelloFresh sponsort hiermee ook het goede doel. Voor elke box die verkocht wordt, doneert HelloFresh aan de Jamie Oliver’s Food Foundation. Deze stichting zet zich in voor het verbeteren van de gezondheid door middel van educatie op het gebied van voeding.

Jamie's recepten zijn beschikbaar in alle HelloFresh boxen en in alle 6 de landen waar HelloFresh actief is.

Discountsuper Lidl biedt klanten bij de aankoop van het nieuwe boek van afvalgoeroe Sonja Bakker een stappenteller. Onder het motto ‘Stap mee voor korting!’ kunnen klanten die de komende weken voldoende stappen zetten, extra kortingen verdienen op onder meer muesli en grof volkorenbrood. Bij het boek, deel 4 in de serie 'Bereik je ideale gewicht voor het hele gezin', hoort ook een gratis app. Voor de gerechten in het boek zijn de ingrediënten bij Lidl te koop.

De actie van Lidl is een origineel geluid in het kortingsgeweld waarmee de Nederlandse supers deze week het jaar openen. Distrifood signaleert de volgende acties: Albert Heijn begint met de traditionele Hamsterweken waarin 1+1 gratis geldt. Ook de meeste andere formules kiezen voor prijzenfestijnen, zoals de Europakkers bij Plus, het Eurofestival bij Dirk, de Eurotoppers bij Boni en het Coopjesjagen bij Coop. Deen zet Prijsbrekers in, Hoogvliet Prijskrakers, Dekamarkt Voordeelgrijpers, Nettorama Knock-Outprijzen en bij Vomar is het de Hele Week Halve Prijs. MCD heeft het over de Ronde Prijs Weken, Lidl kent XXL Voordeelweken en bij Jan Linders zijn het zelfs de Grote Gratis Weken.

Behalve Jumbo, dat voor Jaaraanbiedingen kiest, doen alleen Spar, Emté, Poiesz en Aldi niet mee in het grootschalige prijsgeweld.

Tien procent van de Belgische bevolking kampt met een alcoholprobleem. Maar van de zware drinkers zoekt slechts 1 op de 12 professionele hulp, "meestal pas na achttien jaar wachten en ontkenning", schrijft De Standaard. Dat blijkt uit een rapport door het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE), dat de Belgische gezondheidspolitiek doorlichtte.

Volgens het KCE moeten bevoegde overheden en beleidsmakers, verenigingen van zorgverleners, zorgorganisaties en patiëntenverenigingen zo snel mogelijk aan het werk om een 'omvattend alcoholplan' op te stellen om het problematische alcoholgebruik in België aan te pakken. Om te beginnen met de 'behandelkloof'; het grote verschil tussen het aantal probleemgevallen en het lage aantal behandelingen.

Doordat maar zo weinig alcoholprobleemgevallen hulp zoeken, blijft het merendeel van de lichamelijke én psychische problemen die het alcoholgebruik veroorzaken onder de radar. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie verhoogt problematisch alcoholgebruik het risico op meer dan 60 chronische ziekten, zoals spijsverteringsaandoeningen, kanker, diabetes, overgewicht en vaatziekten. Daarnaast veroorzaakt bovenmatig alcoholgebruik sociale problemen, zoals conflicten op het werk en met familieleden, gewelddelicten en ongevallen in het verkeer en op de werkvloer.

Het KCE komt in het rapport met 10 concrete maatregelen, die gaan van informatie- en sensibiliseringscampagnes (via verschillende soorten massamedia) tot gerichte acties bij uitgaansgelegenheden en festivals. Uiteraard moet er meer bekendheid gegeven worden aan informatie- hulp-, behandel- en opvangmogelijkheden en moeten daar gelden voor worden vrijgemaakt.

Nu meer dan twee miljoen Britten meedoen met Dry January zijn pubs bang in de problemen te komen. Dat schrijft de Daily Mail.

Pubs hebben het de laatste jaren al steeds moeilijker gekregen. Momenteel sluiten iedere dag 4 pubs in Groot-Brittannië voorgoed de deuren. Dit is het hoogste cijfer sinds 1904. Sinds 1980 is de hoeveelheid pubs afgenomen van 69.000 naar minder dan 50.000 in 2015. Veel pubeigenaren vrezen dat de officiële steun van Public Health England voor de Dry January-campagne de verkoop van met name bier zo ver zal doen teruglopen, dat ze het hoofd niet meer boven water kunnen houden.

Martin Caffrey van de brancheorganisatie Federation of Licensed Victuallers vindt helemaal stoppen met drinken niet nodig. “We weten dat miljoenen mensen mee doen met Dry January. [..] Als organisatie promoten wij juist om gedurende het hele jaar verantwoordelijk te drinken. Dat is de juiste manier om met alcohol om te gaan.”

Het 'botanische dieetsupplement' kratom heeft hetzelfde effect als opiaten en werkt verslavend. De plant uit Zuidoost-Azië is in de VS legaal op de markt als poeder en in verschillende drankjes. Het is een natuurlijke pijnstiller waarvan de verdovende werking al eeuwen bekend is in Thailand, het land van herkomst. Thailand verbood de stof decennia geleden vanwege wijdverbreid misbruik, aldus de The New York Times.

In Amerika groeit de bezorgdheid over de toenemende populariteit van kratom. Het poeder is in heel Amerika gewoon te koop, online maar bijvoorbeeld ook in gemakswinkels bij tankstations. Veel verslaafden blijken het te gebruiken om hun afkickproces te ondersteunen. Dat kan averechts uitpakken, omdat kratom zelf ook verslavend is. Experts laten weten dat de milde werking van kratom sommige verslaafden terug leidt naar heroïne, dat goedkoper en sterker is.

Aangezien kratom een botanisch dieetsupplement is, kan de Food and Drug Administration de verkoop niet beperken, totdat het product bewezen onveilig is. De Amerikaanse Drug Enforcement Administration benoemde kratom als een ‘drug of concern’, maar dit verplicht niet tot analyses voor gezondheidsrisico’s en misbruikpotentie. Sommige staten hebben kratom verboden. Voorstanders van legaal kratomgebruik lobbyen tegen verdere verboden omdat ze vinden dat de stof beschermt tegen sterkere opiaten.

De nieuwe online super Picnic biedt sinds deze week 'menukortingen'. Dat betekent dat klanten kortingen krijgen als zij een combinatie van ingrediënten bestellen waarmee een complete maaltijd voor 4 personen bereid kan worden.

Bezorgsuper Picnic, sinds 2 maanden actief in Amersfoort en Leusden, schrijft in een bericht aan zijn gebruikers: "Een deel van de dag- en weekaanbiedingen is in de menu’s verwerkt, dus nog meer acties". Concreet houdt dit in dat voorgerechten en toetjes een plekje in de aanbiedingen krijgen. Met de stap naar menukortingen sluit Picnic dichter aan bij de trend naar het leveren van maaltijdgemak. In die markt opereren ook maaltijdboxenleveranciers zoals HelloFresh, Streekbox en Marley Spoon.

Picnic heeft geen winkels en levert online bestelde boodschappen gratis bij klanten af. Dat doet de online super met speciaal ontwikkelde elektrische bestelauto's die volgens een vaste route op vaste tijdstippen komen bezorgen. Op korte termijn staat uitbreiding van de dienstverlening naar Utrecht, Almere en/of Apeldoorn op stapel.

Dat blijkt uit een consumentenonderzoek door de ingrediëntenfabrikant Beneo. De fabrikant vroeg meer dan 5.000 Europese consumenten naar hun mening over suiker, koolhydraten en voeding.

Consumenten gaven aan vooral met suiker te willen minderen om gezondheidsredenen. Voor 58% was het onder controle houden van hun gewicht de grootste motivatiefactor. Daarnaast bleken ook lange-termijn effecten belangrijk. Eén op de 3 suiker-minderende respondenten noemde diabetes als belangrijkste reden.

Hoewel de respondenten zich bewust zijn van de impact van suiker, blijven zij suiker eten. 60% doet dit omdat ze de smaak lekker vinden en 33% vindt dat suiker zijn of haar stemming verbetert, aldus Food&DrinkTechnology.

Meer dan de helft van de ondervraagde consumenten ziet het nut van koolhydraten als energiebron en eet ze omdat ze energie geven. Steeds meer consumenten - meer dan de helft - maken het onderscheid tussen ‘goede’ en ‘slechte’ koolhydraten. Naast volkoren producten en vezels zien zij zogeheten slow release carbohydrates als goede koolhydraten. Beneo ziet in de resultaten van het onderzoek aanleiding zijn product ‘langzame koolhydraten met een milde zoete smaak’ bij producenten te promoten om daarmee tegemoet te kunnen komen aan de wens van de consument om niets op te hoeven geven.

De fusie tussen Ahold en Delhaize leidt op de Belgische markt tot een 'onbetwiste kampioen', met 900 winkels een en omzet van 25 miljard euro. De andere spelers op de Belgische markt maken zich op voor de concurrentieslag met die nieuwe veel grotere concurrent en vrezen vooral de grotere inkoopkracht. Toch ziet het er niet naar uit dat de fusie al op korte termijn tot lagere prijzen gaat leiden.

"In 2016 kan Ahold Delhaize nog onvoldoende de lagere inkoopprijzen afdwingen waar het denkt recht op te hebben. Eerst moeten de afdelingen in elkaar worden geschoven en moet de fusiegroep als een blok gaan onderhandelen bij de leveranciers. Die twee zaken nemen zeker de rest van 2016 in beslag", schrijft Knack in een analyse.

Volgens Knack zullen de fabrikanten van merkproducten in eerste instantie vasthouden aan de hogere inkoopprijzen voor de Belgische markt, uit angst dat anders ook de andere supers als Carrefour en Colruyt 'Hollandse' inkoopprijzen zullen bedingen. Op termijn zullen de inkoopprijzen in de Benelux onvermijdelijk dichter bij elkaar komen liggen. Dat betekent dat Ahold Delhaize niet veel speelruimte zal krijgen voor scherpe aanbiedingen onder het marktniveau. Dat groeit immers mee omlaag.

Naar verwachting zal het fusiebedrijf kiezen voor scherpe promoties voor producten die tijdelijk in het assortiment opgenomen zijn. Op die manier kan het de concurrentie met Colruyts laagsteprijsgarantie en Lidl's discountprijzen aan. Om klanten te verleiden tot extra aankopen, zullen alle Belgische supermarkten, van Delhaize tot de harddiscounters, inzetten op vernieuwingen in het assortiment en extra seizoensaanbiedingen.

Dit artikel afdrukken
Nog 5
Je hebt 0 van de 5 kado-artikelen gelezen.
Op 28 november krijg je 5 nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.