We moeten het nog even over Honig hebben en de ‘365 dagen-actie’. Precies een jaar geleden reed er een grote vrachtwagen vol oranje pakjes de straat binnen van de familie Jongedijk in Almere, bestaande uit een vloggende vader, moeder en drie kleine kinderen. Daarna aten ze tegen betaling heel 2018 braaf elke avond uit een pakje van Honig. Sterker nog, ze gaven ‘het goede voorbeeld’. Honig ziet zichzelf namelijk als redder in nood want dankzij de pakjesgigant eet je a) een snelle, makkelijke maaltijd en b) zit je vaker met het gezin aan tafel. De Jongedijkjes hielden het dapper vol en vlogden blijmoedig over hun bevindingen. Met als hilarisch dieptepunt die keer dat meneer Jongedijk zijn eega op hun trouwdag verraste met een bruin-groen bordje ‘spaghetti bolognese’. Woest-romantisch.

Zelf zeggen ze dat ze nog nooit zo gevarieerd hebben gegeten. Twaalf maanden lang elke dag een verplichte poedermix bestaande uit zout, suiker, smaakversterkers, gistextract, palmvet en kleurstoffen, en dat dan aanlengen met water en een zak wokgroenten, petje af. Gelukkig was er een diëtiste voor dagelijkse hulp en bijstand, al was het maar voor de overmatige zoutconsumptie.

U dacht toch niet dat die ‘echte familie’ een jaar lang al die filmpjes en foto’s en gerechten ook echt zelf maakte?
Ook precies een jaar geleden begon ik een tegenactie. Net als de Jongedijkjes op Facebook, maar dan met inspiratie voor recepten juist zónder pakjes. Zonder Honig, maar ook zonder Maggi of zonder Knorr of zonder welk pakjesmerk dan ook. Ook ik had filmpjes van gezinnen in de keuken, niet van één gezin, maar wel van zes. Die gingen niet een jaar, maar een week lang een uitdaging aan om de pakjes en zakjes juist te laten staan.

Die speciale Facebookpagina houdt er bij deze weer mee op. Ik had me eerlijk gezegd een beetje verkeken op de hoeveelheid werk die erbij kwam kijken om de actie helemaal in mijn uppie 365 dagen lang in de lucht te houden. Saillant detail: eind december plaatste pa Jongedijk een foto van het afsluitende etentje met het hele team dat aan de actie had meegewerkt. Ik kan de foto online nergens meer vinden, maar het was een tafel met al snel 20 man eraan. Het reclamebureau, het digitale bureau, het advertentiebureau, het pr-bureau en vermoedelijk ook nog wat marketinglui van Honig zelf. Want u dacht toch niet dat die ‘echte familie’ een jaar lang al die filmpjes en foto’s en gerechten ook echt zelf maakte? Welnee. Het is en blijft natuurlijk gewoon ordinaire reclame.

Bij deze hartelijk dank aan ‘mijn’ zes Facebookgezinnen en aan alle culicollega’s die recepten leverden, in het bijzonder PuurGezond en hun kookvideo’s. Maar vooral heel veel dank aan alle enthousiaste bezoekers met hun onuitputtelijke voorraad eigen tips en suggesties.

Maar ook al stopt die speciale Facebookpagina, op deze website en op mijn gewone Facebookpagina gaan de antipakjesrecepten natuurlijk gewoon door, ook in 2019. En iedereen blijft van harte welkom!
Dit artikel afdrukken