De in suiker verlaagde chocoladereep Milkybar Wowsomes van Nestlé is van de markt gehaald na tegenvallende verkoopcijfers.
De Milkybar Wowsomes was het eerste product waarin Nestlé zijn nieuwe ‘holle’ suiker toepaste.
Het voedingsconcern maakte de holle suiker door water, suiker en melk met kracht in warme lucht te persen. Dat leverde een ‘suikerspin-structuur’ op, mét zoete smaak, maar met een derde minder calorieën.
Consumenten bleken minder enthousiast en lieten de reep links liggen. Dat kwam zowel door de het psychologische effect van de suikerreductie ('niet zo lekker dus') als om het feitelijke effect op de smaak, schrijft FoodNavigator.
Nestlé laat zich niet uit het veld slaan en gaat door met suikerreductie. Dit doet het bedrijf door minder suiker toe te voegen, maar ook door suiker te vervangen door vezels, bloem, zuivel en cacaopoeder. Nestlé heeft sinds 2000 het suikergehalte in zijn producten verminderd met 34%.
Holly Gabriel, diëtist van de Britse campagneorganisatie Action on Sugar, heeft een advies voor Nestlé. Verlaag het suikergehalte gewoon met hele kleine stapjes en adverteer niet meteen met de kreet ‘30% minder suiker’. Dat schrikt snoepers maar af. Kleine stapjes hebben twee voordelen: een tevreden consument en het bereiken van een grotere klantengroep die niet weet dat hij of zij minder suiker eet.
FoodNavigator - Was the failure of Nestlé?s Milkybar Wowsomes down to poor demand or poor marketing?
De Milkybar Wowsomes was het eerste product waarin Nestlé zijn nieuwe ‘holle’ suiker toepaste.
Het voedingsconcern maakte de holle suiker door water, suiker en melk met kracht in warme lucht te persen. Dat leverde een ‘suikerspin-structuur’ op, mét zoete smaak, maar met een derde minder calorieën.
Consumenten bleken minder enthousiast en lieten de reep links liggen. Dat kwam zowel door de het psychologische effect van de suikerreductie ('niet zo lekker dus') als om het feitelijke effect op de smaak, schrijft FoodNavigator.
Nestlé laat zich niet uit het veld slaan en gaat door met suikerreductie. Dit doet het bedrijf door minder suiker toe te voegen, maar ook door suiker te vervangen door vezels, bloem, zuivel en cacaopoeder. Nestlé heeft sinds 2000 het suikergehalte in zijn producten verminderd met 34%.
Holly Gabriel, diëtist van de Britse campagneorganisatie Action on Sugar, heeft een advies voor Nestlé. Verlaag het suikergehalte gewoon met hele kleine stapjes en adverteer niet meteen met de kreet ‘30% minder suiker’. Dat schrikt snoepers maar af. Kleine stapjes hebben twee voordelen: een tevreden consument en het bereiken van een grotere klantengroep die niet weet dat hij of zij minder suiker eet.
Langzaam afbouwen zonder het rond te trompetteren. Maar ik snap het wel, door het van de daken te schreeuwen als USP, UVP of UBR menen ze hun omzet te kunnen verhogen. Slapende honden kan je soms beter slapen laten.
Ondanks reclame en vooral ‘slim’ marktonderzoek van de laatste 30 jaar komt het uiteindelijk aan op de beslissers in het bedrijf die er vaak geen kaas van hebben gegeten.
Dat heb ik ook Maria, wat ik vroeger lekker vond aan zoete EN zoute dingen vind ik nu veel te zoet of zout.
Maar Nestle kan ook zijn verpakking aanpassen, het er gewoon niet meer op zetten, alsof het weer de vroegere versie is en kijken of het dan wel verkoopt. De consument zou er dan best eens in kunnen trappen en het wel lekker vinden.
Het is maar net waar je aan gewend bent.
Met minder suiker eten, wordt je smaak voor suiker gevoeliger. Wat ik vroeger lekker vond, is nu in mijn beleving giftig mierenzoet.
Tja, de gemiddelde consument, eh, bepaalt het assortiment met de portemonnee.
Verder ben ik nog steeds een groooot fan van echte eerlijke suiker. En anti suikertax.