Kort 30 nov in de Media

Welkom!

Fijn dat je een artikel op Foodlog komt lezen. We schreven het helemaal gratis en voor niets voor je. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word betalend lid. Dat kost je maar €7,- per maand. Dan lees je alle content van Foodlog onbeperkt en advertentievrij en krijg je ook nog eens voorrang bij Foodlog-events.

Word lid!
  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (met het eigen nummer) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat nog eventjes zo. Of probeer ons nieuwe formulier eens uit!

Fotocredits: 'Magazine rack at library', Cathy Stanley-Erickson

Alle kookprogramma's en kookboeken ten spijt blijven we toch echt keukenklunzen. Dat bericht het AD naar aanleiding van de introductie van een nieuw themakanaal over eten. 'Meneer in de Keuken' richt zich op mannelijke hobbykoks. Initiatiefnemer Robert Kroon is er heilig van overtuigd dat zijn nieuwe themakanaal op YouTube de doorbraak gaat zijn van mannen achter het fornuis.

Trendanalist Anneke Ammerlaan ziet de invloed van kookprogramma's niet echt terug in het gedrag van consumenten. De meeste thuiskoks beschikken over een schraal repertoire: vaak worden dezelfde vijf gerechten tot in het oneindige herhaald.

"We raken echt niet geïnspireerd door televisie. Niemand gaat door Heel Holland Bakt of MasterChef ineens allerlei nieuwe recepten uitproberen. Die programma's zijn primair tv-vermaak, spektakel om bij onderuit te zakken. Of ze fungeren als een soort troost: als je nergens zin in hebt, is een zender als 24 Kitchen feel good-tv. Hetzelfde geldt voor kookboeken. Die draaien om lekker wegdromen, kijken en bladeren. Alleen bij speciale gelegenheden wordt eruit gekookt. Kortom, die boeken en programma's hebben onze gewoontes in de dagelijkse praktijk niet wezenlijk veranderd. En het is nu eenmaal makkelijk om op routine terug te vallen, zeker met een drukke baan en een paar jonge kinderen die moeilijke eters zijn. Als je dan iets hebt gevonden dat ze lusten, houd je daaraan vast.''

Toch kan Meneer in de Keuken een succes worden, denkt Ammerlaan. Zeker als de bedenkers het zo aanpakken als het populaire Duitse kookmagazine Beef, 'fur Männer mit Geschmack'. "Maak het stoer, mannelijk, zonder poespas en toch stijlvol. Dat spreekt aan", aldus Ammerlaan.

De zogenoemde 'Tech Tat' combineert 'body art' met een fitnesstracker. De tijdelijke tatouage monitort de lichaamsactiviteit, -beweging en locatie en kan zo de functies van een smartwatch of andere wearables overnemen. Met de geleidende inkt in combinatie met sensoren zijn volgens de ontwikkelaars hartslag, bloeddruk en lichaamstemperatuur te meten.

De tattoo is voor allerlei medische toepassingen te gebruiken. Als bijvoorbeeld van iemand bepaalde waarden eenmalig of over een periode van enkele dagen geregistreerd moeten worden, kan de tattoo tijdelijk opgebracht worden. De gegevens worden rechtstreeks doorgestuurd naar de artsen, waarmee een ziekenhuisbezoek overbodig wordt.

De tatoeage is ontworpen door Chaotic Moon, dat vooral bekend staat om de interessante prototypes die het bedrijf ontwerpt. Het Texaanse bedrijf geeft aan dat er in dit geval wel sprake is van een echt product en dat het volop bezig is met de ontwikkeling en commercialisering, aldus de India Times.

De Duitse supermarktketen Edeka snijdt met zijn nieuwe kerstreclame een gevoelig en actueel onderwerp aan: eenzame ouderen. In de commercial verstuurt een opa zijn eigen rouwkaarten om zo zijn familie weer een keer met zijn allen om de tafel te krijgen met kerst.

In Duitsland maar ook ver daarbuiten zorgt de commercial voor veel ophef, zowel in de vorm van lof als kritiek. Onder de hashtag #heimkommen (thuiskomen) wordt er op social media druk gediscussieerd of de reclame doel treft of 'puur effectbejag en tranentrekkerij' is, meldt de NRC.

Edeka staat bekend om zijn bijzondere campagnes. Sinds de video op YouTube verscheen is hij al meer dan 5 miljoen keer bekeken.

Vrouwen zijn in tien jaar tijd meer gaan drinken, terwijl het alcoholgebruik bij mannen juist wat afneemt. Dat blijkt uit cijfers van de National Survey on Drug Use and Health, een Amerikaanse studie onder mannen en vrouwen van 12 jaar en ouder naar het gebruik van alcohol, tabak en drugs tussen 2002 en 2012.

Vrouwen drinken nog wel minder dan mannen, maar het gat wordt kleiner. In 2002 gaf 44,9% van de ondervraagde vrouwen aan de voorafgaande maand alcohol gedronken te hebben. In 2012 was dit gestegen naar 48,3%. Bij de mannen daalde dit percentage juist van 57,4% in 2002 naar 56,1% in 2012. Het aantal dagen waarop gedronken wordt, liet hetzelfde beeld zien. Voor vrouwen steeg dit van 6,8 dagen naar 7,3 en voor mannen daalde dit van 9,9 dagen naar 9,5. Ook binge drinken nam significant toe bij vrouwen tussen de 18 en 25 jaar, terwijl dit bij mannen in die leeftijdscategorie af nam.

De auteurs van het onderzoek noemen deze uitkomsten zorgwekkend, met name omdat het risico op gezondheidsproblemen door alcohol bij vrouwen groter is dan bij mannen. De studie vond geen oorzaak voor de verschuiving in drinkgedrag.

Sinds deze week komen er Zeeuwse oesters uit de Zeeuwse polder. De firma Smit & Smit uit Koudekerke opende de eerste overdekte en binnendijkse oesterkwekerij ter wereld. In een 100 meter lange loods worden oesters in speciale gepatenteerde kweekbakken gevoed met plankton. Dat plankton kweekt de firma in buitenvijvers, die gevuld worden met water uit de nabijgelegen Oosterschelde.

In eerste instantie moet de oesterkwekerij 2 miljoen oesters per jaar opleveren. Het uiteindelijke doel is 4 miljoen oesters, die het hele jaar door geleverd kunnen worden en een constante kwaliteit hebben. Van 'wilde' oesters varieert het vet- en vleespercentage met de seizoenen. De overdekte oesterkwekerij beschermt de oesters bovendien tegen natuurlijke gevaren (eidereenden, scholeksters, slakken) en ziekten (Herpesvirus).

Smit & Smit heeft 5 jaar gewerkt aan het project 'zeefruit van de boerderij'. Het gaat om een miljoeneninvestering, waarin onder meer het Europees Visserijfonds, het Zeeuwse fonds Innigo, de provincie en een bank geld hebben gestoken. Voor voorjaar 2016 staat een toeristisch bezoekerscentrum met proeverij op de planning.

"Vroeger plukte ik dertig kippen per jaar van straat, dat zijn er nu meer dan honderd." Dat zegt Peter van Poelgeest van Duurzaam Fauna Advies in Amsterdam.

Hippe 'stadsboeren' nemen geen hond of kat meer, maar een stel kippen omdat ze eieren leggen en hun kinderen weer leren waar die vandaan komen. Vaak worden de dieren op platte daken gehouden.

Zodra de nieuwe 'boeren' genoeg hebben van hun kippen dumpen ze de dieren echter in de parken van de stad. Het Amstelpark is populair.

De Dierenbescherming in Amsterdam vindt het een trend en maakt zich zorgen. Ook Van Poelgeest heeft zorgen: "Mensen die hun kip dumpen denken dat het dier dan lekker kan rondscharrelen in de vrije natuur, maar niets is minder waar. Als ze niet ten prooi vallen aan roofdieren of honden, worden ze wel aangereden of zullen ze verhongeren. Mijn tip: bezint eer ge begint."

Dat schrijft de Franse krant Le Figaro.

Als gevolg van klimaatverandering krijgt Engeland een gunstig klimaat voor de wijnbouw, terwijl dat van Frankrijk juist minder gunstig wordt voor de daar thans verbouwde druivensoorten. Journalist Valéry Laramée de Tannenberg legt uit dat de 500 wijnboeren die Engeland inmiddels telt, eigenlijk weer aansluiten bij de Middeleeuwen. Tot de kleine IJstijd begon (in de vijftiende eeuw), werden in Engeland wijndruiven geteeld.

Champagnekenner Tom Stevenson is van oordeel dat Britse champagnes inmiddels tot de top in de wereld behoren. De wijnbouw verschuift naar het Noorden. Inmiddels worden ook in Luxemburg, Nederland en België uitstekende wijnen gemaakt, waaronder onder kenners zeer gewaardeerde Belgische en Luxemburgse schuimwijnen.

De Amerikaanse grootbrouwer SABMiller zet zijn Hollandse biermerk Grolsch te koop. Dat meldt BNR op gezag van The Sunday Times.

SAB Miller fuseert met AB InBev en wordt daardoor veruit de grootste brouwer ter wereld. Beide bedrijven moeten voor miljarden euro's merken verkopen om van de mededingingsautoriteiten toestemming te krijgen voor hun fusie.
AB InBev deed vorige maand een formeel bod van ruim €95 miljard op SABMiller.

Heineken, de Amerikaanse brouwer Molson Coors en de Ierse C&C zouden af te stoten onderdelen van de grootbrouwer willen overnemen.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Laden...
Geer Janssen
Geer Janssen onderwijs
  • #3
  • 1 dec '15
  • 11:51

Bijzonder om te lezen dat een ieder zijn eigen belangen verdedigd (men kijkt niet naar maatschappelijk belang), De visboer (kweekvis, er zit geen rommel in mijn voer) De marketing man (wat is er niet juist aan om alle middelen te gebruiken) De vlees handelaar (mijn vlees is eerlijk, absoluut geen gerommel) De groenteteler (ik gebruik geen chemische middelen) De fruitteler (mijn appels zijn van naturen rond en glimmend) De reacties van die groep zijn soms hautain en niet altijd beschaafd als je een andere mening bent toegedaan. Vreemd is wel dat gezien bovenstaande er groepen bestaan die dat onderzoeken. (Foodwatch, keuringsdienst van waarde, inspectie van de overheid) waarom?

Jan Peter van Doorn
Jan Peter van Doorn Marketing en reclame
  • #2
  • 30 nov '15
  • 16:27

Reclame zoals reclame bedoeld is.

Dick Veerman
Dick Veerman Hoofdredacteur Foodlog
  • #1
  • 30 nov '15
  • 16:16

06 Nix tranentrekkerij. De werkelijkheid en een moderne versie van de Kerstgedachte die eindelijk Ebenezer Scrooge vervangt.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Wouter de Heij

R&D en Innovatie in Voedseltechnologie

Likes vandaag

Bennie Stevelink

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Nico Gerrits

Natura2000

Likes vandaag

Krijn Poppe

Food- en agri-economie

Likes vandaag

Jopie Duijnhouwer

Likes vandaag

Cécile Janssen

Eindredacteur / eigenaar, Foodlog

Likes vandaag