Je zoekt binnen Foodlog, via Google
Menu Foodlog

3 mrt in de Media

Welkom!

Fijn dat je een artikel op Foodlog komt lezen. We schreven het helemaal gratis en voor niets voor je. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kost je maar €6,- per maand. Dan krijg je ook nog eens voorrang bij Foodlog-events en toegang tot exclusieve content.

Word lid!
  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. We presenteren daaruit maximaal 12 artikelen in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag.

Ook jij kunt als lezer zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe? Dat lees je hier, of ga direct naar het Kort-formulier!

Reageren kan per Kort bericht. Gebruik daarvoor de reageerknop onder ieder berichtje of de dropdown boven het reageervak.

Fotocredits: 'Un euh... kiosque?', Yohann Legrand

Dat zegt Wouter Kolk, de topman van Albert Heijn, in het eerste grote interview sinds zijn aantreden. Albert Heijn was "te blauw, te arrogant en te afstandelijk."

Kolk vertelt dat hij in hoog tempo een frisse wind door de AH-organisatie heeft laten waaien, in lijn met de opdracht die hij meekreeg: "Ik moest de keten weer een positieve schwung geven". In die opdracht lijkt Kolk geslaagd: het marktaandeel van Albert Heijn groeide van 34,1% naar 35%, dankzij een aantal voortvarende ingrepen.

Voor de nabije toekomst heeft Kolk met name ambitieuze groeiplannen met AH To Go. Volgens hem heeft de gemaksformule van AH groeimogelijkheden bij bedrijven, instellingen, universiteiten, treinstations of langs de snelweg. "We kunnen bijvoorbeeld de rol van het bedrijfsrestaurant overnemen", licht Kolk toe. Hij is al in gesprek met mogelijke partners hierover. Ook wil Ahold de AH To Go vestigingen op de stations op de een of andere manier behouden, nu NS de exploitatie gaat afstoten.

De grootste veranderingen die Kolk doorvoerde, waren het instellen van meer lokaal ondernemerschap en de grootste assortimentsvernieuwing in jaren. In 2015 is een kwart van de winkelproducten vernieuwd, schat Kolk in. "Dat is beduidend sneller dan normaal en dat gaat in dit tempo door." Zo verving AH het huismerk Puur en Eerlijk door een biologisch assortiment. In de luwte doet AH bovendien aan 'health by stealth', door geleidelijk aan suiker en zout uit de producten te halen. Daarnaast werkt AH aan het verhogen van de servicegraad: "‘Er wordt meer gedag gezegd bij de kassa en meer meegelopen met klanten die iets zoeken. We zijn een stuk vriendelijker geworden", aldus Kolk.

"Om de productontwikkeling te versnellen zijn bij Albert Heijn kleinere teams samengesteld. Mensen van productcategorieën als koffie en thee of verse groenten werken daarin direct samen met collega’s van inkoop, logistiek of productkwaliteit, waardoor ze slagvaardiger kunnen opereren. Bovendien is het directieteam ingekrompen, terwijl volgens Kolk meer ruimte is gekomen voor initiatief en lokaal aanbod van supermarktmanagers", besluit het FD.

Het Revius Lyceum in Wijk bij Duurstede heeft een verplichte ‘snoeproute’ ingesteld naar Jumbo de Heul. Veel kinderen gaan in de pauze of in een tussenuur naar de Jumbo en zorgen hierbij voor overlast in de wijk. Om deze overlast te beperken, is er nu een verplichte wandelroute ingesteld.

De ouders van de leerlingen zijn via een brief op de hoogte gesteld. De nieuwe route is via de website, op Facebook en zelfs op YouTube te vinden. Dit filmpje zal ook te zien zijn in de aula van de school. Op de route zal een conciërge staan om de leerlingen de goede kant op te wijzen, bij de Jumbo attenderen medewerkers de kinderen weer de juiste kant op om naar school te lopen en onderweg staan kliko’s met de looprichting erop.

De leerlingen blijven vrij om naar de Jumbo te gaan, maar als ze gaan moeten ze vanaf 7 maart de verplichte route nemen.

Enkele honderden melkveehouders overwegen over te schakelen naar biologische productie, schrijft Annemieke van Dongen in het AD. "Biologische zuivel is niet aan te slepen. Dat tekort levert aantrekkelijke prijzen op, terwijl de prijs voor gewone melk juist keldert", stelt ze.

Tijdens de Biobeurs in Zwolle viel de animo voor omschakeling naar biologische productie al op. Workshops over biologische melkveehouderij zaten overvol. Bij Eko-Holland, de grootste coöperatie van biologische melkveeboeren, staan inmiddels 60 aspirant-leden op de lijst.

Rabobank, waar het merendeel van de melkveehouders bankieren, benadrukt dat de omschakeling naar biologische productie nog niet zo makkelijk is. Het is een grote investering die veel aanpassingen aan het bedrijf vergt, zeker twee jaar in beslag neemt en om een andere mentaliteit van de boer vraagt. Boeren moeten zich daarom niet te veel laten verleiden door de hogere prijs voor biomelk. Biomelk levert nu ongeveer 50 eurocent per liter op, gewone melk 30 cent per liter. Volgens de Rabobank is het niet zeker dat het prijsverschil over twee jaar, wanneer de boeren omgeschakeld zijn, nog steeds zo groot is.

New Yorkse restaurants zijn tijdelijk niet meer verplicht tot het plaatsen van een waarschuwingslogo bij gerechten op hun menu die veel zout bevatten. Restaurants en fastfoodketens met meer dan 15 locaties in de VS, moesten sinds december verplicht een logo afbeelden naast menu-items die meer dan 2,3 gram natrium bevatten, de maximaal aanbevolen hoeveelheid voor 1 dag.

De National Restaurant Association stapte maandag naar de rechtbank om te eisen dat New York zou stoppen met het uitdelen van boetes bij het niet naleven van deze maatregel. Voor het niet plaatsen van de waarschuwingslogo's zou een boete van $200 opgelegd worden. De National Restaurant Association noemt de nieuwe regeling “onwettig en ongekend”. De rechter besloot de handhaving stop te zetten totdat een volledige jury de zaak heeft beoordeeld, schrijft MedicalXpress.

Meer water drinken zorgt voor een lagere inname van calorieën en minder zout, suiker, verzadigd vet en cholesterol.

Uit een onderzoek naar de eet- en drinkgewoonten van 18.311 volwassenen, blijkt dat het drinken van 1, 2 of 3 extra glazen water per dag de totale inname van calorieën met 68 tot 205 vermindert. Inname van zout nam af met 195 tot 588 milligram, van suiker met 5 tot 18 gram en ook de inname van verzadigd vet en cholesterol daalde. Zelfs 1% meer water drinken bleek al tot meetbare verlagingen te zorgen. De resultaten bleken onafhankelijk te zijn van etniciteit, opleidingsniveau, inkomensniveau en lichaamsgewicht, stelden de onderzoekers van de University of Illinois vast.

Gemiddeld dronken de Amerikanen 4,2 glazen water per dag, 30% van hun totale dagelijkse vochtinname. Deze hoeveelheid is aanzienlijk hoger dan de hoeveelheid water die een gemiddelde Brit (432 ml) of Fransman (564 ml) drinkt. Op basis van hun resultaten suggereren de onderzoekers dat het stimuleren van het drinken van gewoon water een nuttige strategie kan zijn om de totale energie-inname te verlagen en mensen gezonder te laten eten.

Het luxe warenhuis Haussmann in hartje Amsterdam gaat niet door. Alle betrokken medewerkers zijn van het project gehaald, meldt RetailNews.

Vorig jaar kondigde Haussmann aan een luxe vestiging te openen aan het Rokin. Het warenhuis zou de overtreffende trap moeten worden van "wat de huidige conventionele warenhuizen op dit moment kunnen bieden". Het kostte Haussmann echter veel moeite luxemerken aan te trekken. Vorige maand vertrok ceo Frans van der Kraan zonder dat er een opvolger was.

Bij het luxe warenhuis zou ook een versmarkt komen. Eind vorig jaar protesteerden omwonenden nog tegen de overlast die zij daarvan vreesden te gaan ondervinden. Over het al dan niet doorgaan van de versmarkt is nog niets bekend. Haussmann is al enige tijd onbereikbaar voor commentaar.

FrieslandCampina brengt onder het merk Campina kaas op de markt zonder toegevoegde kleurstoffen. Onder het zuivelmerk Campina is nu melk, yoghurt, vla, zuiveldrankjes, room en boter krijgen. Met de uitbreiding naar kaas doet FrieslandCampina aan 'merkstretch'. "Campina is het grootste zuivelmerk van Nederland. Een boterham met kaas is niet weg te denken uit de Nederlandse eetcultuur. Het is dus een logische stap voor Campina om kaas van Nederlandse bodem te introduceren die rijk is aan voedingsstoffen", aldus Berndt Kodden, Managing Director FrieslandCampina Branded Netherlands in het persbericht.

Campina kaas is 100% natuurlijk en bevat geen toegevoegde kleurstoffen. Daardoor is de kaas lichter van kleur dan gangbare kaas. De kazen zijn gemaakt met Nederlandse weidemelk - melk van koeien die minimaal 6 uur per dag, minstens 120 dagen per jaar in de Nederlandse wei grazen. Campina mikt met grotere verpakkingen tegen een relatief scherpe prijs - 10% onder de A-merkkaasprijzen - op het midden van de markt en met name op gezinnen met kinderen. Voor de kinderen is Campina kaas verkrijgbaar in de vorm van plakken 'Koetjeskaas' in de vorm van een koeienkop, aldus Distrifood.

Voedselallergieën zijn het gevolg van verschillende mechanismes. Ieder type heeft dan ook zijn eigen risicofactoren. Om die factoren bij kinderen vast te stellen volgden Britse onderzoekers 1140 zwangere vrouwen vanaf de zwangerschap tot hun kinderen twee jaar waren.

Voedselallergieën worden in twee groepen ingedeeld. Het antilichaam immunoglobuline-E (IgE-) speelt er of een rol of niet. Bij zogeheten IgE-gemedieerde reacties kunnen verschillende reacties voorkomen. Ze lopen uiteen van huiduitslag naar levensbedreigende situaties. Niet-IgE-gemedieerde reacties treden vaak 4 tot 28 uur na inname van het voedingsmiddel op en veroorzaken met name buikklachten.

Uit het onderzoek blijkt dat eczeem en rhinitis (ontsteking van het neusslijmvlies) risicofactoren zijn voor IgE-gemedieerde allergieën, zoals die voor pinda’s of kippeneieren. Voor niet-IgE-gemedieerde reacties blijken de risicofactoren het hebben van een hond, het krijgen van vaste voeding voor de leeftijd van 6 maanden, een ongezond eetpatroon van het kind en het nemen van probiotica tijdens de borstvoeding door de moeder. Ook bleek dat de helft van de kinderen die reageerden op melk geen IgE-gemedieerde allergie hadden

Onderzoeker Kate Grimshaw van de University of Southampton benadrukt dat dit onderzoek laat zien dat verschillende types voedselovergevoeligheid een andere aanpak vragen. “De twee types hebben duidelijk andere reacties en risicofactoren. Bloedtesten kunnen alleen IgE-gemedieerde reacties aantonen en zijn niet bruikbaar bij niet-IgE-gemedieerde allergieën. Behandelaars moeten inzien dat een kind overgevoelig kan zijn voor een bepaald voedingsmiddel, ondanks dat de testresultaten negatief zijn.”

Gemiddeld eten Nederlanders 1 gram peulvruchten per dag. Ongeveer tien procent van de Nederlanders komt tot 8 gram per dag. Dat betekent dat de gemiddelde Nederlander 10 keer zo weinig peulvruchten eet als de gemiddelde Amerikaan, vertelde Adam Sterling, van de Amerikaanse ambassade, tijdens een proeverij en promotiebijeenkomst over peulvruchten van Amerikaanse bodem, in het kader van het Internationale Jaar van de Peulvrucht (IYP).

Bij die gelegenheid 'verklapte' Gerda Feunekes, directeur van het Voedingscentrum, dat peulvruchten ook terugkomen in de nieuwe Schijf van Vijf die op 22 maart wordt gepresenteerd. "Daar staan ze al sinds 1953 in en daar blijven ze." Op grond van de recent gepubliceerde Richtlijnen goede voeding van de Gezondheidsraad gaat het advies zijn om wekelijks peulvruchten te eten. Peulvruchten hebben veel gezonde eigenschappen, zoals de hoeveelheid eiwit (circa 25%), vezel (circa 20%), vitamines en mineralen (ijzer) waardoor ze ook een goede en duurzame vleesvervanger zijn,

De omzet van verschillende bonensoorten zit, ondanks de lage consumptie door de gemiddelde Nederlander, de afgelopen jaren al in de lift. "In Nederland nam de totale afzet met zo’n 8 procent toe", zegt Nicole Freid, Directeur Marketing & Innovatie bij HAK.

Marktleider HAK groeide zelfs nog harder, met zo'n 14%. "Nederlanders blijken graag vast te houden aan een bepaalde menuroutine en vinden het moeilijk om ineens geheel nieuwe gerechten te maken. Daarnaast weten veel Nederlanders nog niet hoe je lekker bonen kunt eten. Ze hebben werkelijk geen idee. Zo ontstond het 'bonen erbij' idee. Je hoeft het vaste weekmenu niet totaal om te gooien, maar je kunt bestaande gerechten wél rijker, voedzamer en gevarieerder maken met bonen erbij. En dat blijkt aan te slaan. Toegankelijke dagelijkse inspiratie dus. We zijn met deze succesvolle campagne de belangrijkste driver achter de categoriegroei", aldus Freid. Ze verwacht dat het aandeel van bonen in de categorie groenteconserven binnen nu en 5 jaar zal stijgen van 35 naar 40%.

Traditioneel worden enquêtes of dagboekjes gebruikt om meer om inzicht te krijgen in wat mensen eten. Omdat het in vele omstandigheden lastig te meten is wat mensen daadwerkelijk eten op een dag, probeerde een recente studie inzicht te krijgen in de bruikbaarheid van sociale media als onderzoeksinstrument. Dat meldt Grist.

Aangezien mensen massaal 'foodfoto's' op Instagram plaatsen, kregen de onderzoekers een verrassend goed beeld van de zogenoemde food deserts in de VS. Dat zijn stadsdelen waar verse producten niet zo makkelijk te vinden zijn als snoep, frisdrank en chips.

De wetenschappers onderzochten 3 miljoen openbare Instagramberichten. Ze zochten op voedselgerelateerde termen met een geotag per locatie. Met bestaande informatie over food deserts en sociaal-economische status van de desbetreffende regio vergeleken ze de verschillende gebieden.

In alle regio's van de VS bevat het eten uit food deserts 5 tot 17% meer cholesterol, suiker en vet. Het onderscheid was zo nadrukkelijk dat de onderzoekers met 80% zekerheid konden voorspellen of een bepaald voedselbericht uit een food desert kwam of niet. Per regio plaatsen mensen verschillende typen voedselfoto's. Elke regio heeft zijn eigen populaire Instagrampatroon voor wat betreft foto's van etenswaar.

Uit onderzoek onder 6.000 Engelse kinderen blijkt dat kieskeurige eters te weinig vezels binnenkrijgen. Dat zorgt ervoor dat één op de drie picky eaters kampt met constipatie.

Tien procent van de 2-jarige kinderen en 15% van de 3-jarigen wordt door hun ouders beschouwd als kieskeurige eters. Deze picky eaters eten vooral weinig groente; de helft minder dan de kinderen die geen moeite hebben met eten. Ook eten ze minder fruit, maar dit verschil was minder groot.

Zelfs kinderen die niet kieskeurig zijn, krijgen te weinig vezels binnen. In totaal haalt 75% van de kinderen de in Engeland aanbevolen hoeveelheid van 15 gram per dag niet.

Kinderen halen hun vezels vooral uit brood, fruit en groente. De niet-kieskeurige eters aten gemiddeld 120 gram groente en fruit per dag, wat overeenkomt met de helft van de aanbevolen hoeveelheid. De kieskeurige eters aten ongeveer 74 gram, wat minder dan een derde is van de aanbeveling. De onderzoekers vonden een duidelijk verband tussen de hoeveelheid geconsumeerde vezels en het hebben van harde ontlasting. Onderzoeker Caroline Taylor van de University of Bristol raadt ouders aan om verschillende strategieën te proberen om het kind toch groente en fruit te laten eten: “Het beste advies is om kinderen regelmatig kleine beetjes van groenten te laten proeven, zelf het goede voorbeeld te geven en om iedereen aan tafel hetzelfde aan te bieden, maar niets te forceren.”

Wie dagelijks 1 tot 3 kopjes thee drinkt, vermindert de mate van verkalking van de slagaders rondom het hart. Daardoor zou de kans op bijvoorbeeld een hartstilstand af kunnen nemen.

Onderzoekers van het Johns Hopkins Hospital in Baltimore bekeken de gegevens van 6.212 mensen om mogelijke verbanden tussen het drinken van thee en het verloop van slagaderverkalking te kunnen bepalen. Zij denken dat mensen die 1 tot 3 kopjes thee per dag drinken een trager verloop hebben van slagaderverkalking vergeleken met mensen die geen thee drinken.

Bij 1 kopje per dag bleek het risico op een hartstilstand of beroerte 35% lager dan wanneer mensen geen thee dronken. Er was geen verschil te zien tussen de mensen die minder dan 1 kop per dag gebruikten of meer dan 4 kopjes per dag dronken.

Waarom thee de hartgezondheid bevordert, is in dit onderzoek niet onderzocht. Eerdere onderzoeken suggereren dat de flavonoïden in thee er verantwoordelijk voor zijn.

Dit artikel afdrukken
Nog 5
Je hebt 0 van de 5 kado-artikelen gelezen.
Op 13 september krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.