De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (bijvoorbeeld FL 1) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Samen met onze ontwikkelaars van Onstuimig zijn we een definitief format aan het ontwikkelen om zo meer nieuws én jullie nieuws te kunnen brengen aan onze lezers.

------------

FL 1. ‘Kant en klare maaltijden Britse supermarkt barstensvol suiker’
Sommige in de supermarkt verkrijgbare kant-en-klaar maaltijden, bevatten minstens net zo veel suiker als een blikje Cola, meldt de Daily Mail. Koploper is de zoetzure kip met rijst van Sainsbury’s met 61,2 gram, bijna een zesde van het totale gewicht. Andere maaltijden van Sainsbury’s, M&S en Tesco bevatten rond de 50 gram. De Britse actiegroep 'Action on Sugar' zette het onderzoek op naar aanleiding van de discussie over de suikertaks die Groot-Brittannië in zijn greep houdt. Graham MacGregor van de actiegroep zegt: “Het is belachelijk hoeveel suiker deze maaltijden bevatten”.
Professor Neena Modi van het Royal College of Paediatrics and Child Health voegt daaraan toe: “De overheid kan de gevolgen voor de gezondheid nauwelijks meer negeren”. Britse supermarktketens geven door middel van een stoplichtsysteem aan hoeveel suiker, zout en vet producten bevatten. Howel dat systeem eenvoudig lijkt, zorgt het toch voor verwarring. Soms staat de hoeveelheid per portie aangegeven, soms per verpakking en andere keren per halve verpakking. Een woordvoerder van Sainsbury’s zegt: “Vanaf januari verkopen we een nieuwe sortering oriëntaalse maaltijden die beter smaken en gezonder zijn.” De overige supermarkten melden dat hun systeem van labellen duidelijk genoeg is.

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


FL 2. Aanbod kassa AH gezonder
Naast snoep kun je straks ook groente, fruit, verse sappen en tussendoortjes meepakken bij de kassa van Albert Heijn. Dat staat in het personeelsblad Ahá, meldt De Levensmiddelenkrant. Dit najaar gaat de supermarktketen in 100 winkels aan de kopse kant van de kassa's het aanbod veranderen. Dat betekent niet dat het snoep bij de kassa verdwijnt. Klanten vragen steeds vaker om gezondere alternatieven, maar de keten wil niet betuttelen. Daarom bieden ze klanten een alternatief met de gezondere kassa. De ambitie van AH is om deze gezonde producten in meer winkels aan te gaan bieden.

FL 3. Primeur: alle Nederlandse supers betrokken bij Fairtrade Week
Nu ook Aldi meedoet met de Fairtrade Week, zijn voor het eerst in de geschiedenis alle grote supermarktketen bij de campagneweek van 24 oktober tot en met 1 november betrokken, laat Stichting Max Havelaar weten.Distrifood zet de deelnemers aan de Fairtrade Week 2015 op een rijtje: Albert Heijn, Aldi, Boni, Boon’s Markt, Coop, Deen, Ekoplaza, Emté, Hoogvliet, Jan Linders, Jumbo, La Place, Lidl, MCD, Nukuhiva, Plus, Poiesz Supermarkten, Simon Lévelt, Spar, Wereldwinkel en WAAR. Ook buiten de Fairtrade week hebben deze supers fairtrade producten in hun assortiment.
Aldi startte dit najaar met de verkoop van fairtrade-producten, nadat de discounter een samenwerking met Stichting Max Havelaar was aangegaan. De discounter verkoopt Fairtrade gecertificeerde producten onder Aldi's internationale merk Fair. De komende maanden breidt Aldi zijn Fairtrade aanbod steeds verder uit. Tijdens de Fairtradeweek verkoopt Aldi een extra breed assortiment gecertificeerde Fairtrade producten, met onder meer koekjes, pindakaas, snoep, pure chocoladepasta, bedtextiel en baby rompertjes van biologische Fairtrade katoen.

FL 4. SlijtersUnie pakt na 'borrelshops' nu ook veilingsite Catawiki aan via gemeente
De SlijtersUnie daagt de gemeente Assen voor de rechter. Met de stap wil de SlijtersUnie jurisprudentie afdwingen over de verkoop van sterke drank via veilingsites als Catawiki. Sinds twee jaar geleden de controle op naleving van de Drank- en Horecawet werd gedecentraliseerd, zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de controle. Catawiki is in Nederland in Assen gevestigd.
Volgens de wet mogen veilingsites geen sterke drank verkopen. De vakvereniging vroeg de gemeente al eerder maatregelen te nemen tegen Catawiki, waar exclusieve whisky's en cognac ter veiling worden aangeboden. Medeoprichter en -eigenaar René Schoenmakers stelt op RetailNews zich niet aangesproken te voelen. "Zijn veilingsite heeft volgens hem geen fysieke locatie waar iets verkocht wordt en bovendien nog nooit een fles whisky gezien."
De SlijtersUnie zocht eerder de weg via de rechter om de verkoop van sterke drank in supermarkten waar geen leidinggevende aanwezige is aan banden te leggen. In die zaak werd de SlijtersUnie in het gelijk gesteld, met als gevolg dat de vakvereniging inmiddels bij meer dan 50 gemeenten een offensief tegen de 'borrelshops' ingezet heeft.

FL 5. foodwatch: 'gevaarlijke minerale olieresten in rijst, pasta en cornflakes'
Consumentenorganisatie foodwatch liet 120 verpakte droge voedingsmiddelen uit Nederland, Duitsland en Frankrijk testen. Uit het laboratoriumonderzoek blijkt dat in 43% van de producten aromatische koolwaterstoffen uit minerale oliën (MOAH) voorkomen, en in 83% verzadigde koolwaterstoffen uit minerale oliën (MOSH).
De onderzochte Nederlandse producten (pasta's, rijst, cornflakes en hagelslag) bleken in 47% van de gevallen MOAH te bevatten. Vooral gerecycled papier blijkt een bron van de besmetting: oude drukinkten en andere gevaarlijke stoffen blijken via de verpakking in ons eten terecht te kunnen komen.
Foodwatch start daarom vandaag een emailactie, waarbij de voedselwaakhond de Europese Commissie oproept 'functionele barrières' verplicht te stellen bij levensmiddelenverpakkingen van papier of karton en strenge maximumgrenzen vast te stellen voor de hoeveelheid minerale oliën in voedsel. Vooruitlopend op Europese regelgeving zou Nederland effectieve nationale wetgeving moeten opstellen. De Nederlandse producten waren in vergelijking met vooral de Duitse en in mindere mate de Franse producten, in ernstiger mate vervuild. Volgens foodwatch is dat toe te schrijven aan de (media)aandacht die er in Duitsland al is geweest voor het gevaar van minerale oliën in voeding.

FL 6. China heropent grenzen voor Amerikaans varkensvlees
China start weer met de import van van varkensvleesproducten uit de Verenigde Staten, nadat de import een jaar geleden was stopgezet vanwege de aanwezigheid van de verboden groeiverbeteraar ractopamine in Amerikaans varkensvlees. Dat meldt Bloomberg. Het gaat om 6 verwerkingsfaciliteiten en 8 koelhuizen, waaronder bedrijven van Smithfield Food Inc. en JBS SA. Dit zijn twee van de grootste varkensvleesproducenten ter wereld. Het Amerikaanse ministerie van landbouw (USDA) verwacht na een daling in de eerste 9 maanden van 2015 een sterke toename van de export in de komende maanden. In China is een toenemende vraag naar varkensvlees. Er is een tekort aan het ontstaan, waardoor de prijzen sterk stijgen. Vorig jaar bedroeg de export van Amerikaans varkensvlees naar China meer dan $474 miljoen, aldus de USDA.

FL 7. Ook Walmart zet in op drones
Na Amazon, Google en nog ruim 2.000 Amerikaanse bedrijven, wil ook de grootste Amerikaanse retailer, Walmart, drones gaan testen. Deaartoe heeft de supermarktketen een ontheffingsaanvraag ingediend bij de Federal Aviation Administration (FAA). De FAA komt naar verwachting binnen een jaar met reguliere regelgeving voor het commercieel gebruik van drones. Vooral Amazon staat daarom te springen.
Walmart zou de drones niet alleen voor het bezorgen van bestellingen (aan huis of bij een Pick-Up Point) willen inzetten, maar ook voor het controleren van de voorraden in magazijnen en het transporteren van goederen binnen het bedrijf zelf. "Drones hebben een groot potentieel om ons uitgebreide netwerk van winkels, magazijnen, inpakcentra en bezorgvloot verder met elkaar te verweven", zegt een woordvoerder op Reuters. "Er is een Walmart binnen 5 mijl van 70% van de Amerikaanse bevolking, en dat zorgt voor unieke en interessante mogelijkheden om klanten met drones te bedienen".

FL 8. Sainsbury's experimenteert met 'microwinkels'
De Britse supermarktketen Sainsbury's probeert een 'microwinkel'-format uit van winkels van amper 100m² bedoeld voor haastige consumenten, meldt RetailDetail. Qua grootte is de microwinkel ongeveer een derde van een standaard gemakswinkel. Van deze laatste heeft Sainsbury's er ongeveer 750. Het assortiment van de microwinkel bestaat uit zo'n 1.000 producten met onder andere brood, salades, sushi, ontbijtgranen, vlees en kant-en-klaarmaaltijden. Schoonmaakproducten, tabak of prijsloten zul je er niet vinden. Als het concept aanslaat, voorziet de keten mogelijke microwinkels op meer dan 1.000 locaties.
Sainsbury's speelt met dit nieuwe concept in op het veranderende gedrag van de consument die steeds vaker zijn weg naar de kleinere buurtwinkels vindt. Het Institute of Grocery Distribution voorziet daar de komende 5 jaar met 17% stijgende verkopen, terwijl het bij de grote winkels een daling verwacht van 2,9%. Overigens experimenteert Sainsbury's ook in zijn grote winkels. Door het naar voren halen van bepaalde segmenten, zoals de bakkerij, alcoholhoudende dranken en meeneemmaaltijden, speelt de keten ook in de grote winkels in op de gemaksconsument.

WIL JE ZELF NIEUWS TOEVOEGEN? DOE HET IN EEN COMMENTAAR HIERONDER VOLGENS DEZE AANWIJZINGEN.

Fotocredits: 'Sensible dog', DncnH
Dit artikel afdrukken