Thuiswerken en bijblijven
Je zoekt binnen Foodlog, via Google
Menu Foodlog

25 maart in de Media

Welkom!

Fijn dat je een artikel op Foodlog komt lezen. We schreven het helemaal gratis en voor niets voor je. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kost je maar €6,- per maand. Dan krijg je ook nog eens voorrang bij Foodlog-events en toegang tot exclusieve content.

Word lid!
  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. We presenteren daaruit maximaal 12 artikelen in 'in de Media'. De lijst vult zich in de loop van de dag.

Ook jij kunt als lezer zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe? Dat lees je hier, of ga direct naar het Lezersnieuws-formulier!

Reageren kan per bericht. Gebruik daarvoor de reageerknop onder ieder berichtje of de dropdown boven het reageervak.

Fotocredits: 'Toilet paper', Martin Sotirov

Van rotte appels zijn prima duurzame batterijen te maken. Dat blijkt uit onderzoek van het Technologisch Instituut van Karlsruhe.

Niet perfecte en rotte appels rotten te snel om ze in diervoeder te gebruiken en worden daarom nog vaak weggegooid, schrijft Duurzaam Nieuws. Wetenschappers produceerden een materiaal op koolstof-basis uit het afval van rotte appels. Het is geschikt voor de negatieve elektrode van een sodium-ion batterij. Deze duurzame batterij bleek na 1.000 oplaadbeurten nog steeds stabiel.

Ook Amerikaanse onderzoekers willen afval hergebruiken in batterijen. Zij keken naar het hergebruik van tomaten; Florida verspilt jaarlijks 396.000 ton aan tomaten, die niet geschikt zijn voor de verkoop aan consumenten. Bacteriën in microbiële batterijen breken organisch materiaal in bedorven en beschadigde tomaten af. Hierbij komen elektronen vrij die energie leveren aan de batterij. De natuurlijke kleurstof lycopeen in de tomaten speelt een belangrijke rol. Theoretisch is er jaarlijks genoeg tomatenafval in Florida om Disney World 90 dagen van energie te voorzien, berekenden de wetenschappers.

Niet alleen bacteriën maar ook schimmels kunnen helpen bij het opwekken van energie.

De Universiteit van Dundee deed onderzoek naar het gebruik van broodschimmels in oplaadbare batterijen. Met behulp van ureum en mangaanchloride en een hitte stap maakten de wetenschappers van de schimmels een mix van gecarboniseerde biomassa en mangaanoxide. Deze structuren bleken ideale elektrochemische eigenschappen te hebben voor bijvoorbeeld lithium-ion batterijen. Onderzoeker Geoffrey Gadd toonde zich verbaasd over de prestatie van de schimmelbatterijen: “meer dan 90% van de capaciteit bleef behouden na 200 cycli”, zegt hij op phys.org.

De Britse supermarkt Tesco geeft producten in zijn budgetrange Everyday Value sinds kort namen fantasienamen van boerderijen mee. De super verzon Willow Farms (kip), Redmere Farms (groente) en Boswell Farms (rundvlees). De namen moeten de klanten laten denken dat de producten van eigen bodem komen. Dat is lang niet altijd het geval. Woodside Farms varkensvlees blijkt afkomstig uit onder meer Nederland, Denemarken en Duitsland en komen de Rosedene Farms peren uit België.

Retailers zijn van mening dat boerderijnamen klanten aanspreken, omdat ze inspelen op de groeiende behoefte aan inzicht in de herkomst van het eten dat consumenten kopen. Ook discounters als Lidl en Aldi gebruiken 'boerderijnamen'.

De boerenvakbond National Farmers Union spreekt van misleiding. Phil Bicknell van de FNU zegt: ''Het is duidelijk dat Tesco heeft vastgesteld dat klanten een goed gevoel krijgen bij alles wat met boeren te maken heeft. Daar proberen ze dus ook financieel profijt van te trekken. Maar de consument wordt op het verkeerde been gezet. Als er geen enkel verband bestaat met de herkomst van het product zelf, dan is het misleiding.''

Tesco geeft toe dat producten van verschillende leveranciers onder de boerderijnamen verkocht zullen worden. "In alle gevallen komt het verse voedsel dat wij onder de nieuwe namen verkopen van een aantal boeren en tuinders, sommige kleine familiebedrijven, andere meer grootschalig. Alles wordt geteeld of gefokt onder de specifieke kwaliteitseisen die wij stellen. [..] Deze 7 nieuwe, exclusieve Tesco-merken voorzien in de behoefte van onze klanten aan kwalitatief vers voedsel voor een scherpe prijs in één en dezelfde winkel."

De 'klassieke aanpak' van supermarkten om de uittocht van klanten naar discountsupers te voorkomen, pakt averechts uit. Hun aanbod van goedkope producten in franjeloze verpakkingen ('eersteprijsmerken', in vaktaal), blijkt een foute strategie constateert stelt International Private Label Consult (IPLC). "De inferieure kwaliteit ervan schaadt het merkimago van de supermarkt, en de marges slinken".

IPLC onderzocht het huismerkenaanbod in 9 Europese landen, waarbij ze steeds het huismerk en het budgetmerk van de supermarkten vergeleken met het huismerk van Lidl en het leidende nationale A-merk. Gemiddeld lagen de prijzen van de huismerken zo'n 33% onder die van het nationale merk, waren de eersteprijsmerken 62% lager geprijsd en was Lidl 54% goedkoper.
De kwaliteit van de budgetmerken, gemeten op basis van de ingrediëntenlijst en de verpakkingswijze, bleek bovendien in veel gevallen onder die van de Lidl-producten te liggen.

Shoppers laten zich door deze strategie niet beetnemen, constateert IPLC. Zij laten de goedkope budgetmerken links liggen en kiezen voor de iets duurdere maar betere kwaliteit van de harddiscounters. Supermarkten die inzetten op laaggeprijsde budgetmerken doen zich driedubbel tekort. Ze winnen daar de discountklanten niet mee terug door de lagere kwaliteit en zien de winstgevendheid van hun categorie dalen doordat de budgetmerken lagere marges genereren. Bovendien kan de lage kwaliteit van eersteprijsmerken ook nog eens negatief afstralen op het retailermerk zelf.

IPLC signaleert overigens ook strategische keuzes die wel goed uitpakken. Zoals Carrefour, dat het Carrefour-logo van zijn eersteprijsproducten verwijderde waardoor deze niet langer naar de supermarkt zelf verwijzen. In Nederland verving Albert Heijn AH Basic in de koelverse gemaksproducten door 'fancy labels' zonder verwijzing naar AH of het AH-huismerk. Jumbo introduceerde het Allerslimste Koop assortiment: producten die in kwaliteit de nationale merken evenaren, in een aantrekkelijke en herkenbare verpakking, op het prijsniveau van Lidl.

Minister Edith Schippers heeft besloten dat het ‘Het Vinkje’ nog één jaar gebruikt mag worden volgens de 'oude' gebruiksvoorwaarden. Die lopen nu per 1 mei 2017 af.

Het Vinkje is het voedselkeuzelogo van Stichting Ik Kies Bewust. Verschillende fabrikanten van levensmiddelen, cateringbedrijven en detailhandel zijn aangesloten. Het Vinkje heeft twee verschijningsvormen, groen: 'gezondere keuze binnen deze productgroep' en blauw: 'bewuste keuze binnen deze productgroep'.

Producten met een Vinkje moeten in lijn zijn met de regels van de Gezondheidsraad. De Gezondheidsraad heeft op 4 november 2015 nieuwe richtlijnen voor goede voeding bekend gemaakt met als gevolg dat de productcriteria van producten met een Vinkje opnieuw beoordeeld moeten worden. Omdat het in lijn brengen van de productcriteria tijd kost en de minister wil voorkomen dat vinkjes komen te vervallen, verlengt de minister de eerder verleende goedkeuring met één jaar. Het besluit tot verlenging is besproken in het Regulier Overleg Warenwet, waar ook de Consumentenbond in vertegenwoordigd is.
Recent trokken de Consumentenbond en de Hartstichting aan de bel over de noodzaak van een goede borging van de voorwaarden van het Vinkje.

NB: Op 21 april organiseert Foodlog een live debat over het Vinkje. Tijdens deze kwestie staan drie vragen centraal: 'wat deed Vinkje goed?', 'wat deed Vinkje fout?' en 'hoe moet Vinkje veranderen om het in de toekomst beter te doen?'

Donau Soja, een non-profit telersorganisatie die de belangen van soja producerende landen in de Donau-regio behartigt, heeft de ambitie uitgesproken om de sojaproductie sterk te willen laten toenemen zonder GMO-soja en het bestrijdingsmiddel glyfosaat. Deze uitspraken deed Matthias Krön, voorzitter van Donau Soja.

Donau Soja wil dat de EU in 2025 voor 50% zelfvoorzienend is in haar sojabehoefte. De huidige zelfvoorzieningsgraad is 5,7%. Europa importeert momenteel 40 miljoen ton soja.

Om de doelstelling te bereiken zou de huidige Europese productie van 6,5 miljoen ton moeten groeien naar 20,5 miljoen ton in 2025.

De hoeveelheid in de EU geproduceerde soja groeide de afgelopen jaren flink. Tussen 2012 en 2015 nam de productie met 71% toe. Kroon wil de productiedoelstelling realiseren door hogere gewasopbrengsten en uitbreiding van het areaal.

Donau Soja neemt een duidelijk standpunt in ten aanzien van glyfosaat; de organisatie wil glyfosaat verbieden voor de aangesloten 230 telers. Dit vanwege de toegenomen kritische houding vanuit Europa. Foodlog schreef verschillende artikelen over het omstreden bestrijdingsmiddel glyfosaat.

De hoeveelheid in de EU geproduceerde GMO-vrije Donau-soja groeide tussen 2014 tot 2015 met 43% naar 120.000 ton.

Drie kwart van de kinderen in Groot-Brittannië brengt minder tijd buiten door dan het dagelijkse uurtje dat een gevangene krijgt. Een op de vijf kinderen speelt op een gemiddelde dag helemaal niet buiten. Dit komt vooral door het ontbreken van vrije speelruimte in parken of bossen, de opkomst van digitale technologieën en angstige ouders. Een groot deel van de kinderen brengt twee keer zoveel tijd achter een scherm door als buiten.

De gegevens van dit nieuwe onderzoek, uitgevoerd in opdracht van wasmiddelmerk Persil, komen sterk overeen met een eerder onderzoek van de Britse overheid. Mark Sears van The Wild Network is een van de experts die zich grote zorgen maakt over deze ontwikkeling. “We verstikken onze kinderen, hun mogelijkheden om vrij te zijn en om kind te zijn.” Daarnaast wijst hij erop dat een toename in obesitas en verminderd psychisch welbevinden beide zijn gerelateerd aan beperkte fysieke activiteit.

Liz Truss, de Britse minister van Milieu, publiceerde woensdag een plan waarin ieder kind de mogelijkheid krijgt om een nationaal park te bezoeken. Momenteel is maar voor 10% van de kinderen een mogelijkheid om te leren in de natuur. Hierdoor zullen jaarlijks 80.000 lagere schoolkinderen een park bezoeken. “Onze kinderen moeten in bomen klimmen, niet tegen de muren op,” aldus Truss.

Groentenconservenbedrijf HAK wordt niet verkocht. Investeringsmaatschappij NPM Capital blijft eigenaar van het bedrijf uit Giessen. HAK blijft werken met dezelfde distributeurs, met langlopende contracten. Dat zegt Timo Hoogeboom, algemeen directeur van HAK, in het FD.

Afgelopen zomer nam NPM Rabobank in de arm om alle strategische opties voor het bedrijf in kaart te brengen. Volgens bronnen van het FD sprak het bedrijf met verschillende partijen over een overname. HAK en NPM ontkennen. "Verkoop was niet aan de orde", aldus Hoogeboom. "We hebben gezamenlijk onderzocht met welke partijen we de internationale groei van HAK het beste kunnen vormgeven. We hebben gekeken of we een strategische partner konden vinden voor onze distributie in het buitenland." De uitkomst van het proces is dat er niets verandert.

HAK maakt vandaag bekend dat de omzet in 2015 met 4% groeide naar €77,5 miljoen. Het operationele resultaat groeide met 27%, van €8 miljoen naar €10,1 miljoen. Dat leverde een nettowinst op van €46.000.

De afgelopen jaren bracht HAK zijn productaanbod terug van 620 naar 225 artikelen en stopte HAK met de productie voor huismerken. Het bedrijf richt zich nu op internationale expansie, waarbij Spanje bovenaan het lijstje staat. Ook zet HAK vol in op de stijgende populariteit van peulvruchten. In Nederland groeide de markt voor peulvruchten afgelopen jaar met 8% en wist HAK 13% meer bonen en linzen af te zetten. Topkok Herman den Blijker is het boegbeeld van de campagne waarmee HAK Nederland aan de bonen wil krijgen. "We hebben Herman voor langere tijd vastgelegd", aldus Hoogeboom. "Hij wil van Nederlanders bonenvreters maken."

Conclusie: de bestaande investeerders in HAK zien meer geld uit HAK dan nu uit een verkoop zouden komen. Nu de boon wereldwijd wordt gepromoot zijn er volop kansen om het bedrijf eerst veel meer waard te laten worden.

Dat constateert de Duitse tak van voedselwaakhond foodwatch voor 8 van de 20 onderzochte chocolade paashazen. De paashazen zijn vervuild met aromatische koolwaterstoffen uit minerale oliën (MOAH).

Volgens foodwatch Nederland zijn twee van deze chocoladepaashazen ook te koop in ons land. Dat zijn de Riegelein Confiserie-goudhaas (60 gram) bij Sligro en de Lindt-goudhaas (100 gram) die onder meer te vinden is bij Albert Heijn. "In Nederland zijn ze niet getest, maar ze zien er met dezelfde verpakking precies hetzelfde uit", meldt foodwatch.

Volgens de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) zijn deze minerale oliën mogelijk kankerverwekkend. Foodwatch toonde eerder aan dat onder meer rijst, cornflakes, pasta en chocoladehagelslag met MOAH's vervuild zijn. De stoffen kunnen op verschillende manieren in de chocolade terecht zijn gekomen: via de jutezakken waarin de cacaobonen zaten, tijdens het transport of de verwerking van de producten of grondstoffen, of via de verpakkingen waarin deze bewaard zijn.

In Duitsland werd bij 15 van de 20 paashazen ook meer dan 2 milligram per kilo verzadigde koolwaterstoffen (MOSH) aangetroffen. Volgens de voedselwaakhond kan zich dit ophopen in organen en daar schade veroorzaken. Foodwatch vindt dat de overheid strikte regels moet opstellen, om zo bedrijven te dwingen maatregelen te nemen.

De Zweeds-Deense zuivelcoöperatie Arla gaat in de VS samen met de Amerikaanse coöperatie Dairy Farmers of America (DFA) en 8 melkveehouders Cheddar maken van 'hoge kwaliteit'. Hiermee bedoelen de bedrijven kaas gemaakt van melk zonder groeihormonen en kunstmatige ingrediënten.

Cheddar is een Engelse kaas die, net als onze Goudse, inmiddels op verschillende plaatsen in de wereld wordt gemaakt. De kaas is zo populair in Amerika dat een derde van alle in de VS verkochte kaas cheddar is.

De markt voor hoogkwalitatieve cheddar is nog klein. Amerika hanteert een importquotum voor cheddar. Dat maakt het voor Arla aantrekkelijk om lokaal te gaan produceren. De zuivelproducent ziet de VS als één van de 6 groeiregio's waar het bedrijf op focust met zijn Good Growth 2020 strategie. In 2015 was Arla Food USA goed voor een omzet van €123 miljoen.

De joint-venture van Arla en DFA gaat in het westen van de staat New York een kleine nieuwe fabriek bouwen, ter waarde van €53 miljoen. Arla neemt 20% van het bedrag voor zijn rekening, DFA 70% en de melkveehouders de rest. De 70.000 ton rauwe melk die de 8 melkveehouders jaarlijks gaan leveren, moet aan dezelfde eisen voldoen als Europese melk. De fabriek moet tegen de herfst van 2017 kunnen beginnen met de verwerking van melk.

Uit een onderzoek naar leefstijl en koffie in 10 verschillende Europese landen blijkt dat twee derde van de Europeanen niet zonder koffie kan. Dat meldt het Institute for Scientific Information on Coffee (ISIC), een non-profit organisatie gefinancierd door illycaffè, Jacobs Douwe Egberts, Lavazza, Nestlé, Paulig en Tchibo.

Het Kenniscentrum Koffie & Gezondheid verbijzonderde de uitkomsten voor Nederland. Nederlanders drinken voornamelijk koffie omdat ze het lekker vinden (72%). 60% van de respondenten heeft moeite met op gang komen in de ochtend zonder koffie. Slechts 2% drinkt koffie vanwege de eventuele gunstige effecten voor de gezondheid.

Nederlanders drinken de meeste koffie thuis (82%) en op het werk (40%). 23% drinkt koffie bij vrienden en familie. In vergelijking met de rest van Europa drinken Nederlanders niet vaak koffie in de horeca.

Uit de enquête blijkt ook dat koffiedrinkers zich positiever over hun gezondheid uitlaten dan niet-koffie-drinkers, 67% van de koffiedrinkers geeft aan zich redelijk tot zeer gezond voelen, tegenover 58% van de niet-koffie-drinkers. Ook blijkt uit het onderzoek dat er veel onbekend is over de mogelijk positieve gevolgen van koffie op de gezondheid - minder risico op diabetes 2, Alzheimer en hart- en vaatziekten. Wel weet 80% van de Nederlanders dat koffie kan helpen de concentratie te verhogen. Meer dan de helft weet dat koffie bijdraagt aan de vochtbalans.

Ketchupproducent Heinz geeft bij aankoop van een fles ‘Grow Your Own’-tomatenketchup een zakje tomatenzaadjes weg om zelf tomatenplantjes te kweken. De thuiskwekers kunnen op een speciale actiepagina foto’s van de voortgang van de plant uploaden. Uit de inzendingen wordt een winnaar gekozen, die een fles Heinz Tomatenketchup van zijn of haar eigen tomaten krijgt.

Heinz wil met deze actie het productieproces inzichtelijker maken. Anya Pieroen van Heinz Benelux: “Mensen vinden verpakte voedingsmiddelen toch altijd wat mysterieus. Wij willen de consument het verhaal achter de ketchup laten zien.” Mischa Stevens, process development manager bij Heinz benadrukt: “Het gaat bij Heinz uitsluitend om tomatenpasta uit zelf gekweekte tomaten, suiker, zout, azijn, water en een kruidenmix. Er worden geen conserveringsmiddelen, zetmeel en kunstmatige kleur-, geur en smaakstoffen toegevoegd.” Alleen de inhoud van de kruidenmix is geheim, dat zelfs Stevens niet kent. “Het enige zekere is dat er selderij in zit, omdat dat als allergeen vermeld moet worden”.

Het programma is wereldwijd opgezet. Pieroen: “In verschillende Europese landen is het programma succesvol gelanceerd en zijn consumenten aan de slag om hun eigen tomaten te verbouwen. Nu is ook Nederland aan de beurt.” De zaadjes kunnen aangevraagd worden op www.heinzgrowyourown.nl en zijn verkrijgbaar bij de reguliere verkooppunten.

China heeft een nieuwe rage; de A4 Waist Challenge. Vrouwen poseren met een A4-tje voor hun lichaam om te laten zien dat hun middel niet breder is dan het A4-tje. Op Weibo, de Chinese variant van Twitter, heeft de de hashtag #A4Waist al meer dan 110 miljoen views. Zelfs politieagenten verschijnen online met A4-tjes, waarop informatie over onder meer diefstal van identiteit of drinken onder invloed staat.

De A4 Waist Challenge krijgt van vele kanten kritiek, omdat de rage de gedachte versterkt dat heel dun zijn het schoonheidsideaal is.

De hype is niet de eerste bijzondere schoonheidstrend in China. Eerder verschenen op sociale media al foto’s van mensen die zoveel mogelijk munten in op hun sleutelbeenderen lieten balanceren, of die met hun arm achter de rug langs hun navel konden aanraken.

Dit artikel afdrukken
Nog 5
Je hebt 0 van de 5 kado-artikelen gelezen.
Op 25 juni krijg je 5 nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.