Je zoekt binnen Foodlog, via Google
Menu Foodlog

Kort 24 feb in de Media

Welkom!

Fijn dat je een artikel op Foodlog komt lezen. We schreven het helemaal gratis en voor niets voor je. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kost je maar €6,- per maand. Dan krijg je ook nog eens voorrang bij Foodlog-events en toegang tot exclusieve content.

Word lid!
  • Deel dit artikel:
Het nieuws van vandaag uit de (inter)nationale media.
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. We presenteren daaruit maximaal 12 artikelen in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag.

Ook jij kunt als lezer zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe? Dat lees je hier, of ga direct naar het Kort-formulier!

Reageren kan per Kort bericht. Gebruik daarvoor de reageerknop onder ieder berichtje of de dropdown boven het reageervak. Probeer het maar even uit door met de menu's te spelen.

Fotocredits: 'the best free paper bag ever', Hilke Kurzke

Dat zeiden grote vlees en vleesproducten verkopende bedrijven tijdens het jaarcongres van de National Farmers Union in Birmingham. Het zorgde in de Daily Mail vandaag voor de kop dat er vrijwel geen GMO-vrij vlees in Engeland meer te koop is.

Alle op het eiland opgegroeide dieren worden immers gevoerd met geïmporteerd voer uit de Amerika's waarvan niet kan worden gegarandeerd dat het GMO-vrij is. Dat komt omdat in de graan-overslagen zowel GMO-vrije als GMO gewassen worden verwerkt. Daardoor is vervuiling van de GMO-vrije stroom niet uitgesloten. Daarnaast zijn GMO-vrije soja en maïs wat duurder.

''Runderen en andere dieren worden nu voor 80% gevoed met transgeen voer. We houden dat liever voor ons, maar het is wel zo'', zei David Hughes, hoogleraar foodmarketing in London. McDonald's gaf toe dat het meeste vlees afkomstig is van dieren die GMO-voer hebben gehad en zei ''mensen willen het niet, maar het wordt steeds moeilijker om binnen onze keten niet-transgene producten in te kopen."

Supermarkt Morrisons raadt klanten met GMO-angst aan voor biologisch te kiezen. ''We kunnen onze klanten alleen garanderen dat er geen genetische modificatie te pas is gekomen aan ons vlees of zuivel als ze biologische producten kopen'', hield het bedrijf de Britse boeren voor. Voor Nederland is de situatie precies hetzelfde. Nederlandse kippen, koeien, varkens, geiten en schapen eten hetzelfde importvoer als de Britse.

De tool van The Sustainability Consortium (TSC) verbetert de duurzaamheid van Nederlandse consumentenproducten. Dat concluderen initiatiefnemers Ahold, Rabobank, ZLTO, het ministerie van Economische Zaken en Wageningen UR na een driejarige pilot van de tool in Nederland, meldt Duurzaam Actueel.

TSC is een wereldwijd initiatief om de duurzaamheid van consumentenproducten te verbeteren. TSC ontwikkelde, zo claimt de organisatie, een wetenschappelijk en wereldwijd eenduidig en geharmoniseerd meetinstrument om informatie over duurzaamheid van consumentenproducten uit te wisselen. Hierdoor kunnen retailers, naast prijs en kwaliteit, ook duurzaamheid meenemen bij de inkoop.

Samen met meer dan 100 leden - waaronder multinationals als Ahold, Unilever en Mars enerzijds en medewerkende NGO's als Wereld Natuur Fonds en Solidaridad anderzijds - en de coördinerende universiteiten optimaliseert TSC het meetinstrument. Ruim 1700 leveranciers rapporteren met de tool gegevens over duurzaamheid van hun producten. In totaal gaat het al om meer dan €120 miljard aan consumentenverkopen, bijna vier keer de totale Nederlandse supermarktomzet.

In de Deense hoofdstad Kopenhagen is een 'voedseloverschottensupermarkt' geopend. In de 'Wefood'-super is alleen voedsel te koop dat 'over' is. De boodschappen zijn zo'n 30-50% goedkoper dan in normale supermarkten. De supermarkt is niet alleen bedoeld voor mensen met een laag inkomen, maar ook voor iedereen die zich zorgen maakt over voedselverspilling. Wefood heeft overeenkomsten gesloten met de Deense supermarktketen Føtex en verschillende importeurs en speciaalzaken om aan zijn producten te komen. Vrijwilligers zorgen voor de bevoorrading van de winkel.

De supermarkt is een initiatief van de NGO Folkekirkens Nødhjælp. Per Bjerre van de NGO: "Wefood is de eerste supermarkt die voedseloverschotten verkoopt in Denemarken en wellicht zelfs in de wereld". Prinses Marie van Denemarken steunt het initiatief en was aanwezig bij de opening van de supermarkt, schrijft Het Laatste Nieuws.

De Deense minister van Voedsel en Milieu, Eva Kjer Hansen vindt het "belachelijk dat voedsel zomaar weggegooid wordt. Het is slecht voor het milieu en weggegooid geld". Volgens Hansen is de supermarkt een belangrijke stap in de strijd tegen voedselverspilling. In de afgelopen vijf jaar is Denemarken erin geslaagd de hoeveelheid voedselafval met 25% te verminderen.

Zuid-Afrika zou overwegen zijn strenge regels ten aanzien van GMO-gewassen aan te passen. Om een dreigende hongersnood als gevolg van droogte af te wenden, wil het land 3,8 miljoen ton maïs invoeren. Die zal uit de VS en Mexico moeten komen, omdat daar voldoende voorraden zijn.

Zuid-Afrika heeft een 'zero tolerance'-beleid ten aanzien van niet door de regering erkende GMO-variëteiten. Handel in en opslag van andere GMO maïs is verboden. Met het oog op de benodigde importvolumes, zouden de autoriteiten tijdelijke opslag van GMO maïs op bepaalde locaties willen toestaan, meldt The Guardian. "Het is niet de bedoeling dat veiligheidsbeoordelingen of de voorgeschreven risicomanagementprocedures minder streng zullen worden", laat het Ministerie van Landbouw weten.

Maïsproducenten hebben nog verder reikende maatregelen gevraagd om de tekorten te kunnen opvangen. Zo zouden ze extra GMO-variëteiten willen laten registreren om de handel tussen de VS en Zuid-Afrika te vergemakkelijken. De meeste Amerikaanse maïs bevat meer GMO-aanpassingen dan de door Zuid-Afrika toegestane variëteiten, die voor 90% van de maïsteelt gebruikt worden. Volgens de South African National Seed Organisation, die bedrijven als Monsanto en DuPont Pioneer vertegenwoordigt, zijn er al 6 aanvragen in behandeling.

Danvo Bakeries en Synergie introduceren 'Het Sportbrood'. Beide partijen ondertekenden 23 februari de contracten voor hun nieuwe, gezamenlijke concept. Ze ontwikkelden een brood van spelt en haver, aangevuld met lijnzaad, zonnebloempitten en pompoenpitten. Het concept is gebaseerd op 10 principes van gezonde levensstijl, die voor meer fitheid en betere sportprestaties zouden zorgen.

Synergie is een wellness-organisatie van de Vlaamse gezondheidscoaches Sonja Kimpen en Niels De Jonck Kimpen. Danvo Bakeries breidde onlangs de capaciteit uit met een nieuwe productlijn en wil met nieuwe concepten 'de broodmarkt en klanten verbazen'. Beide partijen willen gezamenlijk de Nederlandse markt bewerken onder het motto ‘Het Sportbrood is er voor sporters en supporters’, meldt Evmi.

Het Sportbrood is vanaf half mei verkrijgbaar in het foodservice- en foodretailkanaal, in de toekomst moet het brood in de hele Benelux te koop zijn.

Afgelopen week ontstond een relletje over precieze cijfers omtrent de kilo's landbouwgif die in Nederland worden gebruikt. Koepelorganisatie Nefyto voor de bestrijdingsmiddelenindustrie toonde zich ontstemd over het feit dat Greenpeace daarover bleek te beschikken. De gegevens zijn namelijk geheim en moesten dus wel gelekt zijn.

De verantwoordelijke staatssecretaris Martijn van Dam gelaste een onderzoek en ontdekte dat de NVWA de gegevens abusievelijk heeft doorgestuurd aan Greenpeace

In een brief aan de Tweede kamer legt Van Dam uit dat de NVWA vertrouwelijke gegevens heeft verzonden aan de rechtbank vanwege een juridische procedure tussen Greenpeace en de NVWA. De NVWA vergat aan te geven dat de verzonden documenten vertrouwelijk zijn. Vanwege die omissie verzond de rechtbank de stukken door aan Greenpeace.

Van Dam heeft zijn excuses aangeboden aan Nefyto. De NVWA heeft maatregelen genomen om dergelijke vergissingen voortaan te voorkomen.

Het woord duurzaamheid is volgens boerenvoorman Hans Huijbers, voorzitter van ZLTO, volledig uitgewoond. Schrap het daarom uit het taalgebruik en vervang het door het Zuid-Afrikaanse 'volhoudbaarheid', zei hij gisteren in Dronten tijdens een Inspiratiesessie aan de Hogeschool CAH Vilentum in Dronten. Het woord zou verkeerde verwachtingen wekken.

Huijbers blijkt af te willen van de positie van de boer als een grondstoffenproducent. Dat leidt er volgens Huijbers toe dat aandeelhouders bepalen welke kant de markt op beweegt. Dat moet anders. Gemengde bedrijven moeten professioneel voor voedsel, beleving en zorg zorgen en daardoor een eigen markt opbouwen. Nederland en het Ruhrgebied zouden een uitstekende proeftuin zijn om dat business model te testen.

Huijbers was kort en krachtig, noteert Boerenbusiness. Volgens hem maken Europese supermarktketens die altijd voor de laagste prijs voedsel willen leveren de boer kapot. Daarom moet er alles aan gedaan worden om deze praktijken te veranderen. "Het zit hem duidelijk erg hoog", schrijft het boerenblad.

De Amerikaanse soepen- en sauzenproducent Campbell Soup Company heeft een durfkapitaalfonds opgezet van $125 miljoen om te investeren in food start-ups. Bij de aankondiging van het nieuwe Acre Venture Partners-fonds zei CEO Denise Morrison ‘agressief te willen deelnemen aan de disruptie' van de voedselproductieketen.

“Wij geloven dat het definiëren van de toekomst van echt eten vraagt om nieuwe aanpakken, nieuwe business modellen, 'smart' ontwikkelingen van buiten de sector en een ecosysteem van innovatieve partners", zei Morrison. Voedingsmiddelenconcerns als Campbell’s staan volgens haar voor grote uitdagingen om hun groei in de toekomst te garanderen. Dit komt onder meer door de veranderende behoeften van consumenten, die 'vers' voedsel en meer transparantie willen. "We zien dat zelfs ons eigen personeel vraagtekens bij hun voedsel heeft", aldus Morrison. "Consumenten willen weten hoe voedingsmiddelen zijn geproduceerd, waarom bepaalde ingrediënten zijn gebruikt en of ze van een duurzame bron afkomstig zijn.”

Hoewel $125 miljoen klinkt als een enorm bedrag, is het goed te beseffen dat overnames van kleinere merken vaak met grote investeringen gepaard gaan. Investeren in (goedkope) start-ups kan een lonende strategie blijken. Volgens Morrison hebben sinds 2010 verschillende durfkapitalisten én andere grote voedingsproducenten al zo'n $6 miljard geïnvesteerd in zeker 400 food start-ups.

Een recente uitbraak van Salmonella-besmetting in de VS, waar in 4 staten tenminste 13 mensen ziek van zijn geworden, is te herleiden tot alfalfa (een kiemgroente) van Sweetwater Farms. Dat melden de Centers for Disease Control and Prevention (CDC). De eerste ziektegevallen dateren van begin december. De zieken waren 18 tot 73 jaar oud, 5 van hen zijn in het ziekenhuis opgenomen.

Sinds de eerste ziektegevallen zijn gezondheidsautoriteiten op zoek gegaan naar de bron van de besmetting. Daarvoor interviewden ze de zieken, die in 12 gevallen alfalfa zeiden te hebben gegeten bij 5 restaurants (de 13e had ook alfalfa gegeten, maar deze in de supermarkt gekocht). De leverancier van de alfalfa is Sweetwater Farms in Kansas. Laboratoriumtesten hebben in het irrigatiewater en in alfalfamonsters die vervolgens daar genomen zijn, salmonella aangetroffen.

Volgens de autoriteiten is het niet veilig alfalfa van Sweetwater Farms te eten. Salmonella veroorzaakt in de VS jaarlijks 1 miljoen voedselgerelateerde ziektegevallen, waardoor 19.000 mensen in het ziekenhuis belanden en 380 mensen overlijden.

Nadat China wegens overproductie zijn varkensstapel fors terugbracht, zal de varkensstapel binnen twee jaar weer met ruim 3,5% groeien.

Tussen nu en 2018 wordt het aantal vleesvarkens met 25 miljoen uitgebreid. Op dit moment telt China ongeveer 700 miljoen varkens. Dat schrijft GlobalMeatNews.

Het uitbreidingsplan wordt gestuurd door professionele grote veevoerproducenten, fokkerij-organisaties en levensmiddelenbedrijven.

De groei is gericht op stedelijke gebieden waar rijkere consumenten wonen die bereid zijn meer te betalen voor betrouwbaar varkensvlees. De totale investeringskosten zijn geraamd op ruim 10 miljard Amerikaanse dollar.

De regering staat achter de uitbreiding omdat zij een eigen, professionele productie wil stimuleren. Slechts 5% van de Chinese varkensstapel wordt door professionele bedrijven gehouden.

Het nieuws laat zien dat de met name op China gerichte exportstrategie van Nederlandse varkensboeren - vanwege ons betrouwbare vlees - geen strategie is met gegarandeerd succes op langere termijn.

Dit artikel afdrukken
Nog 5
Je hebt 0 van de 5 kado-artikelen gelezen.
Op 20 juli krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.