Je zoekt binnen Foodlog, via Google
Menu Foodlog

22 feb in de Media

Welkom!

Fijn dat je een artikel op Foodlog komt lezen. We schreven het helemaal gratis en voor niets voor je. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kost je maar €5,- per maand. Dan krijg je ook nog eens voorrang bij Foodlog-events en toegang tot exclusieve content.

Word lid!
  • Deel dit artikel:
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

In 35 rijke landen worden mensen in de toekomst een stuk ouder. In Zuid-Korea stijgt de levensverwachting voor vrouwen die na 2030 worden geboren naar gemiddeld ruim 90 jaar. Tot voor kort achtten verschillende onderzoekers het onmogelijk dat deze grens zou worden doorbroken. Bij de mannen gaat ook Zuid-Korea aan kop met 84,1 jaar, gevolgd door Australië (84,0).

Het laagst is de levensverwachting in Servië, voor zowel mannen (73,4) als vrouwen (78,3). Ook Amerikanen staan laag op de lijst met 83,3 jaar voor vrouwen en 79,5 jaar voor mannen. Nederlandse vrouwen worden naar schatting 85,4 jaar en mannen 83,7. In 2010 was dat nog respectievelijk 82,9 en 79,0 jaar. Dat blijkt uit onderzoek van de WHO en het Imperial College London. Dat Zuid-Korea het zo goed doet komt volgens de onderzoekers omdat het land veel investeert in gezondheidszorg, onderwijs en goede voeding. Volgens de onderzoekers remmen in Westerse landen bezuinigingen en ongelijkheid de voortschrijdende leeftijdsgrens.

McDonald's België biedt vanaf deze week 4 vegetarische kipmenu's in al zijn 76 filialen. De fastfoodketen wil meer vegetariërs lokken. Onder de naam 'Make it veggie' kunnen vleesminderaars de McChicken, McWrap chicken sensation, McWrap southern chicken cajun en McWrap chicken bacon (maar dan zonder bacon uiteraard) bestellen. In deze gerechten is de kip vervangen door "een zacht gepaneerde filet op basis van magere melk, met natuurlijke vitamines B1 en B12, zonder bewaarmiddelen, kleurstoffen en artificiële aroma’s bereid”. In Nederland houdt McDonald's het bij de Veggie burger. De Nederlandse klant is anders dan de Belgische, aldus de keten.

De prijs van pils in het café steeg in de afgelopen 10 jaar 3 keer zo hard als in de supermarkt. Dat ontdekte het CBS. Marktstatistieken laten zien dat een gemiddeld cafépilsje 42 procent - 72 echte centen - duurder werd in 10 jaar tijd. In dezelfde periode werd in de supermarkt pils in een kratje 18 cent duurder; een stijging van 14 procent.
BNR geeft aan dat volgens Piet Heijn van Mullingen (CBS) de prijsstijging komt door de hogere prijzen van brouwers en vooral door de toenemende personeelskosten in de horeca. Distrifood bericht dat supermarkten aanbiedingen doen met bier om klanten binnen te lokken. Cafés hoeven dat niet te doen. Ze moeten ervoor zorgen dat ze gezellig zijn, dan rekenen mensen gewoon af wat ze moeten betalen en letten ze niet op de prijs.

In 2016 viel 73% van de ruim 30 miljoen Venezolanen gemiddeld bijna 9 kilo af. Dat blijkt uit de jaarlijkse ENCOVI, de nationale levensomstandighedenpeiling uitgevoerd door Venezolaanse universiteiten en NGO's. Venezuela verkeert in een zware economische crisis. Het land kampt als gevolg daarvan met voedselschaarste en prijzen die de pan uit rijzen. Vorig jaar had 93% van de ondervraagden niet genoeg geld om eten te kopen. Dat lossen de Venezolanen op door minder en minder vaak te eten. Het Venezolaanse dieet bestaat vooral uit groente en aardappelen omdat vlees moeilijk verkrijgbaar is. 9,6 miljoen Venezolanen zeggen nog maar 2 of minder maaltijden per dag te eten. In de volksmond heet dit nu ook wel het 'Maduro-dieet' - naar de president van het land. Volgens de officiële definitie​ van honger van de Verenigde Naties verkeert het land nog niet in een hongersnood.

Wakker Dier gaat met reclameautootjes rondrijden in de buurt van filialen van supermarktketen Hoogvliet. Zo wil Wakker Dier "het dierenleed achter de aanbiedingen" van de super laten zien. Hoogvliet staat bovenaan de zogeheten kiloknaller-ranglijst van Wakker Dier. Reden voor de dierenwelzijnsorganisatie om in zijn nieuwe reclamecampagne Hoogvliet aan te pakken. De supermarktketen is 'ontstemd' over de campagne. Hoogvliet is juist hard aan het werk om zo dier- en milieuvriendelijk mogelijk te worden. Volgens Hoogvliet laat Wakker Dier door de eenzijdige definitie van kiloknallers ("een folderplaatsing van vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk") alle overige inspanningen om het vleesassortiment te verduurzamen buiten beschouwing. De super is daarover inmiddels met Wakker Dier in gesprek.

PostNL bezorgt vanaf nu zeven dagen per week foodproducten, zoals verse boodschappen en maaltijdboxen. Het bedrijf gaat bovendien preciezer werken door op het half uur precies aan te geven wanneer je bestelling wordt afgeleverd. PostNL ziet kansen in de groeiende online foodmarkt. Het bedrijf zegt de beste logistieke partij voor foodbezorging in de Benelux te willen worden. Daarom ontwikkelde het een speciaal foodnetwerk met een eigen IT-applicatie waarmee verzenders en ontvangers hun bestelling realtime kunnen volgen. Iets meer dan 30 bedrijven leveren ondertussen hun versproducten via PostNL. Het vervoer van de versproducten gaat met een speciale PostNL-koelbox, die ontwikkeld is in samenwerking met Wageningen Universiteit.

Als je als kind niet mocht spelen met je eten, ben je mogelijk verkeerd opgevoed. Dat suggereert een klein onderzoek. Peuters van een Engelse kinderopvang kregen verschillende soorten groenten en fruit voorgezet. Een aantal kreeg de opdracht tekeningen na te maken met het eten op hun bord. Een andere groep moest dat doen met knutselmateriaal. In nog een andere groep moesten de kinderen een volwassene aanwijzingen geven om de tekeningen na te maken. Na de test mochten de kinderen eten van hun bord. De kinderen uit de groep die met hun eten hadden getekend, aten duidelijk meer dan de andere kinderen. De onderzoekers denken dat dit komt doordat kinderen door het spelen en aanraken vertrouwd waren geraakt met eten dat ze normaal 'niet lusten'. Aan mogen raken, lijkt een voorwaarde voor lusten. Je zou het thuis kunnen proberen: laat je kind met zijn vingers iets doen met groenten en fruit en kijk of zijn weerstand verdwijnt.

Frankrijk ruimt preventief alle eenden en ganzen in het departement Les Landes. Dat maakte landbouwminister Stéphane Le Foll gisteren bekend. In Les Landes is een kwart van de Franse foie gras-productie geconcentreerd. De komende 2 weken worden 360.000 vogels geruimd, 240.000 andere zullen hun productiecyclus mogen afmaken. Na de ruimingen volgt een periode van 'vide sanitaire' (productiestop) in de departementen Gers, Les Landes, Pyrénées-Atlantiques en Hautes-Pyrénées. Vanaf eind mei kan dan de productie hervat worden. Vorig jaar voerde Frankrijk ook al een 'vide sanitaire' in om de vogelgriepepidemie te beteugelen. Het huidige H5N8-virus is veel agressiever en nog altijd niet onder controle. Volgens de autoriteiten waren half februari 246 bedrijven besmet en 28 gevallen van wilde vogel-slachtoffers vastgesteld.

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws en de Kwestie binnen de wereld van Foodlog

Laden...
Groasis Ecologische Waterbesparende Technologie

Wow, dit zijn heftige cijfers. Zeker wanneer je denkt aan het feit dat het WFP, wij en vele andere bedrijven strijden voor het behalen van Zero Hunger in 2030.

Zou het geen optie zijn om voor de mensen uit Venezuela zelf voedsel te produceren? Met onze producten kunnen zij dit op een waterbesparende en goedkope manier doen. Zo zijn zij toch in staat om hun families te voeden met het fruit en de groentes! Er zou eventueel zelfs een inkomen mee verdient kunnen worden.

Jan Peter van Doorn

Die de Waard heeft er echt de ballen verstand van. De horeca moet gewoon veel meer voor zijn bier betalen dan AH of Jumbo. Mede dankzij waterdichte contracten en koppelverkoop.

Michel de Groot

De jeugd van tegenwoordig gaat pas laat stappen. Daarvoor wordt meestal ingedronken bij iemand thuis, dus zijn ze tegenwoordig minder dorstig als ze binnenkomen dan vroeger. Dit heeft dus invloed op de omzet, en het moet toch verdiend worden.

Otto Rood

5ytske, jazaker: 1 centimeter korting per meter!

Sytske Barkhuis

>> "Wie de horeca wil helpen, bestelt tijdens het carnaval weer eens ouderwets een meter bier". <<
Krijgt die persoon dan ook korting?

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Je moet ingelogd zijn om te reageren en duimen uit te kunnen delen.

Log nu in! Heb je nog geen account, meld je dan nu aan!

Lees Gespreksregels, de 'appeltjes' & de ambitie van Foodlog voor meer informatie over hoe je dit doet en hoe je je bijdrage aan Foodlog kleur kunt geven.