Thuiswerken en bijblijven
Je zoekt binnen Foodlog, via Google
Menu Foodlog

Kort 22 jan in de Media

Welkom!

Fijn dat je een artikel op Foodlog komt lezen. We schreven het helemaal gratis en voor niets voor je. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kost je maar €6,- per maand. Dan krijg je ook nog eens voorrang bij Foodlog-events en toegang tot exclusieve content.

Word lid!
  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan per Kort bericht. Gebruik daarvoor de reageerknop onder ieder berichtje of de dropdown boven het reageervak. Je kunt ook, net zoals op Facebook, nu ook op Foodlog reageerders met een account oproepen. Dat doe je door hun naam in een reactie te tikken met het @teken daarvoor. Degene die je oproept, krijgt daar per mail melding van. Wil je naar een eerdere reactie verwijzen in de draad waarin je reageert, dan tik je op dezelfde manier # in, zonder spatie gevolgd door het nummer van die reactie.

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat zo. Of gebruik het Kort-formulier!

Fotocredits: 'News in the Dark', Angelo Amboldi

Op Ouest-France is een fotoreportage te vinden van Franse veehouders in Bretagne die zich verzetten tegen hun slechte bedrijfsresultaten. Net als gedurende de zomer van 2015 blokkeren ze wegen en steken de fik in pallets om aandacht te vragen voor de lage marktprijzen die hen niet uit de kosten laat komen. Ze leggen toe op hun bedrijfsvoering.

Sinds afgelopen zomer is er niets veranderd, ondanks de protesten van september in Brussel en de toezegging van substantiële steun aan de boeren door de Franse overheid.

De boeren zinspelen op uitbreiding van de acties elders in het land. Boerderij schrijft: "De acties waren georganiseerd door de regionale boerenbond FDSEA en de bond van jonge boeren Jeunes Agriculteurs. Zij hebben beloofd terug te keren en ook elders acties op te zetten als er niet snel iets verbetert."

Tijdens de Biobeurs in Zwolle toonden melkveehouders veel belangstelling voor Eko Holland, een leverancierscoöperatie van biologische melk. Al voor de beurs hadden 30 melkveehouders bij Eko Holland aangegeven te willen omschakelen naar biologische bedrijfsvoering.

Op woensdag, de eerste dag van de Bio-Beurs, kwamen daar nog eens 16 bedrijven bij. Coöperatievoorzitter, René Cruijsen vermoedt dat ook de tweede dag van de Bio-Beurs eenzelfde aantal melkveehouders zich zou melden. De vraag is hoeveel van deze bedrijven uiteindelijk het tweejarige omschakelingstraject naar biologisch gaan doorlopen. René Cruijsen twijfelt er niet aan dat een groot deel van de aangemelde melkveehouders deze stap ook echt gaat zetten.

De interesse voor biologische bedrijfsvoering is ook bij andere leverancierscoöperaties te merken. Van marktleider FrieslandCampina en de kleinere zuivelondernemingen Farmel en Rouveen hebben respectievelijk 10, 6 en 4 leden-melkveehouders aangegeven dit jaar te willen omschakelen naar biologische bedrijfsvoering. Ook bij de stand van FrieslandCampina zouden vele melkveehouders hebben aangegeven te willen omschakelen naar biologisch. Volgens Boerderij is er op de Nederlandse markt ruimte voor zo'n 30 miljoen kilo extra biologische melk.

Eko Holland vertelde Foodlog niet geïnteresseerd te zijn in melkveehuders die alleen vanwege de slechte marktomstandigheden voor gangbare melk omschakelen. De eigenzinnige coöperatie wil intrinsiek voor biologische landbouw geïnteresseerde boeren als lid.

In Vlaanderen start op 10 februari alweer de 5e editie van de campagne 'Dagen Zonder Vlees'. Tienduizenden Vlamingen eten dan 40 dagen lang minder vlees en vis. Deelnemers krijgen dit jaar opvallend veel steun vanuit politieke hoek. Minstens 20 politici, waaronder vijf Vlaamse partijvoorzitters, doen zelf mee aan de actie, meldt De Standaard.

'Dagen zonder Vlees' richt zich in eerste instantie op het verkleinen van de ecologische voetafdruk. Dit jaar gaat de campagne nog een stapje verder. Zo verschijnt er voor het eerst een 'Dagen-Zonder-Vleesboek' met daarin tips om onder meer seizoensgroenten te gebruiken. De organisatie hoopt ook te bevorderen dat deelnemers minder etensresten weggooien, minder verpakkingen gebruiken en meer seizoensgroenten eten door daar verschillende tips over te geven. Daarmee is de campagne ook voor vegetariërs en veganisten een uitdaging.

Vorig jaar deed een recordaantal van 55.000 Vlamingen, waaronder 40 Bekende Vlamingen, mee aan de campagne en werd de ecologische voetafdruk met 8,8 miljoen m2 verkleind. Dit jaar hoopt de organisatie op "veel meer".

De Jagersvereniging wil op korte termijn met de Dierenbescherming om tafel om mogelijk het Beter Levensterrensysteem uit te breiden met een vierde ster. Die zou aan Nederlands geschoten wild toegekend moeten worden. Dat is het meest diervriendelijke en duurzame vlees dat denkbaar is, stelt Laurens Hoedemaker van de Jagersvereniging. "Die dieren hebben echt een prachtleven gehad. Hun kostje bij elkaar gescharreld in de vrije natuur. Waarom dan geen 4 sterren toekennen?”

Op dit moment kent de Dierenbescherming maximaal 3 sterren toe, voor het allerdiervriendelijkste vlees van runderen, varkens en kippen. Volgens de Dierenbescherming komt er geen vierde ster. “Het keurmerk heeft niks te maken met wild, het is uitsluitend voor de vee-industrie”, zegt een woordvoerder. “En verder vinden wij als Dierenbescherming dat de jacht helemaal verboden moet worden.”

De Israëlische Espresso Club gebruikt in een van hun reclames een acteur die opvallend veel lijkt op de Hollywood-ster George Clooney. Koffiecupverkoper Nespresso daagt het Israëlisch bedrijf voor het gerecht. Clooney is namelijk het gezicht van Nespresso.

In de reclame wordt de Clooney lookalike geschoold over de voordelen van Espresso Club. Een disclaimer op het scherm waarschuwt "dit is niet George Clooney". Volgens het koffiebedrijf is het een grappige verwijzing naar Nespresso, schrijft het AD.

Nespresso ziet de grap er niet van in. Het Zwitsers moederbedrijf Nestlé stuurde zelfs een advocaat naar Israël. Nespresso eist een schadevergoeding van ruim 40.000 euro en wil dat de reclame wordt verwijderd. Nespresso Israël zegt dat ze willen voorkomen dat "klanten worden misleid".

92% van de maaltijden in Amerikaanse restaurants bevat meer calorieën dan de voor een maaltijd aanbevolen hoeveelheid. Uit eten gaan, of dat nu bij een fastfood keten of bij een lokaal restaurant is, pakt vrijwel altijd ongezond uit omdat de aangeboden porties 'obsceen groot' zijn. Dat concluderen onderzoekers van Tufts University, schrijft Time.

In de VS zijn fastfood restaurants die onderdeel zijn van een keten verplicht het aantal calorieën per menu-item te vermelden. Voor lokale restaurants geldt die verplichting niet. Dat betekent echter niet dat eten bij een lokaal restaurant gezonder zou zijn; ook daar krijg je veel meer calorieën voorgeschoteld dan goed voor je is. De onderzoekers analyseerden 364 maaltijden uit 123 verschillende lokale en ketenrestaurants.

Gemiddeld bleek een restaurantmaaltijd ruim 1.200 kilocalorieën te bevatten. Amerikaanse, Chinese en Italiaanse maaltijden spanden de kroon met gemiddeld bijna 1.500 kilocalorieën per bord. Er was weinig verschil tussen lokale en grote ketenrestaurants. De aanbevolen hoeveelheid calorieën in een maaltijd ligt op 570 kilocalorieën.

Volgens de auteurs is het vermelden van het aantal calorieën niet de juiste manier om mensen gezonder te laten eten. Het zijn de overdadige porties die ons tot overeten aanzetten. De onderzoekers zijn er voorstander van dat restaurants kleinere porties gaan aanbieden - voor een aangepaste prijs. "Ik zou 10 keer zo vaak buiten de deur eten als ik de helft of een derde van wat ik wil eten zou kunnen bestellen, in plaats van veroordeeld te zijn tot de miezerige gezonde keuzes met weinig calorieën die me veel minder aanspreken", zegt hoofdauteur Susan Roberts.

De investeringsmaatschappij van de Zwitserse familie Jacobs voegt zich bij de mogelijke kopers van Grolsch en Peroni. Jacobs Holding, het investeringsvehikel van de familie, zoekt een bestemming voor de naar schatting €2,6 miljard die de holding overhield aan de verkoop van zijn belang in Adecco in 2013. Jacobs Holding heeft behalve cash een 50,1% belang in chocoladeproducent Barry Callebaut in portefeuille.

Met de verkoop van Peroni en Grolsch is naar schatting een bedrag van €2 à 3 miljard gemoeid. AB InBev hoopt binnen enkele weken de transactie af te ronden. Het is vrijwel zeker dat Grolsch en Peroni samen verkocht worden. De twee biermerken staan in de etalage om de voorgenomen overname van bierreus SABMiller door het Leuvense AB InBev acceptabel te maken voor de mededingingsautoriteiten in Europa. Eerder maakten het Japanse Asahi, de Spaanse bierbrouwer Mahou-San Miguel, de investeringsfondsen Bain Capital, PAI en EQT en de Aziatische drankengroep Thai Beverage hun belangstelling kenbaar.

De nieuwe combinatie krijgt waarschijnlijk de naam SAB InBev en heeft straks een internationaal marktaandeel van 30,5%. Op de tweede plaats van grootste bierbrouwers staat Heineken, met een marktaandeel van net geen 10%.

De restaurantsector In Frankrijk liet in 2015 gemengde resultaten zien. Traditionele restaurants hadden het opnieuw moeilijk, maar de 'snelle hap' deed het voorzichtig beter. Dat blijkt uit diverse statistische bronnen, schrijft Les Echos.

Consultantsbureau NPD meldt dat het restaurantbezoek met 0,7% afnam over een periode van 12 maanden. Vorig jaar waren er 5,51 miljard restaurantbezoeken.

In de snelle hap-sector daalde het aantal bezoeken met 0,5% tot 3,37 miljard restaurantbezoeken, maar stegen de bestedingen met 0.2% tot €16,32 miljard. De klassieke restaurants zagen hun inkomsten teruglopen met 1,5% tot €19,6 miljard.

Het succes van de fastfood formules is met name toe te schrijven aan de opkomst van 'fast casual' eten. Dat is fastfood rondom een bepaald thema of vanuit 'beter eten', waar klanten meer voor betalen dan voor traditioneel fastfood.

Cijfers van de Groupement national des indépendants laten in het vierde kwartaal een daling zien van 9,5% voor de omzet van klassieke restaurants. Dat is vooral toe te schrijven aan de daling van het restaurantbezoek in en rond Parijs. De aanslagen van november hebben een zware domper gezet op het restaurantbezoek in Parijs. Volgens het Syndicat national de la restauration thématique et commerciale stond de teller 7 weken na de aanslagen op -20% in Parijs zelf en -6% in de Parijse regio.

Het Britse Horton Analytics heeft een manier bedacht om klantengedrag in winkels te verzamelen zonder dat het daarvoor de identiteit van mensen nodig heeft.

Het is gebruikelijk dat retailers klanten en hun gedrag in kaart brengen via klantenkaarten, wifisporen en videobeelden. Een recent onderzoek liet zien dat 74% van alle retailers technologie inzet om gegevens als leeftijd, geslacht, gemoedstoestand, interesse en soms zelfs lichaamsbouw van hun klanten in beeld te brengen. Op basis van die gegevens willen ze hun winkelinrichting en -aanbod kunnen optimaliseren. Vanuit privacy-overwegingen raken deze praktijken omstreden.

Horton Analytics bedacht daar een oplossing voor. Het bedrijf ontwikkelde een zelflerend algoritme dat mensen in categorieën opdeelt op basis van de schoenen die ze dragen. "Het systeem werkt op basis van machine learning en kunstmatige intelligentie. De software analyseert de schoenen en tred van klanten middels een sensor, en doet dit met een accuraatheid van 75 tot 80 procent", schrijft Retailnews. Het systeem is al in gebruik in de O2 Centre en lifestylewinkel The Dandy Lab.

Vanaf maandag 25 januari kan iedereen geld doneren aan drie onderzoeksprojecten van Wageningen UR via een speciaal crowdfundingplatform, meldt het Wagenings Universiteitsblad Resource. Het is de bedoeling dat er meer projecten volgen.

Wieger Wamelink hoopt €25.000 bij 'de crowd' op te halen voor een project waarin hij groenten op nagebootste Mars- en maangrond teelt. Hij wil onderzoeken of deze planten de zware metalen die in Mars- en maangrond zitten opnemen en of dit eventueel tegengegaan kan worden. De initiatiefnemers van de Muggenradar hopen ook €25.000 op te halen. Drie onderzoekers vragen €10.000 om samen met de kunstenaar en fotograaf Wim van Egmond filmpjes te kunnen maken van de interactie tussen het leven bovengronds en ondergronds. Ze willen laten zien hoe bacteriën en schimmels zich in de bodem verspreiden.

Per project hebben onderzoekers maximaal drie maanden om geld in te zamelen. De minimale bijdrage is €5, een maximum is er niet. Als het streefbedrag niet gehaald wordt, kunnen de onderzoekers wel een deel van hun onderzoek met de opbrengsten financieren. Bij meer geld is er ruimte voor meer onderzoek, de wetenschappers geven op de website aan waar ze dit extra geld aan besteden.

Dit artikel afdrukken
Nog 5
Je hebt 0 van de 5 kado-artikelen gelezen.
Op 26 april krijg je 5 nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.