Kalverhouder Marco Boon twitte vanmiddag: "Vanochtend succesvolle actie in barneveld. Veel begrip van consumenten. Iets minder van manager en personeel. #ahactie #najk"
Over de banner die op de foto te zijn is, twitte Boon: "Hij ligt nu in barneveld bij de AH binnen denk ik. Misschien willen ze hem wel terug geven."
We spraken zojuist met Boon over zijn ervaringen in de Barneveldse AH. Tot de actie werd besloten nadat de Barnevelder afdeling van de YFM-actie had gehoord via twitter. Ze waren verontwaardigd. "Kort geleden deed AH of het bedrijf wilde samenwerken met boeren door de kijkdagen te organiseren en nu dit", zegt Boon. Mede daarom besloten ze gisteren tot actie bij de lokale AH. We vroegen waarom de actie werd voortgezet na de aankondiging van AH tot voorlopige opschorting van de 2%-korting gistermiddag. Boon: "Omdat die korting helemaal van de baan moet. 'Opschorten' is veel te vaag en vrijblijvend."
In antwoord op de vraag hoe de actie verliep zei hij: "We hadden de indruk dat het personeel was ingelicht wat ze moesten doen. Ze lieten ons rustig gaan. Toen we de stickers geplakt hadden, ging het personeel aan de slag. Ze haalden de stickers weg of haalden de producten weg waar ze te goed op bleven plakken".
Wat Boon opviel was de geïnformeerdheid van de consumenten in de winkel. De actie zorgde voor aanvankelijk voor verwarring, maar toen consumenten doorkregen waar het om ging, zeiden opvallend veel mensen dat ze ervan gehoord hadden. "Ze zeiden: 'goed bezig, we zijn het ermee eens.' Ook zeiden dat ze dachten dat AH gisteren de korting had stopgezet."
Boon vertelde ons dat onder boeren jongerenorganisaties een oproep tot estafette-actie is gedaan. AH-winkels kunnen tot het volledig annuleren van de 2%-korting dus nog wat verwachten.
Fotocredits: Dennis Minnen
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Boy, ik wil je weekend niet verpesten, maar vrees dat voedsel vanzelf duurder wordt en dat die 2% brief daar juist de oorzaak van is. Als eten duurder wordt, wordt er minder van gekocht dan er nu (nog steeds) teveel van gemaakt wordt - dat zorgt voor verdere uitholling van de marge en dus deze acties. Hoe duurder eten wordt, hoe minder we eten en hoe langer we teveel maken en boeren en bedrijven er tekort aan zullen hebben. Snap je?
Het is dan ook niet ondenkbaar dat je nog lang minder gelukkig zult zijn dan je nu bent. De trend - dat ben ik met je eens - is echter ingezet.
Zowel in Amsterdam als op het platte platteland van heel links tot best wel rechts komen jongeren in opstand tegen te GOEDKOOP voedsel. Omdat zij zich realiseren dat daar geen heil en geen toekomst in zit. Ik ben een gelukkig mens!
Interessant: Wakker Dier bepleit inmiddels een '5 cent meer voor de boer'-actie bij zowel Jumbo als AH.
Het wordt dus echt een boerenactie. Het is een stap te ver om het publiek zich te laten realiseren dat de actie ook voedselverwerkers - van Unilever tot Stegeman en vele onbekende namen die huismerken maken - treft. Het CNV protesteert juist tegen de actie omdat het vakbond vreest voor faillissementen en banenverlies in die sector.
En onderwijl houdt het even kortingsbeluste Jumbo zich stil. Muisstil natuurlijk, want nu pakt AH alle imagoschade.
De boeren en YFM zouden er goed aan doen ook te kijken hoe ze met Jumbo om willen gaan.