Over de actie wordt kort bericht door Omroep Gelderland. Op de begeleidende foto zijn boeren in NAJK T-shirts te zien die stickers plakken.

Kalverhouder Marco Boon twitte vanmiddag: "Vanochtend succesvolle actie in barneveld. Veel begrip van consumenten. Iets minder van manager en personeel. #ahactie #najk"
Over de banner die op de foto te zijn is, twitte Boon: "Hij ligt nu in barneveld bij de AH binnen denk ik. Misschien willen ze hem wel terug geven."

We spraken zojuist met Boon over zijn ervaringen in de Barneveldse AH. Tot de actie werd besloten nadat de Barnevelder afdeling van de YFM-actie had gehoord via twitter. Ze waren verontwaardigd. "Kort geleden deed AH of het bedrijf wilde samenwerken met boeren door de kijkdagen te organiseren en nu dit", zegt Boon. Mede daarom besloten ze gisteren tot actie bij de lokale AH. We vroegen waarom de actie werd voortgezet na de aankondiging van AH tot voorlopige opschorting van de 2%-korting gistermiddag. Boon: "Omdat die korting helemaal van de baan moet. 'Opschorten' is veel te vaag en vrijblijvend."

In antwoord op de vraag hoe de actie verliep zei hij: "We hadden de indruk dat het personeel was ingelicht wat ze moesten doen. Ze lieten ons rustig gaan. Toen we de stickers geplakt hadden, ging het personeel aan de slag. Ze haalden de stickers weg of haalden de producten weg waar ze te goed op bleven plakken".

Wat Boon opviel was de geïnformeerdheid van de consumenten in de winkel. De actie zorgde voor aanvankelijk voor verwarring, maar toen consumenten doorkregen waar het om ging, zeiden opvallend veel mensen dat ze ervan gehoord hadden. "Ze zeiden: 'goed bezig, we zijn het ermee eens.' Ook zeiden dat ze dachten dat AH gisteren de korting had stopgezet."

Boon vertelde ons dat onder boeren jongerenorganisaties een oproep tot estafette-actie is gedaan. AH-winkels kunnen tot het volledig annuleren van de 2%-korting dus nog wat verwachten.

Fotocredits: Dennis Minnen
Dit artikel afdrukken