Je zoekt binnen Foodlog, via Google
Menu Foodlog

Kort 2 mrt in de Media

Welkom!

Fijn dat je een artikel op Foodlog komt lezen. We schreven het helemaal gratis en voor niets voor je. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kost je maar €6,- per maand. Dan krijg je ook nog eens voorrang bij Foodlog-events en toegang tot exclusieve content.

Word lid!
  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. We presenteren daaruit maximaal 12 artikelen in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag.

Ook jij kunt als lezer zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe? Dat lees je hier, of ga direct naar het Kort-formulier!

Reageren kan per Kort bericht. Gebruik daarvoor de reageerknop onder ieder berichtje of de dropdown boven het reageervak.

Fotocredits: 'Newspapers yellow', Jon S

De Consumentenbond constateerde dat de gerookte zalm van Jumbo al vóór de recalls van 11 en 20 februari teveel bacteriën bevatte. Een aantal monsters bevatte zoveel bacteriën, dat ze bij aankoop, 1 tot 2 weken voor de uiterste houdbaarheidsdatum, al bedorven waren. Op de uiterste houdbaarheidsdatum zaten er op 87% van 3 van de van leverancier Van Wijnen afkomstige zalmproducten zoveel bacteriën, dat ze bedorven waren.

De Consumentenbond onderzocht begin 2016 20 merken gerookte zalm, waaronder 4 Jumbo producten. De volledige onderzoeksresultaten staan in de Consumentengids van april 2016.

Jumbo laat in een reactie weten: "Deze onderzoeksresultaten bereikten ons tegelijkertijd met de bevindingen van de NVWA en zijn voor ons aanleiding geweest om twee weken geleden al de gerookte zalm uit onze schappen te halen. Verder is Jumbo toen per direct met de afname van betreffende leverancier gestopt. Ook zal Jumbo net als andere supermarktketens een natuurlijk conserveringsmiddel toevoegen aan haar gerookte zalmproducten van het Jumbo merk. Dit heeft jammer genoeg enigszins effect op de smaak van de zalm, maar is ondertussen wel gebruikelijk in de markt."

Amerikanen eten geen haring, ook al zwemt hij onder hun neus. NPR The Salt meldt het trieste lot van de Stille Oceaan-haring.

's Winters wordt de vis voor de kust van Californië gevangen. Omdat Amerikanen geen kleine vette visjes eten, en al helemaal niet als die vol graten zit, wordt meeste haring verwerkt tot diervoerders. Nadat de kuit eruit is gehaald, gaat de haring naar de kweekzalmindustrie. De kuit gaat naar Japan en wordt daar verwerkt tot kazunoko, een delicatesse.

Milieuorganisatie Oceana probeert met een aantal duurzame vissers en chefkoks verandering in de situatie te brengen. Tot nu toe met matig succes. "We hebben er nog lang niet genoeg aan gedaan om haring te promoten als een lokale, duurzame bron van eiwitten", zegt Geoff Shester. "We leven in een van de meest progressieve, op milieubescherming gerichte steden in het land, en bijna niemand gebruikt deze gezonde, duurzame voedselbron die van zo dichtbij komt."

Visser Kirk Lombard vindt de belangstelling voor haring van Amerikanen ronduit teleurstellend. "Mensen willen vis zonder smaak eten, en ze willen geen graten tegenkomen."

Bierbrouwer AB InBev verkoopt het belang van SABMiller in het Chinese bierbedrijf Snow Breweries aan China Resources Beer. Dat laatste bedrijf heeft de overige 51% van Snow al in bezit. Het belang van 49% gaat van de hand voor $1,6 miljard, veel minder dan verwacht, meldt De Tijd.

Met de verkoop werkt AB InBev proactief aan het wegnemen van mededingingsbezwaren tegen de overname van SABMiller. Wil die fusie tussen de twee grootste bierbrouwers ter wereld goedgekeurd worden, zal een aantal activiteiten afgestoten moeten worden. De Chinese toezichthouders moeten de verkoop van het belang in Snow Breweries nog goedkeuren. De deal gaat alleen door als de fusie van AB InBev en SABMiller doorgaat, schrijft het FD.

Snow Breweries is de grootste Chinese bierbrouwer, vooral bekend van het merk Snow Beer, dat tegenwoordig over de hele wereld te koop is. Gemeten naar volume is Snow zelfs het meest verkochte bier ter wereld.

De komende maand kun je in Leuven in een bijzonder pop-upcafé terecht. Bij NapLap zijn alleen alcoholvrije of alcoholarme dranken te krijgen. NapLap staat dan ook voor non alcoholic place / low alcoholic place. De bar strijkt voor een maand neer op de Oude markt in Leuven, meldt De Standaard. De bar moet het debat over verstandig alcoholgebruik aanzwengelen.

Het is een project van het Leuvense stadsbestuur, de KULeuven, de hogeschool UCLL, de studentenkoepel LOKO en bierbrouwer AB InBev. In de bar worden verschillende avonden georganiseerd door studenten en jongeren van Leuvense verenigingen. Vooral studenten bevinden zich in een risicozone wat betreft alcoholgebruik.

In de bar biedt slechts alcoholvrije en alcoholarme bieren. Daarnaast verkoopt NapLap ook biercocktails en huisgemaakte limonade die bereid is door topkok Kwinten de Paepe.

Volgens bierbrouwer AB InBev staat het segment niet- en laag-alcoholische bieren in België met een marktaandeel van 2,1% nog in de kinderschoenen. Ter vergelijking, in Duitsland is dat 10,4% en in Spanje 17,7%. In België heeft dit segment dus nog een enorm groeipotentieel. In Nederland zit alcoholvrij bier al langer in de lift.

Voedselwaakhond foodwatch verzamelde via een emailactie 80.000 handtekeningen voor een petitie die de EU oproept de toelating van glyfosaat niet te verlengen. foodwatch vraagt staatssecretaris Van Dam in een open brief zich namens de Nederlandse regering tegen deze hernieuwing te verzetten. De brief is mede ondertekend door Greenpeace, Milieudefensie en Wemos.

Volgende week beslist de Europese Unie over het verlengen van de toelating voor het onkruidbestrijdingsmiddel glyfosaat. Zo lang er ernstige aanwijzingen zijn dat glyfosaat niet veilig is, vindt foodwatch dat de Europese Unie het voorzorgsbeginsel in acht moet nemen, de gezondheid van haar burgers voorop moet stellen, en de stof niet opnieuw mag toelaten.

Afgelopen zomer concludeerde het kankeronderzoeksinstituut (IARC) van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) dat glyfosaat waarschijnlijk kankerverwekkend is voor de mens – de op één na hoogste risicocategorie die het instituut hanteert. De Europese voedselveiligheidsorganisatie (EFSA) kwam echter tot de tegenovergestelde conclusie, op grond van onder meer niet openbaar onderzoek door of gesponsord door belanghebbende bedrijven.

“Het is volstrekt onacceptabel dat toezichthouders voor de toelating van potentieel schadelijke stoffen gebruik maken van geheim onderzoek dat wordt aangeleverd door bedrijven die economische belangen hebben bij deze toelating. Het is de taak van de toezichthouder om de gezondheid van mens en milieu te borgen. Dit kan alleen op basis van onafhankelijk en betrouwbaar toxicologisch onderzoek, waartoe het publiek ook inzage heeft” stelt Jurjen de Waal van foodwatch. Hij vervolgt: “Het is onbegrijpelijk dat de Europese Unie overgaat tot het goedkeuren van deze omstreden stof als zij zelf nog niet alle informatie heeft over de veiligheid van glyfosaat. Dat is volledig in strijd met het voorzorgsbeginsel dat de EU verplicht om de gezondheid van burgers voorop te stellen”.

Vanmiddag vroegen GroenLinks en de PvdA Van Dam om in Europa voor een verbod op glyfosaat te stemmen. Van Dam, bewindsman namens de PvdA, ontraadt het verbod.

Online supermarkt Picnic introduceert vandaag de 'boodschappenradar'. Door middel van de Picnic-app kunnen klanten van de bezorgsupers precies zien waar de bezorger van hun bestelling zich bevindt en hoe laat die precies voor de deur staat.

’s Ochtends krijgen klanten een sms waarin staat binnen welk half uur de boodschappen die dag worden bezorgd. "We kregen echter vragen van klanten of het niet nóg nauwkeuriger kon", zegt Michiel Muller, mede-oprichter van Picnic. Vanaf nu kan iedereen die een bestelling heeft geplaatst op zijn of haar mobiele telefoon het bestelautootje zien rijden en zien hoeveel tijd hij nog nodig heeft om aan te bellen. De klant hoeft maar een paar minuten thuis te zijn.

Ook heeft Picnic een kort profiel van de bezorger toegevoegd aan de app. Muller: "Op verzoek van onze klanten hebben we van elke bezorger een kort profiel toegevoegd, ze vinden het leuk om meer te weten over de persoon die bij ze voor de deur staat. Het geeft aan hoe sterk onze klanten betrokken zijn bij Picnic." Picnic bedient inmiddels 7.000 klanten in Amersfoort en Leusden.

Vijf jaar na de kernramp bij Fukushima hoeven Japanners zich geen zorgen meer te maken over de radioactiviteit van hun vis en zeevruchten.

Uit wetenschappelijk onderzoek, gepubliceerd in PNAS, blijkt dat over de hele linie het niveau aan radioactiviteit 'zeer laag' is en sinds 2011 gestaag is afgenomen. De onderzoekers gebruikten een nieuwe methode om het cesium-niveau vast te stellen. Ze hopen een eind te maken aan de ongerustheid bij Japanse consumenten. Eerdere onderzoeken, met wisselende resultaten, bleken de angst om vis te eten steeds opnieuw aan te wakkeren.

De enige vissoorten met een verhoogd cesium-gehalte waren grote, op de bodem levende vissen en zoetwatervissen en zeevruchten in de directe omgeving van Fukushima. De gemiddelde Japanse viseter loopt geen risico met 'gevaarlijke' vis in contact te komen, tenzij hij zijn zoetwatervis zelf vangt of van een hobbyvisser krijgt. Vrijwel alle zoetwaterwatervis op het Japanse menu komt uit kweek.

Dat kopt de Levensmiddelenkrant in zijn printeditie. De allereerste chips met een Vinkje deden, onder meer op Foodlog, het stof over Vinkje weer opwaaien. De criteria van het keurmerk zouden wetenschappelijk achterlopen. Daarnaast zou het blauwe Vinkje suggereren dat producten die slechts minder ongezond zijn, een gezond alternatief zouden zijn. Dat zet mensen communicatief op het verkeerde been, vinden de critici inmiddels al jaren.

De Levensmiddelenkrant meldt dat de Stichting Ik Kies Bewust die Vinkje beheert, heeft besloten tot een strategische heroriëntatie. Daarin speelt het gesprek met stakeholders en consumenten een nadrukkelijker rol. Na de forse kritiek die Vinkje kreeg te verduren toen het eerste blauwe Vinkje op chips verscheen, besloot de stichting tot het zoeken van het openbare debat. Diana Monissen, de nieuwe voorzitter van de stichting, zegt te willen weten hoe de criteria beter vernieuwd en gebruikt kunnen worden en hoe ze de communicatie naar de consument kan verbeteren: "We willen weten welke hulp die consument nodig heeft en hoe die daarover denkt."

In april, schrijft de Levensmiddelenkrant, zal het bestuur van de stichting met zo'n honderd mensen in debat gaan. Daarnaast organiseert de Stichting rondetafelgesprekken waar wetenschappers, de overheid, ngo's en fabrikanten aan zullen deelnemen.

Vinkje maakt ook op zijn site melding van het publieke debat en 'verschillende bijeenkomsten'. Doel blijkt een evaluatie van 10 jaar Stichting Ik Kies Bewust die de basis moet worden om "haar koers voor de toekomst opnieuw te formuleren." Van één ding blijkt de Stichting alvast overtuigd: "Ook in de toekomst blijven wij via het Vinkje de consumptie van gezonde voeding stimuleren."

Die woorden sprak SGP-fractievoorzitter Elbert Dijkgraaf (SGP) aanleiding van het inmiddels van vele kanten bekritiseerde besluit om onder leiding van VVD-veteraan Ed Nijpels de zoveelste commissie over de veehouderij in Nederland in te stellen.

De Tweede Kamer wil opheldering over de instelling door het ministerie van EZ van de commissie-Nijpels die zich gaat buigen over de toekomst van de veehouderij. Op initiatief van het CDA en D66 komt er een debat dat over de gehele breedte van het parlement werd gesteund. Dat schrijft Boerderij.

De commissie Nijpels, ingesteld door staatssecretaris Martijn van Dam (EZ), bevat geen boeren en ook geen vertegenwoordigers van belangenorganisaties. Vanuit die hoek is negatief gereageerd op de instelling van de commissie omdat het de betrokkenen uitsluit.

Eerder deze week liet het jonge en enige vrouwelijke commissielid Joszi Smeets (van SlowFood jeugdorganisatie YFM) al weten het met de kritiek eens te zijn. "Mijn eerste vraag is: waar zijn de boeren? En: is het niet tijd voor daadkrachtige besluiten in plaats van weer een praatcommissie?" Op de vraag waarom ze dan toch meedoet aan de Commissie zegt ze: "We zeggen al 7 jaar dat jongeren mee moeten praten over de toekomst van voedsel. Dan gaan we een commissiestoel niet leeg laten, dat zou laf zijn." Smeets' ambitie blijkt het ontdekken van zogenaamde voorlopers die ten voorbeeld aan de rest van de veehouderij kunnen worden gesteld. Ze zegt: "Ik wil graag dat we laten zien waar de voorlopers mee bezig zijn, welke successen er zijn in de veehouderij. Dan kán er iets spannends gebeuren, naast alles wat al gaande is."

Ikea heeft zijn oog laten vallen op een verpakkingsmateriaal bestaande uit paddenstoelen. Het moet een milieuvriendelijk alternatief zijn voor piepschuim. Piepschuim is schadelijk voor het milieu, zo heeft het duizenden jaren nodig om af te breken. De Zweedse meubelgigant wil in 2020 zowel zijn meubels als verpakkingen 100% van hernieuwbare, recyclebare of gerecyclede grondstoffen maken en is dus opzoek naar een alternatief.

Ikea denkt met het Mushroom Packaging-materiaal van het Amerikaanse duurzame verpakkingsbedrijf Ecovative een alternatief te hebben gevonden, meldt Duurzaambedrijfsleven. Ecovative gebruikt mycelium, de vertakte schimmeldraden van paddenstoelen, als bindmiddel. De paddenstoelenwortels voegt het bedrijf toe aan een lading landbouwafval. Het mycelium hecht landbouwafval, zoals maïsstengels en kaf, aan elkaar.

Het resultaat is een biologisch afbreekbaar materiaal. Volgens Ecovative breekt het materiaal in een tuin binnen enkele weken biologisch af. Door het materiaal in mallen te laten groeien kan het alle vormen aannemen. Voor gebruik wordt het materiaal nog gedroogd zodat er geen sporen of paddenstoelen uit groeien.

De militaire keuken bestaat voornamelijk uit oer-Hollandse pot. Zelfs als het kwik tot 49 graden Celsius stijgt, zoals in Afghanistan, eten 'onze jongens' eten dat aan Nederland doet denken. Defensie wil echter af van het 'gaarkeukenimago vol eenheidsworst', schrijft het AD. Dit weekend kon iedereen een kijkje in de militaire keuken nemen tijdens het foodfestival Militair Culinair in Soesterberg.

'Onze jongens' krijgen dus hun eten niet meer uit een gaarkeuken, maar uit een hypermoderne Mobiele Satelliet Keuken. Dat is, behalve goed voor het thuisgevoel, ook veilig. "De satellietkeukens van de landmacht hebben hetzelfde opwarmsysteem als dat van de meeste vliegmaatschappijen. Er komt eigenlijk geen kok meer aan te pas. En daarmee sluit je hygiëne- en veiligheidsrisico's uit. Zeker in het buitenland, waar andere normen gelden op dat gebied", aldus militaire kok Bas Kos.

De meeste soldaten blijken weinig tot geen behoefte aan lokale producten te hebben. Wel aan herkenbaarheid, huiselijkheid en een soort troost dat dit kan oproepen. "Je zit al zo ver weg in een onbekende situatie."

Dat zegt het Staatstoezicht op de Mijnen over het omstreden 'fracking' bij gaswinning. Bij fracking worden water en chemicaliën onder hoge druk in de bodem gebracht om gas te kunnen winnen. Sinds de aardbevingen in Groningen is de weerstand onder de bevolking gegroeid vanwege de schade aan gebouwen.

De toezichthouder heeft onderzoek gedaan naar alle 338 'fracks' sinds de jaren vijftig in ons land. Daaruit concludeert de organisatie dat er "voor zover bekend geen nadelige gevolgen zijn geweest voor mens en milieu."

Milieubewegingen zijn tegen fracking vanwege de mogelijke vervuilende effecten op bodem en grondwater. Een meerderheid van de Tweede Kamer, inclusief van regeringspartij PvdA, riep minister Henk Kamp geen fracking meer toe te staan in afwachting van het onderzoek. Daarop besloot de NAM, een joint venture van Shell en ExxonMobil, voorlopig af te zien van het gebruik van de methode om gasresten te winnen.

Het Staatstoezicht op de Mijnen is ook van mening dat het toezicht en de maatregelen om fracking beheersbaar te houden naar de huidige inzichten "solide en voldoende" zijn.

Dit artikel afdrukken
Nog 5
Je hebt 0 van de 5 kado-artikelen gelezen.
Op 18 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.