Bij de aankoop van vlees zijn kwaliteit en prijs de belangrijkste overwegingen voor Nederlanders. Duurzaamheid en klimaat zijn niet doorslaggevend, hoewel de helft van de consumenten er wel bij stil zegt te staan. Dit blijkt uit een peiling van Ipsos in opdracht van campagneorganisatie Feedback.

Van alle Nederlandse consumenten koopt ongeveer 9% helemaal geen vlees. Bij jongeren tussen de 18 en 35 jaar is dit percentage ongeveer 18%, schrijft MarketingTribune.

Jonge mensen vinden duurzaamheid belangrijker dan ouderen. Zij zien ook een rol voor de overheid en supermarkten, als het gaat om het verminderen van de vleesconsumptie. Daarbij valt te denken aan minder aanbiedingen van vlees en meer promotie van vleesvervangers. Overigens is 68% van de ondervraagden van mening dat verminderen van de vleesconsumptie de eigen verantwoordelijkheid van consumenten is, waar overheid en supermarkten zich niet direct mee moeten bemoeien.

Kiezers van progressieve ('linkse') partijen zijn meer betrokken bij duurzaamheid en klimaat dan de kiezers van behoudende ('rechtse') partijen.

Reageer
  • Deel
Druk af