Omdat er met interesse gekeken wordt naar wat er zich in de horeca afspeelt, een berichtje waar we het komende jaar op terug kunnen kijken als we het over innovatie hebben. Zoals jullie inmiddels weten ben ik nogal teleurgesteld over de innovatie-kracht van de horeca. Ook deze lijst maakt mij niet bepaald 'warm' van binnen.
Een jury van journalisten, ondernemers en horeca-adviseurs heeft 16 innovaties voor de horeca, genomineerd voor de Horecava Innovation Award 2008.
De vorig jaar ingezette trend bij de inzendingen zet zich voort: veel zijn gericht op gezond & bewust, beleving en efficiency. Op de eerste dag van Horecava 2008, maandag 7 januari, maakt de jury de winnaar per categorie en de overall winnaar bekend. Alle nominaties zijn op de Horecava te zien. Voor deze achtste editie van de innovatiewedstrijd leverden horeca- en catering-leveranciers ruim 150 producten en diensten aan.
fair trade, caloriearm, minder vet en energiezuinig: leveranciers spelen in op de trends in de samenleving. Van snackfabrikanten en drankenleveranciers tot ontwerpers van apparatuur en interieurs. Iedereen lijkt bezig met gezond en bewust. Ook beleving blijft hot: inspelen op de zintuigen van gasten in horeca en catering is zeer belangrijk. Het gevaar van doordraven ligt wel op de loer, bijvoorbeeld als de functionaliteit van apparatuur in het gedrang komt of als er bij trendy drankjes met hippe verpakking te weinig aandacht is voor smaak. Efficiency is het credo bij keukenapparatuur, kassasystemen, barautomatisering en softwareprogramma’s. Veel ondernemers kampen met hoge personeelslasten of personeelstekort en met slimme oplossingen proberen steeds meer leveranciers bij te dragen aan betere bedrijfsvoering en betere service. Uiteraard zag de jury inzendingen die inspelen op het naderende rookverbod in de horeca. Twee kregen een nominatie.
De 16 nominaties zijn:
Categorie Food & Beverage
Origen: premium wine vinegars - Alsegi Trading, Dordrecht
Steaz: fair trade frisdrank op basis van groene thee - American Food Service, Maarssen
MAQS: rood vlees en kip uit de magnetron - MAQS Food, Beesd
Warsteiner premium chili: biermix - Warsteiner Benelux, Tiel
Categorie Equipment
Ware Care On Top Pro, plafond-vliegenvanger - Ware Care Pest Control, Beuningen
GreasePaK, vetafbreker - Vetafscheiders.nl, Den Haag
Jägermeister Tapmachine - Maxxium Nederland, Amstelveen
MegustaMe ijsblender - MegustaMe, IJsselstein
Categorie Interior & Design
La Chaisse Ronde, zitbal - Oolaalaa Sales, Amsterdam
Falo design terrasverwarming - Alpina, Wevelgem (B)
La Fraicheur, design wijnkoeler - La Fraicheur International, Amersfoort
Replensis, asbak/plantenbak - Feelgoed Design Products, Rotterdam
Categorie Services
SmokePoint, rookcabine - Habitat Solutions, Barendrecht
Kelner oproepsysteem - Eijsink Afrekensystemen, Hengelo
Wrap ‘n dry, paraplubeschermer - JDB Import & Export, Eindhoven
Team Uren-plan, roostersoftware - Lepaco, Giesbeek
Bron Horecava - Amsterdam RAI met dank aan facilitywereld
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Tja, dat wist ik in mijn begintijd eerder ook niet -braaf opgevoed met filter van Nelle. :)
Misschien ook goed om na te gaan waarom 60% of meer van de hotello's uiteindelijk NIET in de horeca beland.
Maar volgens mij dwalen we af....
@Rene. Ik heb wel moeite met die gegevens.Ook al weet ik dat veel mensen die wel empatisch, gastgericht en 'gemeend' vriendelijk zijn goed als gastheer/vrouw hun werk kunnen doen. Ze hebben een tekort aan basale kennis die ze moeten inhalen in de praktijk. Voor je het weet nemen ze het over van de al-niet-bijster-heldere-collega's et voila! Zo leer je fouten aan waar je een puist werk aan hebt om die eruit te slaan, als je manager bent. Kennis ontbreekt gewoon, ook al zijn ze nog zo vriendelijk en aardig. velen weten niet het verschil tussen gewone koffie en expresso koffie, om maar zo iets simpels te noemen.
@Rene,
We hebben het ongetwijfeld over dezelfde tent in Den Haag. Ik heb meer dan eens een vergelijkbare waarneming gedaan evenals in genoemd geval op (relatief) rustige tijdstippen. Personeel kletst met elkaar en kijkt niet, alsof het caissieres zijn. In twee opzichten een managementfout hier.
Help je elkaar niet als personeel onderling om nog beter te worden? Als een groep in een café een derde drankje neemt, betekent dat 1/3 meer omzet voor die tafel en dat geldt ook voor de fooi.
Ik zal de komende tijd eens gaan timen etc. om een enigszins objectief beeld te krijgen.
Dat 4 op de 5 medewerkers geen horecaopleiding heeft hoeft op zich niet zo slecht te zijn. Ik heb ook geen horecaopleiding en toch krijg ik meer compiment-kaarten dan mijn collegas die wel een opleiding hebben. Volgens mij zit het toch meer in de opvoeding, algemene beschaving en meer van die wazige termen in plaats van vakkennis.
(al moet ik zeggen dat ik het niveau van de Bac-Pro-ers (het Franse MBO) ook behoorlijk vind tegenvallen)
Over die tent in Den Haag: als we het over dezelfde zaak hebben, lijkt het alsof er veel personeel rondloopt maar door de hoge omzetsnelheid en toch relatief grote wijken is het behoorlijk aanpoten voor de medewerkers.
En de omzetgerelateerde bonus bestaat al: de fooi. Ware het niet dat je die in het we-zijn-allen-gelijk Nederland altijd moet delen met de slecht presterende collegae (ik heb het nu niet over de mensen achter de schermen- het is logisch dat je het met hun deelt)
@Ailko,
Een heel mensvriendelijke managementtool is het invoeren van een omzetgerelateerde bonus. Hoe meer het café/restaurant omzet, hoe hoger de bonus. Dit kun je met de moderne methodes zelfs per ober berekenen. Vervolgens leg je uit hoe je dit kunt realiseren.
– beleefd & vriendelijk zijn en ogen
– bij binnenkomst gasten direct welkom heten
– loeren naar lege glazen en vragen of mensen nog iets willen drinken
– zet de koffie goed (je kunt je trouwe personeel als beloning ook op baristacursus sturen)
– leer ze over de wijnen die geschonken worden, zodat een echt advies kunnen geven
– zorg uiteraard dat er genoeg personeel rondloopt
Dit resulteert direct in een hogere omzet per klant, een grotere kans op herhaald bezoek en op positieve mond-tot-mondreclame. De fooien zullen ook toenemen. De personeelskosten liggen iets of misschien wel flink hoger, maar die kun je eventueel (deels) in een iets hogere prijs verdisconteren. Ik heb hier overigens geen getalsmatige onderbouwing voor, behalve dat ik hier in de stad altijd veel lege tafeltjes zie en uit ervaring weet hoeveel er gesproken wordt over personeel als reden om ergens niet meer te komen.
En kijk bij Iens: het gros van de klachten gaat over het personeel.