Je zoekt binnen Foodlog, via Google
Menu Foodlog

16 aug in de Media

Welkom!

Fijn dat je een artikel op Foodlog komt lezen. We schreven het helemaal gratis en voor niets voor je. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kost je maar €6,- per maand. Dan krijg je ook nog eens voorrang bij Foodlog-events en toegang tot exclusieve content.

Word lid!
  • Deel dit artikel:
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

De Ierse EU-landbouwbegrotingsexpert Alan Matthews rekende uit dat Brexit jaarlijks een gat van €1,2 tot €3,1 miljard slaat in de financiering van het Gemeenschappelijke landbouwbeleid (GLB). Om dat te compenseren, zullen met name de bijdragen van Duitsland, Nederland, Zweden en Oostenrijk omhoog gaan. Matthews komt tot stijgingen van €850-€1,6 miljard voor Duitsland (op grond van 2014 respectievelijk 2015), €215-€390 miljoen voor Nederland, €126-€232 miljoen voor Zweden en €86-€164 miljoen voor Oostenrijk. De 'netto-GLB-bijdrage' van Nederland bedroeg in 2014 en 2015 respectievelijk €2,1 en €1,9 miljard. Eerder deze week werd bekend dat Groot-Brittannië de EU-bijdrage voor zijn boeren garandeert tot 2020.

Dat benadrukt directeur Philip den Ouden van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). Volgens de FNLI heeft de super 'bewust' de Code Eerlijke Handelspraktijken ondertekend. Vorige week werd bekend dat Ahold Delhaize zijn grote internationale leveranciers wil korten, met terugwerkende kracht. Vooral in België maken leveranciers onderin de keten (boeren) zich zorgen, omdat Delhaize van oudsher een meerprijs over heeft voor producten van Belgische origine. De gedragscode verbiedt het eenzijdig en met terugwerkende kracht verlagen van prijzen. "Ahold Delhaize zelf wil niet ingaan op de onderhandelingen, maar zegt wel de gedragscode te onderschrijven", schrijft Boerderij.

De Chinese webwinkelgroep Alibaba kondigde afgelopen week aan verder in te zetten op de verkoop van dagelijke consumentenproducten, zoals levensmiddelen, zeep en tandpasta. Daarmee krijgen merkfabrikanten als Unilever, Nestlé en Procter & Gamble te maken met een nieuwe en krachtige online-speler. Alibaba's greep op de enorme Chinese markt maakt dat zij die minder via winkels, maar vooral online - vooral via Alibaba - moeten veroveren. Alibaba ontwikkelt zijn distributie en inkoopkracht wereldwijd snel, zodat het bedrijf ook de dynamiek op de traditionele Westerse supermarktdistributie en de zich ontwikkelende online boodschappenmarkt sterk kan beïnvloeden. De Amerikaanse supermarktketen Walmart kocht recent Amazon-aanvaller Jet.com.

Wakker Dier gaat in hoger beroep bij de Rechtbank Limburg, die vorige de vergunning voor de 'gigastal' van het Nieuw Gemengd Bedrijf (NGB) handhaafde. "Wij zullen er alles aan doen om te voorkomen dat ons land straks volgeplempt staat met gigantische dierenleedfabrieken van Oekraïens formaat", schrijft Wakker Dier in een persbericht. Het NGB wil in Grubbenvorst een kippen- (1 miljoen 'plofkippen') en varkensstal (35.000 vleesvarkens) met geïntegreerde slachterij ontwikkelen. Wakker Dier en andere organisaties strijden al jaren tegen de "dier- en boeronvriendelijke" gigastal. Het NGB zei gisteren een eventuele beroepsprocedure bij Raad van State "met vertrouwen tegemoet te zien."

Het afgelopen jaar is 40% van de Nederlanders meer water gaan drinken, blijkt uit het Nationaal Wateronderzoek 2016 van FWS, de Nederlandse producentenvereniging van frisdranken, waters en sappen. Als belangrijkste motief om meer water te gaan drinken, noemen de geënqueteerden 'gezondheid'. Ruim een derde (35%) van de Nederlanders drinkt inmiddels wel eens 'water met een smaakje'. Producenten melden verkoopstijgingen met 50 tot 100% en voorzien verdere groei in deze categorie. 'Water met een smaakje' heeft koolzuurhoudend water (33%) inmiddels ingehaald. Vooral jongeren blijken "graag te kunnen kiezen en variëren" en drinken het vaakst 'water met een smaakje'.

Een nieuw, uiterst besmettelijk konijnenvirus bedreigt zowel wilde als tamme konijnen. De organisatie Kleindier Liefhebbers Nederland stelt daarom inenting tegen RHD-2 met onmiddellijke ingang verplicht voor deelnemers aan kleindierenshows. Het hardnekkige en dodelijke virus heeft zich sinds december over het hele land verspreid, blijkt uit meldingen. Het voor mensen ongevaarlijke virus verspreidt zich niet alleen door direct, maar ook door indirect contact, zoals via uitwerpselen, muggen, mensenhanden of karkassen. Nederland telt op dit moment zo'n 1,2 miljoen tamme konijnen. In de Nederlandse natuur spelen wilde konijnen een belangrijke rol. Ze dienen als voedselbron voor roofdieren en gaan verruiging van het landschap tegen.

Dit artikel afdrukken
Nog 5
Je hebt 0 van de 5 kado-artikelen gelezen.
Op 14 februari krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.