In het begin van de campagne liep het niet zo hard. Op 30 maart waren er 60.000 ondertekenaars. Maar dat aantal liep snel op. Tien dagen later waren er 600.000 ondertekenaars. Inmiddels is het miljoen (ruim) overschreden en de tellerloopt door.

Meer dan 1 miljoen
Daarmee heeft Oliver zijn doel gehaald: op World Revolution Day, 15 mei, de G20 bestoken met meer dan een miljoen handtekeningen van mensen die vinden dat ieder kind recht heeft op voedseleducatie.

Voedseleducatie als wapen tegen obesitas
Food Revolution Day is een initiatief van de Jamie Oliver Food Foundation (JOFF). JOFF draagt op alle mogelijke manieren uit hoe belangrijk het is dat kinderen weten waar hun voedsel vandaan komt, dat ze - thuis en op school - gezond eten en dat ze recht hebben op les over eten en koken, voedseleducatie dus. Jamie Oliver wil "een brede en langdurige beweging creëren om ieder kind te onderwijzen over eten, gezinnen te inspireren om weer zelf te koken, en mensen over de hele wereld in staat te stellen obesitas te bestrijden", citeert Food Tank.

Gaat Food Revolution Day daadwerkelijk het verschil uitmaken?

De praktische oproep - foodeducatie op alle scholen, voor alle kinderen - lijkt niet onhaalbaar. Maar is de G20 daadwerkelijk het meest effectieve kanaal om het doel te realiseren?
Mogelijk onderschatten we met zulke vragen ten enenmale de 'macht' van een populaire tv-kok als Jamie Oliver. Hij doet er in ieder geval alles aan om de campagne - via sociale media - overal op het netvlies te krijgen. Daarbij hoort natuurlijk ook de Food Revolution Day Song.



Fotocredits: JOFF
Dit artikel afdrukken