Kort 15 jan in de Media

Welkom!

Fijn dat je een artikel op Foodlog komt lezen. We schreven het helemaal gratis en voor niets voor je. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word betalend lid. Dat kost je maar €7,- per maand. Dan lees je alle content van Foodlog onbeperkt en advertentievrij en krijg je ook nog eens voorrang bij Foodlog-events.

Word lid!
  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan per Kort bericht. Gebruik daarvoor de reageerknop onder ieder berichtje of de dropdown boven het reageervak. Je kunt ook, net zoals op Facebook, nu ook op Foodlog reageerders met een account oproepen. Dat doe je door hun naam in een reactie te tikken met het @teken daarvoor. Degene die je oproept, krijgt daar per mail melding van. Wil je naar een eerdere reactie verwijzen in de draad waarin je reageert, dan tik je op dezelfde manier # in, zonder spatie gevolgd door het nummer van die reactie.

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat zo. Of gebruik het Kort-formulier!

Fotocredits: 'Journaux Le Figaro', ActuaLitté

Driekwart van de Belgische lagereschoolkinderen drinkt te weinig en maar 8% gaat tijdens schooltijd graag naar het toilet. Dat blijkt uit een observatie-studie door de Universiteit van Gent in opdracht van waterfabrikant Spa.

Het onderzoek nam de hydratatie van lagereschoolkinderen en het toilet- en drinkbeleid van scholen onder de loep. Daartoe werden bij het begin van de schooldag en bij elk toiletbezoek urinemonsters genomen. Uit de resultaten blijkt dat het hydratatieniveau van driekwart van de kinderen onvoldoende is wanneer ze op school aankomen. Bij 53% blijft dat ook zo. Kinderen die op scholen zitten waar tijdens het sporten, de speeltijd of de lunchpauze water ter beschikking is, waar het onderwerp in het schoolprogramma aan bod komt of waar het toegestaan is tijdens de lessen te drinken, zijn beter gehydrateerd. Daarnaast bleek dat kinderen vaker naar het toilet gaan in scholen die een officieel beleid terzake hebben, het onderwerp aan de orde stellen in de lessen of het toiletbezoek 'aangenamer maken'.

Het onderzoek toonde aan dat thema's als drinken en plassen maar in de helft van de ondervraagde scholen aan bod komen. "Slechts acht procent van de kinderen zegt graag op school naar het toilet te gaan", zegt onderzoekster Nathalie Michiels. "Dat is een alarmerend cijfer en ik denk echt dat het beleid van de school rond die twee onderwerpen een cruciale rol kan spelen." Spa gebruikte het onderzoek voor het ontwikkelen van een pedagogisch pakket rond de thema's, besluit Knack.

Het Belgisch gerecht laat 650.000 flessen vervalste wijn en 25.000 flessen cognac en whisky vernietigen. De drank werd in beslag genomen bij de grootschalige wijnfraudezaak van 2007 in Aarschot. De wijn ligt nog steeds opgeslagen.
In het strafrechtelijk onderzoek kwam naar boven dat de intussen failliete wijnhandel en bottelarij Geens Benelux jarenlang Franse kwaliteitswijn aanlengde met minder goede wijn. Toegevoegde smaakstoffen moesten de fraude camoufleren.

Volgens Sarah Callewaert van het Leuvense parket kan de wijn nu worden vernietigd doordat in april 2014 daartoe een mogelijkheid in de wet is opgenomen. "Door het tijdsverloop zijn we van mening dat de waarde van de goederen in die mate niet meer aanwezig is dat verdere beslagname geen zin meer heeft". De vernietigingskostprijs wordt geschat op 150.000 euro (zonder btw). Hoeveel de jarenlange opslag heeft gekost, kon het parket niet meteen zeggen, meldt het Belgisch zakenblad de Tijd. De FOD Justitie is op zoek naar een bedrijf dat de vernietiging gaat uitvoeren - indien mogelijk op duurzame wijze.

Onder het motto 'Op Gezondere Toer' wil Albert Heijn mensen helpen met gezonder te eten, meldt Distrifood. De supermarktketen zet hiervoor ook de nieuwe AH Community in. Via de AH Community kunnen klanten de hele maand vragen stellen aan voedingscoaches over gezonde voeding.

Verder biedt de keten op de winkelvloer, online en in de Allerhande recepten aan waarin populaire gerechten net iets zijn aangepast, waardoor deze alledaagse recepten een stapje gezonder zijn. "Door voor spaghetti bolognese eens volkorenpasta te gebruiken. Of zelf pastasaus te maken van verse tomaten. Of door in de boerenkoolstamppot vlees eens te vervangen door feta, rode ui en hazelnoten", aldus Albert Heijn.

Aanleiding voor de campagne zijn de resultaten van onderzoek dat de Albert Heijn liet doen. Hieruit bleek dat 35% van de consumenten het voornemen heeft gezonder te gaan eten. 34% wil gezond gewicht behouden of bereiken. 58% vreest gezond eten niet vol te kunnen houden en 24% denkt dat gezonder eten veel extra tijd kost.

Albert Heijn wil met de campagne mensen laten zien dat het niet ingewikkeld hoeft te zijn om gezonder te leven.

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) publiceerde vandaag de lijst met alle namen en adresgegevens van de afnemers van vleesgroothandel Selten in Oss. Het gaat om alle bijna 1.800 directe en indirecte afnemers die in de periode 1 januari 2011 tot en met 13 februari 2013 vlees of producten met het vlees van Selten hebben afgenomen.

De NVWA schrijft: "Het vlees van vleesgroothandel Selten moest destijds uit de handel genomen worden omdat de vleesgroothandel Selten de herkomst van het vlees niet duidelijk kon aantonen, en omdat er in rundvlees van de vleesgroothandel paardenvlees was aangetroffen. De afnemers en indirecte afnemers van de vleesgroothandel wisten dit niet toen zij het vlees kochten. [..] Openbaarmaking van de gegevens is een gevolg van een uitspraak van de rechtbank Amsterdam op 2 december 2015 over een WOB-verzoek van Foodwatch. Eerder maakte de NVWA al een lijst met alle producten waar het vlees van de vleesgroothandel in verwerkt was openbaar. In deze lijst stond ook welke acties de betrokken afnemers hebben ondernomen."

Op de lijst staan slagers, groothandels, retailers en restaurants. Het tweede deel van lijst bevat verschillende soorten vleesproducten en welke 'corrigerende maatregelen' er zijn genomen. In veel gevallen bleek het bij informeren afnemers te blijven en was het vlees al geconsumeerd.

Voedselwaakhond foodwatch gaat "de vrijgegeven documenten de komende tijd bestuderen en zal met de NVWA in gesprek gaan om de informatie volledig en goed te duiden."

Het meest opvallende aspect van de openbaarmaking is het feit dat vrijwel alle bekende groothandels, speciaalzaken, slagers, supermarkten, bedrijfsrestaurants en horecabedrijven vlees van Selten blijken te hebben ingekocht. Het overweldigende aantal van 1.800 wederverkopers wordt bepaald door het feit dat vrijwel ieder bedrijf altijd wel een product in het assortiment heeft waarin vlees van een Nederlandse vleesbedrijf is verwerkt. In die zin zegt het aantal dus weinig tot niets over criminele netwerken. De 'helers' moeten gezocht worden onder de directe afnemers van Selten die 'rundvlees' inkochten tegen een prijs die onmogelijk marktconform kon zijn. Die afnemers zijn niet met naam en toenaam gemarkeerd in de NVWA-lijst.

Dat is de verwachting van deskundigen en transporteurs, schrijft De Telegraaf.

Een kwart van de bezorgers staan voor een dichte deur. Het aantal ritten is flink gestegen nu er ook in het weekend en avonden pakketten worden bezorgd en vrijwel alle supermarktketens boodschappen thuisbezorgen. Volgens Walther Ploos van Amstel, lector aan de Hogeschool van Amsterdam, is dat een onhoudbare situatie die handenvol geld kost.

De kosten voor de vergeefse ritten liggen nu deels bij de transporteurs. "Ze moeten wel, ze vechten elkaar de tent uit", zegt André Mulder van zakenbank Kepler Cheuvreux. Nu verdienen de diensten nog een goede boterham aan de pakketbezorging, simpelweg omdat de markt voor e-commerce nog groeit. Wanneer dit minder wordt, zullen de transporteurs noodgedwongen moeten gaan samenwerken. Dat geldt vooral voor het platteland. In stedelijke gebieden is het volgens de deskundigen efficiënter om met afhaalpunten te werken.

Ploos van Amstel voorspelt dat er een einde gaat komen aan de snelle en gratis bezorging. "Voor levering binnen een dag of op een bepaald tijdslot, zal de klant moeten betalen. Als het niet uitmaakt wanneer een pakket aankomt, wordt het vervoer niet of slechts beperkt in rekening gebracht."

Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vanmorgen publiceerde. Het CBS stelde over november een omzetdaling vast van 0,8% voor de supermarkten in vergelijking met november 2014. De prijzen stegen met 0,7%, het volume kromp met 1,4%. De omzet van speciaalzaken bleef nagenoeg gelijk (-0,1%).
Onderzoeksbureau GfK noteerde voor november 2015 juist een omzetstijging bij de supermarkten.

Vergeleken met 2014 had november 2015 wel een zaterdag minder en een maandag meer. Dit kan een negatief effect hebben op de cijfers, aangezien doorgaans op een zaterdag meer omgezet wordt.

Het CBS meldt een aanzienlijke krimp (-5,1%) voor de omzet van non-foodwinkels. Wel is in november de online omzet fors gegroeid, met 24,3%. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 22,8%. De webwinkels zetten 25,4% meer om dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het aantal bedrijven met winkelpanden neemt dan ook af. Dit wordt ruimschoots gecompenseerd door het aantal internetverkopers, Sinds het eerste kwartaal van 2008 nam hun aantal met maar liefst 292% toe. Er zijn nu ruim 31 duizend bedrijven.

Engeland voerde in oktober vorig jaar een verplichte heffing van 5 pence (7 eurocent) voor plastic tasjes in. Met de maatregel wilde de regering een eind maken aan de enorme hoeveelheid plastic tasjes die in het milieu terecht kwamen. Vorig jaar gaven de supermarkten 7,6 miljard gratis plastic tasjes aan hun klanten mee. Invoering van een vergelijkbare maatregel in Schotland en Wales liet zien dat daar een aanzienlijke besparing op viel te bereiken.

De helft van de Engelse supermarktbezoekers geeft toe stiekem tasjes mee te nemen zonder daar voor te betalen. Gemiddeld gaan ze er met 3 zakjes per maand illegaal vandoor door deze niet af te rekenen bij de zelfscankassa's. Omgerekend levert dat 533 miljoen zakjes 'zonder heffing' op, ofwel een gemiste inkomens van £26,7 miljoen (€35 miljoen). Dat schrijft de DailyMail op grond van een onderzoek bij ruim 2.750 Engelse consumenten, 3 maanden na invoering van de tasjesheffing. De invoering van het prijskaartje heeft tot een daling van 80% in het aantal gebruikte plastic tasjes geleid.

Van de tasjesrovers zegt 40% het te doen omdat de heffing er alleen maar toe leidt dat bedrijven meer winst maken. Meer dan een kwart vond het geldverspilling en 22% nam de zakjes mee omdat toch niemand het zou merken. De regering heeft met de supermarkten afgesproken dat het geld uit de tasjesheffing, naar verwachting zo'n £700 miljoen (€920 miljoen), ten goede zal komen aan goede doelen.

In Nederland zijn gratis plastic tassen sinds 1 januari verboden in de hele retail. Bij supermarkten is het al langer gebruikelijk te betalen voor een draagtasje.

Een lagere zorgverzekeringspremie bij succesvol afvallen, blijkt voor Amerikaanse werknemers niet te werken. De Universiteit van Pennsylvania stelde 197 obese werknemers $550 (ruim €500)) korting op de zorgverzekering in het vooruitzicht als ze 5% zouden afvallen. Onderzoekers volgden de proefpersonen gedurende een jaar in een gerandomiseerd onderzoek.

De deelnemers werden ingedeeld in vier groepen: drie groepen die op verschillende manieren de $550 uitbetaald zouden krijgen als ze het doel behaalden en de vierde groep die geen financiële beloning kreeg. Aan het eind van het jaar had geen enkele groep het doel van 5% gewichtsverlies bereikt. Van de bijna 200 deelnemers waren 19 mensen wel 5% lichaamsgewicht kwijt, maar zij waren verdeeld over alle 4 de groepen. Gemiddeld was het gewichtsverlies van de deelnemers minder dan 0,7 kilo, dus nauwelijks verschillend ten opzichte van het begin van het jaar.

In de VS biedt 81% van de bedrijven met 200 of meer werknemers programma's aan voor gewichtsverlies. Eén op de 3 bedrijven beloont de werknemers met een lagere premie op de zorgverzekering. Onderzoeker Mitesh Patel concludeert op basis van het onderzoek dat deze stimulans niet voldoende is om af te vallen: “Onze studie laat zien dat de financiële vergoeding in deze opzet de mensen niet genoeg motiveerde.” Als redenen hiervoor noemt hij dat de beloning van $550 wellicht te laag is of dat de betaling apart zou moeten gebeuren in plaats van in de vorm van een lagere premie. Ook kan het feit dat mensen de beloning pas kregen als ze het doel bereikt hadden, onvoldoende motiverend uitpakken. Patel: “Mensen moeten continue aangemoedigd worden. Als je mensen wil motiveren, hebben ze regelmatig feedback nodig.”

​Vlaamse kippen zijn tijdens de slacht​ niet altijd voldoende verdoofd. ​Die conclusie trekt het Vlaamse parlementslid Jelle Engelbosch (N-VA) ​op basis van een audit van het Voedsel- en Veterinair Bureau. Uit het evaluatierapport van de Belgische slachthuizen blijkt dat kippen in 19 van de 25 slachthuizen ondergedompeld worden in een elektrisch bad van 60 milliampère (een maat voor elektrische stroom) in plaats van de Europees verplichte 100 mA. De slachthuizen willen hiermee karkasbeschadiging vermijden.

Minister voor Dierenwelzijn Ben Weyts bevestigt dat in Vlaanderen met een lagere stroomsterkte wordt verdoofd, waardoor het risico reëel is dat een aantal dieren onbedwelmd wordt geslacht. Hij gaf aan de slachtmethodes voor pluimvee te evalueren. Weyts wil wel eerst een onderzoek van de Universiteit Gent afwachten, omdat een alternatief niet meteen voorhanden is. Het onderzoek wordt begin 2018 afgerond, schrijft De Standaard.

Engelbosch stelt voor om de kippen met CO2-gas te verdoven. Deze methode wordt in Nederland en in drie Belgische slachthuizen al gebruikt. "De verdoving is dan 100 procent gegarandeerd en er is geen risico op karkasbeschadiging. Bovendien zijn de kippen dan niet meer bij bewustzijn als ze ondersteboven aan de slachthaken worden gehangen”, aldus Engelbosch.

Mannen die veel flavonoïden eten - antioxidanten die voorkomen in bijvoorbeeld blauwe bessen, citrusvruchten en rode wijn - hebben minder last van erectieproblemen. Deze associatie constateren Amerikaanse en Britse onderzoekers in een studie onder 50.000 mannen, meldt Medical News Today.

Bij mannen die regelmatig voedingsmiddelen rijk aan flavonoïden aten, daalde het risico op erectieproblemen volgens de studie met 10%. Als de mannen daar ook nog eens veel bij sportten, verminderde dit risico met 21%. Een hoge fruitconsumptie was ook geassocieerd met een lager risico op erectieproblemen, namelijk 14% minder. Mannen onder de 70 hadden het meeste voordeel bij het eten van voedingsmiddelen die rijk zijn aan flavonoïden.

Het was al bekend dat voedingsmiddelen rijk aan flavonoïden het risico op aandoeningen zoals diabetes en hart en vaatziekten verlagen, zegt hoofdauteur Eric Rimm. Flavonoïden houden bloedvaten 'jong'. Dit geldt dus waarschijnlijk ook voor de bloedvaten in de penis. Aangezien erectieproblemen een voorloper kunnen zijn voor cardiovasculaire aandoeningen, kan gezonder eten en meer bewegen het risico op hart en vaatziekten op de lange termijn ook verminderen. Zeker omdat mannen met erectieproblemen vaak erg gemotiveerd zijn om hun levensstijl te verbeteren, aldus Rimm.

De Canadese start-up Global Gardens Group lanceerde in oktober de plantaardige melkdrank Veggemo. De drank bevat eiwitten uit erwten, tapioca uit cassave en zetmeel van aardappels. Veggemo blijkt een groot succes en de drank staat inmiddels bij alle grote Canadese retailers in de schappen.

"We wilde niet nóg een soja,- rijst,- of amandel-product op de markt zetten", zegt Wade Bayne van de Global Gardens Group. De start-up deed een uitgebreid consumentenonderzoek naar gebruikers van zuivelvrije melk. Daaruit bleek dat 15% van die doelgroep bestaat uit veganisten en vegetariërs, 25% uit mensen met een allergie of intolerantie en dat het grootste deel bestaat uit consumenten die "sporten en beter eten, maar nog steeds genieten in het weekend". Daarom focuste het team op de smaak en textuur van het product. Het bedrijf wist de bittere smaak van de eiwitten te maskeren en maakte een drank die niet waterig smaakt.

De introductie van Veggemo in de VS staat voor maart op de planning, meldt FoodNavigator.

In Frankrijk is een nieuw geval van vogelgriep vastgesteld buiten de zone waarbinnen strenge hygiënemaatregelen en transportbeperkingen gelden. Het 69-ste geval van hoogpathogene vogelgriep bevindt zich in de Haute-Garonne. In totaal zijn nu 8 departementen getroffen.

Het is nog altijd niet duidelijk waar de uitbraak - de eerste in Frankrijk sinds 2007 - zijn oorsprong vindt. Monique Eloit, de nieuwe directeur-generaal van de World Organisation for Animal Health (OIE), zegt op Reuters: "Het lijkt erg aannemelijk dat deze stammen niet van wilde vogels afkomstig zijn maar zich verspreid hebben zonder dat ze opgemerkt werden op eenden- en ganzen-boerderijen waar de ziekte veel moeilijker te identificeren is omdat de dieren geen klinische symptomen vertonen."

Volgens het Franse ministerie van landbouw zal het nog 3 tot 6 maanden duren voordat de epidemie volledig uitgewoed zal zijn, schrijft Boerderij. Het Franse Landbouwministerie noemt, na analyse, de biosecurity in de eendenmesterij een zwakke schakel. Ook bij de eendenvermeerderaars is volgens het ministerie winst te behalen, door het invoeren van reguliere controles bij broederijen. Kippenhouders hebben hun hygiëne beter op orde.

De Franse krant SudOuest opperde eerder deze week dat er mogelijk preventief geruimd zou worden in een groot gebied. Dat zou zeker €400 miljoen gaan kosten. In de huidige restrictiezone bevindt zich 70% van de foie gras-productie. Inmiddels heeft het Ministerie laten weten geen dieren preventief te slachten. Wel adviseert het Ministerie periodes van 'sanitaire leegstand' in te bouwen tussen opeenvolgende opfokrondes.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Pieter de Wolf

Landbouwkundig onderzoek

Likes vandaag

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Ben Koks

ecologie en akkerbouw

Likes vandaag

Jordi Kolenbrander

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Fréderique Pruim

Redactie Foodlog

Likes vandaag

René de jong

Melkveehouderij & Makelaardij

Likes vandaag