Al eerder schreef Foodlog over ‘natural branding’, een techniek die biologisch vers van zijn verpakking afhelpt. De Nederlandse AGF-handelsonderneming Nature & More ging hiermee aan de slag bij de Zweedse supermarktketen ICA. Inmiddels is ook de Belgische supermarktketen Delhaize overtuigd en in Nederland heeft Hoogvliet de primeur.

Om onderscheid te kunnen maken tussen biologische en reguliere producten, krijgen biologische varianten vaak die 'krakende' plastic verpakking. Bij natural branding verwijdert een laser een laagje pigment uit de buitenste laag van de schil van een product. Zo is onderscheid te maken tussen tussen biologische en niet-biologische zonder dat er een verpakking aan te pas hoeft te komen.

Het voordeel van natural branding voor het milieu moet je dus afwegen tegen de hoeveelheid producten die extra in de prullenbak eindigen door het opgeven van plastic verpakkingen
Het eerste product van Delhaize wat dankzij de lasertechniek verlost wordt van zijn verpakking is de biologische flespompoen. Het is de bedoeling is dat tegen de zomer 20 producten op deze manier gelabeld worden. De supermarktketen wil hiermee jaarlijks 13 ton aan verpakkingen besparen. De biologische avocado's en gember van de Hoogvliet krijgen als eerste Nederlandse producten een brandmerk. Hoogvliet hoopt hiermee 67 duizend plastic verpakkingen uit te sparen. Het zijn kleine stapjes vergeleken met de totale jaarlijkse behoefte van 800.000 ton aan plastic voor verpakkingen.

Ook de biologische komkommer staat op de lijst voor natural branding. Consumenten zullen blij zijn, een marktonderzoek van Milieucentraal uit 2015 wees al uit dat 40% van de consumenten zich ergert aan komkommers in plastic. Ook Delhaize woordvoerder Roel Dekelver zegt tegen het Vlaams infocentrum land- en tuinbouw veel vragen te krijgen over de plastic verpakkingen om versproducten. Toch is het niet enkel goed nieuws dat de plastic verpakking nu verdwijnt. Door komkommers te verpakken in krimpfolie, blijven ze langer goed. Volgens Milieucentraal is de milieubelasting van de verpakking kleiner dan de milieubelasting van het product zelf en kun je komkommers dus beter wél in plastic verpakken. Het voordeel van natural branding voor het milieu moet je dus afwegen tegen de hoeveelheid producten die extra in de prullenbak eindigen door het opgeven van plastic verpakkingen.

Dit artikel afdrukken