Thuiswerken en bijblijven
Je zoekt binnen Foodlog, via Google
Menu Foodlog

12 aug in de Media

Welkom!

Fijn dat je een artikel op Foodlog komt lezen. We schreven het helemaal gratis en voor niets voor je. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kost je maar €6,- per maand. Dan krijg je ook nog eens voorrang bij Foodlog-events en toegang tot exclusieve content.

Word lid!
  • Deel dit artikel:
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

Big Data maakt snelle grootschalige patroonherkenning en complexe wat-als beslissingen mogelijk. Lidl heeft vandaag aan de Duitse Lebensmittelzeitung bevestigd dat het bedrijf investeert in Big Data om direct in te kunnen spelen op in- en externe gegevens over klanten, hun koopgedrag en de sociale context die bepaalt klanten iets bij het bedrijf kopen of hun behoeften elders vervullen. Het zou gaan om een 'double digit' investering om prijs, assortiment en promoties real time aan te kunnen passen, net zoals Amazon bij ieder product aangeeft 'andere klanten kochten ook ...'. De discounter noemt dergelijke technieken "een beslissende succesfactor" voor de levensmiddelenhandel.

Dat bepleit hoogleraar voeding en gezondheid Jaap Seidell als maatregelen tegen kinderobesitas. Uit de nieuwste Gezondheidsmonitor van het CBS en RIVM blijkt het aantal te dikke kinderen in Nederland ook in 2015 niet afgenomen te zijn. 12% van de 4-12-jarigen was te zwaar, 4% obees. 17% van de kinderen van ouders die zelf ook te dik zijn, kampt met overgewicht, bij kinderen van ouders met een normaal gewicht is dat 6%. Andere risicogroepen zijn kinderen uit steden, uit gezinnen met een laag inkomen en niet-westerse-gezinnen. Seidell roept op tot actie op buurtniveau en vooral: voedseleducatie.

Wakker Dier zendt vanaf vandaag opnieuw de tv-commercial uit over de plofkip in het McNuggets Happy Meal van McDonald’s. Ondanks de "vele mooie woorden over verduurzaming op de website" maakt McDonald's zijn kipproducten nog met plofkip. In de tv-spot illustreren 4 'plofkipjes' het dierenleed in het Happy Meal: ongezond snelle groei (Fatty), pijnlijke voetzweren (Blisty), snel last van hitte (Puffy) en kreupelheid (Cripple). Wakker Dier strijdt sinds januari 2012 tegen de plofkip en heeft inmiddels bereikt dat de Nederlandse supermarkten omschakelen naar een betere kip. Daarom richt de organisatie zich nu op restaurantketens en achterblijvende A-merken.

BNR meldt vanmorgen dat de PvdA pleit voor een reclamecode die alleen nog specifieke productreclame voor bier mogelijk maakt. In Frankrijk is een dergelijke code al ingevoerd. Dat zou dan ook het einde betekenen van het Holland Heineken House, concludeert de nieuwszender. Tweede Kamerlid Marith Volp (PvdA) vindt het 'niet slim' dat alcoholproducten sportevenementen sponsoren. "De link tussen alcohol en sport is niet logisch, dat beeld klopt niet helemaal. Daarom lijkt het ons een goed idee dat alcohol niet gekoppeld wordt aan een gezonde leefstijl die bij sport hoort." De partij noemt Holland Heineken House 'achterhaald'.

Nederlandse melkveehouders en hun voorlieden zeiden het al: ondanks de EU-hulp om de productie terug te dringen, zullen Nederlandse boeren niet minder gaan melken. De cijfers over juli laten zien dat hun verwachting klopt. In juli is met ruim 1,2 miljard kilo melk 4,9% meer melk geleverd dan vorig jaar. Dit komt neer op 57 miljoen kilo melk extra ten opzichte van vorig jaar. Ten opzichte van vorige maand is er in juli 19 miljoen kilo melk meer geleverd. De Nederlandse melkveesector wijkt af van de trend in het buitenland, waar de melkaanvoer al even daalt, schrijft Boerderij.

Het Indonesische iGrow ontwikkelt 's werelds grootste bioboerderij. Via een online platform 'planten' investeerders een bepaald gewas. iGrow sluist de gelden door naar boeren die de start-up gekoppeld heeft aan landeigenaren die hun land beter willen laten renderen. De start-up controleert of er biologisch geteeld wordt en ondersteunt bij het vermarkten van de oogst. Al meer dan 2.000 boeren doen mee, op een areaal van 1.197 hectare. iGrow houdt 20% zelf, de boer en de landeigenaar krijgen ieder 40%. Investeerders moeten zich langdurig verbinden: "We zijn bezig met het veilig stellen van de voedselvoorziening in de toekomst", aldus iGrow.

Recent werd het verboden bestrijdingsmiddel koperoxichloride tegen phytophtora op aardappelen aangetroffen. De biologische sector is er teleurgesteld over omdat het ieder biologisch product in de sfeer van fraude trekt: zou het wel kloppen? Koper is toegestaan als meststof, maar eigenlijk niet nodig. Als bestrijdingsmiddel is koper echter weinig effectief. Wel is het zeer schadelijk voor bodem en water. Dat bevestigt meststoffenfabrikant Yara. Daarom pleit directeur Bert van Ruitenbeek van de de biologisch-dynamische organisatie Demeter voor een totaalverbod op het gebruik van koper in biologische teelten. Bionext, de branche-organisatie van 'gewone' bio-telers, ziet echter geen bezwaar in koper als bladmeststof,

Dit artikel afdrukken
Nog 5
Je hebt 0 van de 5 kado-artikelen gelezen.
Op 25 juni krijg je 5 nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.