De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (bijvoorbeeld FL 1) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Samen met onze ontwikkelaars van Onstuimig zijn we een definitief format aan het ontwikkelen om zo meer nieuws én jullie nieuws te kunnen brengen aan onze lezers.

----------

FL 1. ZWEEDSE SUPERS MAKEN MELK DUBBELTJE DUURDER VOOR DE BOER
Supermarkt Ica, de Zweedse marktleider, neemt in samenwerking met landbouw- en verwerkersfederatie Lanbrukarnas Riksförbund (LRF) het initiatief om een dubbeltje extra te berekenen voor een liter melk vanwege de boerencrisis in Europa. De actie moet circa €10 miljoen opleveren die geheel ten gunste komt aan de Zweedse melkveehouders. Concurrent Axfood gaat dezelfde doen, maar beperkt de actie tot 3 maanden. De opbrengst gaat in het geval van Axfood uitsluitend naar de 180 boeren van wie de super zijn melk betrekt. De boeren zijn niet onverdeeld positief. Ze hebben liever niet dat er voor hen gebedeld wordt en vinden het bedrag - als ze over hun bezwaar heenstappen - slechts een doekje voor het bloeden. Dat meldt Boerderij.

FL 2. EU STEGGELT OVER INTERVENTIEPRIJZEN MELK
Czesław Adam Siekierski, voorzitter van het landbouwcomité in het Europees Parlement, wil de Europese interventieprijzen voor boter en magere melkpoeder tijdelijk verhogen. Wat hem betreft wordt een dergelijke verhoging toegevoegd aan de volgende week te beklinken noodmaatregelen vanwege de prijzencrisis. Verschillende landen zijn voor. Nederland is echter tegen. De interventieprijs is het niveau waarop de melk uit de markt kan worden genomen met staatssteun. Als dat hoger komt te liggen, kunnen boeren in landen met een lage kostprijs in de verleiding komen nog meer melk te gaan produceren. Zij verdienen dan immers aan de regeling. Nederland is tegen omdat het de overproductie wil beteugelen en niet de laagste kostprijs heeft.
De Nederlander Albert-Jan Maat, voorzitter van zowel LTO Nederland als de Europese boerenkoepel Copa-Cogeca, heeft een ingewikkelde positie. In de eerste functie is hij voor hogere interventieprijzen. In de tweede tegen.
Of het voorstel het haalt, is nog onduidelijk. Indien unanimiteit van alle leden van de EU vereist is, zal Nederland het kunnen blokkeren, schrijft Boerderij.

FL 3. HAPSNAPP: CHATTEN MET VOEDINGSWEETJES
Wageningen UR lanceert tijdens de opening van het academisch jaar de app Hapsnapp. Met de app gaat de WUR op een speelse manier de dialoog met de samenleving aan. Hapsnapp bevat zo'n 250 feiten uit Wagenings onderzoek over ons dagelijks eten, van ontbijt tot avondeten. De app 'kletst' een week lang met gebruikers. Als je aangeeft wat je hebt gegeten, zoomt de app in op deze producten en geeft - desgewenst - uitgebreide informatie. Wageningen UR hoopt op zeker 10.000 gebruikers. Enthousiastelingen kunnen op onderliggende blogs verder lezen.

FL 4. CALORIEEN, RIJPHEID EN ECHTHEID METEN MET JE EIGEN 'ZAKLABORATORIUM'
'Scio' ('Ik weet') is een scanner die de precieze samenstelling van een voedingsmiddel, plant, medicijn of stof kan aflezen. De scanner werkt met Near Infrared Spectroscopy (NIRS). Daarbij bepaalt een infraroodpuls de 'signatuur' die de moleculen in een object afgeven, en identificeert deze aan de hand van een database op internet. De database vult zich dankzij crowdsourcing bij de gebruikers van het 'zaklaboratorium', meldt Le Point.
De 'Scio'-scanner is nu nog zo groot als een plat luciferdoosje. Op termijn willen de uitvinders hun scanner in een smartphone integreren, zodat iedereen met 1 klik kan meten hoeveel calorieën er in een snack zitten en of de avocado's rijp genoeg zijn voor de guacamole.

FL 5. LIDL BETAALT ALS EERSTE DUITSE SUPER MEER VOOR MELK
Volgens de Duitse boerenorganisatie DBV gaat Lidl vanaf 1 oktober 5 cent meer voor de door het bedrijf ingekochte dagverse drinkmelk betalen. Lidl is daarmee de eerste Duitse super die boeren meer gaat betalen dan de marktprijs.
De discountsuper wil uit concurrentie overwegingen de hoogte van de meerprijs niet bevestigen. De Arbeitsgemeinschaft bäuerliche Landwirtschaft (AbL), het Duitse equivalent van de Nederlandse Melkveehouders Vakbond (NMV), roept Lidl op ervoor te zorgen dat de meerprijs niet gaat zorgen voor de export van goedkope melk. Dergelijke exporten zitten met name Franse boeren dwars. Dat meldt N-TV.

FL 6. UNILEVER LIJDT ONDER 'BONO-COMPLEX'
Dat schrijft het FD in een artikel dat wordt getekend door drie redacteuren. "De BBC-onthullingen deze week over misstanden op Indiase theeplantages waar Unilever thee inkoopt, moeten topman Paul Polman en zijn werknemers een erg ongemakkelijk gevoel hebben bezorgd. Onder leiding van Polman is Unilever uitgegroeid tot de absolute voorvechter van duurzaamheid en wereldverbetering door bedrijven. De mensonterende omstandigheden waaronder werknemers van de plantages moeten werken, stroken niet met het duurzaamheidsverhaal dat de ceo onvermoeibaar predikt. De grote broek die Unilever aantrekt op dat terrein, maakt het bedrijf extra kwetsbaar wanneer iets misgaat." Het praatje zou niet stroken met het echte plaatje. Er waren meer van dat soort "akkefietjes" noteren de auteurs. Er waren afgelopen jaren meer akkefietjes. Als 'natuurlijk’ aangeprezen shampoos bleken vol zitten met synthetische ingrediënten. In India weigerde het bedrijf vervuilde grond bij één van zijn fabrieken op te ruimen. Recent was het bedrijf van plan de veganistische mayonaise Just Mayo juridisch te vervolgen omdat het onterecht zou verwijzen naar de naam mayonaise die wettelijk beschermd is. In Frankrijk maakte het bedrijf theepakkers werkeloos omdat het meer winst kon maken als het hun banen zou verhuizen naar Polen en Brussel. Unilever weigerde mee te werken aan de doorstart van de Franse fabriek. Ondanks de mooie taal van Polman, laat dat zien, zegt het FD, dat Unilever zeker ook "een heel gewoon bedrijf" is.

FL 7. ZOUTCONSUMPTIE HOGER IN ARMERE REGIO’S
Uit een onderzoek onder 3.857 Italianen uit 20 regio’s blijkt dat mannen en vrouwen uit arme regio’s meer zout eten dan hun landgenoten in rijke regio’s. Ook opleidingsniveau speelt een rol. Deelnemers met alleen een basisschoolopleiding bleken 5,9% meer zout te eten dan deelnemers met een universitaire opleiding.

Uit een soortgelijk onderzoek in Groot Brittannië bleek al eerder dat ook daar de armere Schotten meer zout eten dan de rijkere inwoners uit het zuiden, schrijft Knack. Onderzoeker Cappuccio wil dat de regering producenten ontmoedigt om goedkoop zout eten te maken. Distributeurs moeten het wat hem betreft niet willen verkopen.

FL 8. FAST CASUAL LIEVELING CHIPOTLE GELINKT AAN SALMONELLA UITBRAAK
Een grote uitbraak van Salmonella in Minnesota lijkt terug te voeren te zijn op een 'vers ingrediënt' dat bij de fast casual keten Chipotle Mexican Grill. Van de 45 mensen die een Salmonella infectie opliepen, hebben er in ieder geval 32 bij de Mexicaanse restaurantketen gegeten, meldt Bloomberg. Het verder niet gespecificeerde ingrediënt is meteen van het menu gehaald. Naar verwachting loopt de kort-termijn omzet door het incident een deukje op. De populariteit én resultaten van Chipotle laten in de VS nog altijd een stijgende lijn zien.

FL 9. KINDEREN 'OMKOPEN' OM FRUIT EN GROENTE TE ETEN BLIJKT EFFECTIEF
Onderzoekers van de Utah State University deden een experiment om te kunnen bepalen hoe je kinderen tot het eten van meer groenten en fruit motiveert. Ze deelden ruim 2.000 kinderen in drie groepen in. De ene groep kreeg geld als beloning, de tweede groep complimenten en de derde (controle)groep niets. De onderzoekers boden de kinderen bij de schoollunch verschillende soorten fruit en groente aan en controleerden gedurende 16 dagen of ze het wel of niet proefden en hoeveel ze er van aten. De kinderen die met geld beloond werden, aten duidelijk meer dan de kinderen in de andere twee groepen. Na de pilotperiode rapporteerden de kinderen zelf nog 3 maanden lang hoeveel groente en fruit ze aten en liepen de beloningen door. Hieruit bleek dat de kinderen die met geld beloond waren, meer groente en fruit bleven eten. Een half jaar later bleek dat nog steeds het geval. Co-auteur Gregory Madden, psycholoog, stelt dat "de beloning kinderen gestimuleerd kan hebben hun angst voor nieuwe dingen te overwinnen. [..] Als kinderen regelmatig nieuwe smaken proberen, zullen ze uiteindelijk meer gezonde voeding accepteren.”

FL 10. APP TEGEN EETVERSLAVING​
De​ ​smartphone ​app W8Loss2Go pakt eetverslavingen vanaf verschillende kanten aan. De App wil een antwoord zijn op emotie-eten, hunkeren naar eten, snacken en te grote hoeveelheden voedsel standaard maaltijden. De app gebruikt methodes uit de verslavingszorg, een gefaseerde en stapsgewijze aanpak. Een studie​ laat zien dat de app vooral jongens helpt bij het verminderen van overgewicht. ​De app is vooralsnog alleen te downloaden​​ voor de iPhone.


WIL JE ZELF NIEUWS TOEVOEGEN? DOE HET IN EEN COMMENTAAR HIERONDER VOLGENS DEZE AANWIJZINGEN.

Fotocredits: 'Montpellier Journaux du Midi', gardiole
Dit artikel afdrukken