Je zoekt binnen Foodlog, via Google
Menu Foodlog

Kort 12+13 dec in de Media

Welkom!

Fijn dat je een artikel op Foodlog komt lezen. We schreven het helemaal gratis en voor niets voor je. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kost je maar €6,- per maand. Dan krijg je ook nog eens voorrang bij Foodlog-events en toegang tot exclusieve content.

Word lid!
  • Deel dit artikel:
Het nieuws van het weekend, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (met het eigen nummer) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat nog eventjes zo. Of probeer ons nieuwe formulier eens uit!

Fotocredits: 'Diario de Pontevedra', Carlos Magariños

Steeds meer jonge kinderen belanden op de operatietafel om daar onder narcose een uitgebreide tandheelkundige behandeling te ondergaan. In 2012 ging het om 1.248 operaties, in 2013 om 1.401 en in 2014 zou de teller op ongeveer 1.500 uitkomen. Die cijfers zijn nog niet eens volledig. In De Volkskrant zegt Ruud Bos, hoogleraar kaakchirurgie: "Niemand kent de exacte getallen. Maar we zien het overal: het aantal kinderen met een gaaf gebit neemt schrikbarend af." Inmiddels zou bij zo'n 10% van de Nederlandse kinderen het gebit in slechte staat verkeren. TNO constateerde in 2010 dat er op populatieniveau "al jarenlang geen sprake meer is van een verdere verbetering van het percentage 5-jarige kinderen met een cariësvrij melkgebit". In die leeftijdsgroep heeft 41% een gaaf gebit.

De redenen voor de verslechterende tandgezondheid zijn divers. Minder aandacht voor het gebit, bij ouders én zorgverzekeraars, minder aandacht voor preventie bij tandartsen en zorgverzekeraars, ouders die zelf ook niet naar de tandarts gaan. Opvallend genoeg lijkt het meer eten van suiker en snoep een ondergeschikte rol te spelen. Cor van Loveren, hoogleraar preventieve tandheelkunde: "De suikerconsumptie in Nederland blijft al jaren constant op 40 kilo per persoon per jaar. Wat we wel zien, is dat veel jonge kinderen 's avonds een zuigfles limonade mee naar bed krijgen. [..] Een nieuwe ontwikkeling is dat antroposofische ouders tandpasta zonder fluoride kopen. Dat zijn ouders die opgegroeid zijn in de jaren zeventig en tachtig, die het gewend zijn een goed gebit te hebben. Dat is zo vanzelfsprekend geworden dat ze denken dat het bij hun kinderen ook wel goed zal gaan. Onverstandig: poetsen met tandpasta zonder fluoride is vragen om problemen."

Een behandeling onder narcose is overigens niet onomstreden. Het is nog onbekend wat de gevolgen op lange termijn zijn voor het kinderbrein. Wat nóg verontrustender is, is dat kinderen en hun ouders niets leren van een dergelijke ingreep. Omdat voorlichting en preventie onvoldoende aandacht krijgen, wordt er niet beter gepoetst en komt het probleem net zo hard terug. "Het is hetzelfde als een levertransplantatie geven aan een alcoholist", zegt Bos. "Dweilen met de kraan open."

Op Grist reageert Nathanael Johnson op een uitgebreide studie over het energie verbruik in de landbouw. In zijn reactie is hij erg optimistisch over het dalende energieverbruik per kilo product. Weliswaar stijgt de totale hoeveelheid gebruikte energie per hectare in de landbouw nog steeds, maar die wordt gecompenseerd door een snellere toename van de productie per hectare.

Het uitgangsrapport is zéér de moeite waard, al was het alleen maar om te laten zien hoe groot de invloed van Azië is op mondiale ontwikkelingen. Heel leerzaam is de grafiek op pagina 1, die laat zien dat lachgas en methaan samen bijna de helft van de wereldwijd geproduceerde hoeveelheid broeikasgassen (GHG) vormen en dat van de CO2 productie bijna voor tweederde afkomstig is van verwerking, transport en bereiding. De meeste algemene informatie staat op de pagina's 30-39 van het rapport. De rest van het rapport wordt gevuld met case studies en goede bedoelingen.

FrieslandCampina start vanaf morgen een nauwe samenwerking met Yoghurt Barn, de sympathieke kleine keten yoghurtwinkels (Utrecht, Den Bosch, Haarlem, Den Haag, Amsterdam) met grote groeiplannen.

Het FrieslandCampina-merk neemt de horecaketen niet over, maar wordt als de nieuwe, exclusieve yoghurtleverancier wel zichtbaar op de luifels, terrasschermen en andere plekken in de winkels. De bestaande reclameslogan Loei lekker! verandert in Loei lekker by Campina! Dat schrijft het FD.

Tot dit weekend werd de Yoghurt Barn beleverd door Weerribben Zuivel.

"Nergens ter wereld heeft zich ooit vogelgriep zo snel en met drie verschillende varianten kunnen ontwikkelen." Dat zegt Bernard Vallat, algemeen directeur van de wereldorganisatie voor diergeneeskunde OIE, op Les Echos over de meest recente ontwikkeling van vogelgriep in Frankrijk. Toch denk Vallat dat de ziekte ook snel tot staan zal komen.

De autoriteiten hebben tot nu toe drie varianten vastgesteld: H5N1, H5N2 en H5N9. Frankrijk telt inmiddels 13 getroffen bedrijven, vooral met eenden of ganzen in het zuid-westen van het land. De ziekte heeft zich inmiddels verspreid van nabij de Spaanse grens tot aan Limoges in het midden van het land.

Vallat houdt het voor mogelijk dat een onopgemerkte laagpathogene variant hoogpathogeen is geworden. Een andere mogelijkheid is dat 'twee virussen hun genen hebben uitgewisseld'. Onderwijl laten zowel Fransen als importerende landen de foie gras voor het einde van het jaar staan.

Dat vindt Harm Wiegersma, voorzitter van de Nederlandse Melkveehouders Vakbond (NMV). Volgens hem is de Stichting Weidegang het spoor "behoorlijk bijster".

De stichting heeft tot doel koeien in de wei te houden door zuivel met weidegang te promoten. Volgens Wiegersma kan het echter niet de bedoeling zijn dat de Stichting ook producten van buitenlandse weidegang gaat ondersteunen. Toch is dat wat de Stichting vanaf 1 januari 2016 gaat doen.

Wiegersma wil dat de Stichting alleen Nederlandse weidemelk voortrekt en vermoedt dat supermarkten druk hebben uitgeoefend om ook gebruik te kunnen maken van goedkopere buitenlandse melk op hun schappen.

"Ik begrijp niet dat een stichting, waar de sector tonnen in investeert, hiervoor zwicht", zegt Wiegersma. "Als de retailers zich niet kunnen vinden in de doelstelling van het Convenant Weidegang, dan moeten ze gewoon vertrekken." Wiegersma vindt dat het bestuur van de Stichting Weidegang zijn positie moet overwegen.

Volgens Kees-Jaap Hin, secretaris bij de Stichting Weidegang, is de kritiek onterecht. Het Bestuur van de Stichting bestaat uit de Nederlandse Zuivel Organisatie, FrieslandCampina, LTO en de Dierenbescherming. Omdat Nederlandse retailers met een eigen weideganglogo wilden komen, is besloten tot uitbreiding van het logo naar buitenlandse zuivel om "zoveel mogelijk grip" op de normen voor weidegang te houden.

De biologische winkel van Albert Heijn aan de Utrechtse Twijnstraat in Utrecht is één van inspiraties voor het Allerhande Kerstfestival van AH in het Spoorweg Museum in die stad.

"In die winkel hebben we voor het eerst producten onder hetzelfde thema geconcentreerd verkocht. We wilden ook zoiets voor het kerstassortiment hebben. Hoe we het in de bio-winkel in het klein aanpakken, doen we nu als het ware in het groot", zegt Albert Heijn topman Wouter Kolk. De winkel opende in september. Daarnaast blijkt het festival (entrée: €10) in te spelen op de trend van foodfestivals en gebaseerd op de wens van klanten om nieuwe producten eerst te kunnen proeven

Het Allerhande Kerstfestival heeft 7000 vierkante meter tot zijn beschikking. In zeventig stands laten leveranciers van de Zaanse super hun producten zien en proeven, waaronder 220 kerstproducten die in de AH-winkels te vinden zijn. Albert Heijn heeft veertig procent van zijn kerstassortiment vernieuwd.

Koffie uit een koffiezetapparaat met druppelfilter raakt weer in bij de Amerikaanse consument. Dat voorspelt de bekroonde barrista Sam Lewontin op Foodnavigator.

Amerikaanse consumenten laten in toenemende mate de typische Amerikaanse kant-en-klare K-cups en pads voor wat ze zijn. Kwaliteits- en milieu-overwegingen, plus de introductie van nieuwe, automatische filterkoffiezetapparaten trekken de Amerikanen over de streep. Ook het aanbod van koffie buiten de deur helpt mee de consumentenvoorkeur te verschuiven. Het is niet uitzonderlijk meer bij een koffiebar tot op de vierkante meter te kunnen traceren waar een boon vandaan komt. Dit maakt consumenten bewuster van de subtiele smaakverschillen van specifieke koffiebonen.

Lewontin besluit: "Verwacht het onverwachte rond koffie in 2016". Koffiedrinken zou nog nooit zó in beweging zijn geweest.

De Zweedse ondernemer Jonas Kjellberg richtte onder meer Skype op. Hij investeerde in HelloFresh en stapt nu ook in het Nederlandse bedrijf Directlyfrom.nl. Dat vertelde hij Sprout tijdens een conferentie in Finland.

Hij zegt dat hij nooit een bedrijf in Nederland zou beginnen maar wel gelooft in Nederland als markt waar coole initiatieven een kans hebben. Kjellberg vindt Directlyfrom.nl een "coole online marktplaats" waarin hij nu meer dan 3 miljoen euro investeert. Het online platform met topleveranciers zoals Schmidt Zeevis en Nice to Meat wil online producenten en specialisten van vers voedsel direct verbinden met de consument zonder tussenkomst van andere organisaties.

Dit artikel afdrukken
Nog 5
Je hebt 0 van de 5 kado-artikelen gelezen.
Op 18 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Laden...
Cécile Janssen
Cécile Janssen Foodlog redactie
  • #5
  • 16 dec '15
  • 21:45

FL 05: de vogelgriep in Frankrijk breidt zich verder uit. Nieuwe Oogst maakt melding van 2 nieuwe gevallen waarmee het totaal nu op 15 komt.

De Nederlandse branchekoepel AVINED noemt de ontwikkelingen zeer zorgelijk en "adviseert met klem om extra hygiënemaatregelen op pluimveebedrijven te nemen zodat de kans op insleep of versleep van het virus wordt geminimaliseerd.

Denk daarbij aan het minimaliseren van het aantal transportbewegingen op het erf, ontsmettingsbakken bij de ingang en een strikte toepassing van een hygiënesluis in de stal.

Ook bedrijven die regelmatig op het erf moeten zijn, zoals het brengen van voer en halen van eieren, worden geattendeerd op het belang van R&O van vrachtwagens en het desinfecteren van kratten, containers en het gebruiken van desinfecterende middelen die werkzaam zijn tegen AI-virussen.
"

Dick Veerman
Dick Veerman Hoofdredacteur Foodlog
  • #4
  • 13 dec '15
  • 18:54

Dank. En: helder! Maar er is meer aan de hand. Het rommelt rond biologische zuivel in Nederland. RFC heeft er weinig mee. Weerribben mocht er iets mee van RFC en heeft nu een kans. Of ze dat kunnen, is de vraag.

Jan Peter van Doorn
Jan Peter van Doorn Marketing en reclame
  • #3
  • 13 dec '15
  • 16:12

Waarschijnlijk het einde van de 'sympathieke kleine keten yoghurtwinkels'.
In ieder geval het eind van Weerribben Zuivel, die wel mocht meebouwen, maar niet rijk genoeg was voor het eindspel. Een eindspel dat de nieuwe investeerder (wie?) beter denkt te spelen met Campina.

Weet je Dick, iedereen snapt het, maar het blijft jammer.

NB. De vraag die nog niet beantwoord is, is of e.e.a. gebeurt uit luxe of uit nood.

Dick Veerman
Dick Veerman Hoofdredacteur Foodlog
  • #2
  • 13 dec '15
  • 15:14

Leg uit, Jan Peter #1. Als ze het zouden snappen, hadden ze het niet gedaan en met alleen zo'n opmerking blijft het duister.

Jan Peter van Doorn
Jan Peter van Doorn Marketing en reclame
  • #1
  • 13 dec '15
  • 14:37

06, loei lekker by campina. Zo jammer.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.