Je zoekt binnen Foodlog, via Google
Menu Foodlog

11 mrt in de Media

Welkom!

Fijn dat je een artikel op Foodlog komt lezen. We schreven het helemaal gratis en voor niets voor je. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kost je maar €6,- per maand. Dan krijg je ook nog eens voorrang bij Foodlog-events en toegang tot exclusieve content.

Word lid!
  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. We presenteren daaruit maximaal 12 artikelen in In de Media. De lijst vult zich in de loop van de dag.

Ook jij kunt als lezer zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe? Dat lees je hier, of ga direct naar het Kort-formulier!

Reageren kan per Media-bericht. Gebruik daarvoor de reageerknop onder ieder berichtje of de dropdown boven het reageervak.

Fotocredits: 'The morning papers', Allen Skyy

Van alle hongerigen in de wereld is 70% vrouw, aldus Hilal Elver, de speciale VN-rapporteur voor het Recht op Voedsel. Elver rapporteerde deze week haar bevindingen aan afgevaardigden van de VN-Mensenrechtenraad in Genève. Dat meldt Mondiaal Nieuws.

"Vrouwen hebben op verschillende niveaus met discriminatie te maken en hun recht op voedsel wordt aangetast in elke fase van hun leven", aldus Elver. In extreme gevallen is er zelfs sprake van infanticide (kinderdoding) door verhongering. Het mannelijk geslacht wordt vaak belangrijker geacht. Elver vindt ook dat de internationale wetgeving over het recht op voedsel onvoldoende gegarandeerd wordt voor vrouwen. Er is sprake van discriminatoir taalgebruik. Zo wordt er bijvoorbeeld in het recht voor voedsel gesproken over 'zichzelf en zijn gezin'.

Minder vaak maaien langs wegen heeft veel voordelen. Het is beter voor bestuivers, draagt bij een grotere diversiteit van wilde bloemen en vermindert uitgaven aan olie en arbeid. Dat berekenden onderzoekers van de Universiteit van Florida.

Onderzoekers telden levende en dode vlinders langs wegen in Alachua County in het voorjaar, zomer en de herfst van 2011 bij verschillende maairegimes. Net als bijen zijn vlinders bestuivers. De wetenschappers ontdekten dat minder maaien zorgt voor minder dode vlinders. Volgens Jaret Daniels zijn de uitkomsten van het onderzoek concreet genoeg voor het Florida Departement of Transportation (FDOT) om ze in nieuwe beleid om te zetten.

In 2014 publiceerde de Universiteit van Florida een onderzoek waaruit bleek dat een kostenreductie van 30% in maaikosten tevens een duurzaamheidswinst zou opleveren.

Het FDOT zegt de onderzoeksresultaten te waarderen omdat het graag wil bijdragen aan een beter milieu dat biodiversiteit en bestuivers stimuleert. Helaas klaagt het publiek regelmatig bij het FDOT wanneer bermen overgroeid zijn met gras en bloemen.

Voedingsconcern Kraft testte de afgelopen maanden een gezondere versie van zijn beroemde mac and cheese. Gewoon, zonder het de klanten te vertellen.

Kraft kondigde vorig jaar aan een gezondere versie van de mac and cheese op de markt te willen brengen, met minder conserveringsmiddelen en natuurlijke kleur- en smaakstoffen. Dat zorgde voor een storm van protest op de sociale media onder de vele klanten. Ze waren bang dat hun favoriete hap smaak zou verliezen.

Dus besloot Kraft de verandering maar gewoon door te voeren zonder dat te vertellen. Deze week maakte het bedrijf bekend dat ze sinds december al overgegaan zijn op de nieuwe receptuur, met de boodschap: It's changed. But it hasn't ("Het is anders. Maar niet anders"). In die drie maanden verkocht Kraft meer dan 50 miljoen dozen mac and cheese volgens het nieuwe recept. Geen kik van de fans.

"Dit is de grootste verandering die we ooit doorgevoerd hebben, en niets maakt me gelukkiger dan dat het niemand opgevallen is", zegt marketingdirecteur Greg Guidotti. Kraft schroomt niet vanaf nu op alle mogelijke manieren en via alle media uit te dragen dat een gezonder recept niet betekent dat je inlevert op de smaak. Allemaal dankzij 'de grootste blinde smaaktest ooit'.

De gouverneur van de Amerikaanse staat West Virginia tekende vorige week een wet die het drinken van rauwe melk in de staat toestaat. Verkoop van rauwe melk blijft verboden.

Om de overwinning te beklinken, lieten voorstanders van het voorstel wat rauwe melk aanrukken. Dat liep slecht af; verschillende voorstanders werden ziek en kregen last van ernstige maag-darmstoornissen. Dat zou, volgens een van de zieken, overigens gewoon aan een 'buikgriepje' te wijten zijn.

De wet ondervond stevige weerstand van de zuivelindustrie en de Amerikaanse FDA, die de voedselveiligheid van het drinken van rauwe melk betwisten. In grote delen van de VS is rauwe melk om veiligheidsredenen verboden. Voorstanders van rauwe melk claimen dat deze gezonder is en dragen bovendien het standpunt uit dat ze zelf mogen besluiten wat ze eten en drinken.
Vorig jaar bleek uit een metastudie dat in de VS meer dan de helft van de voedselinfecties die naar melk te herleiden zijn, verband houden met rauwe melk.

Dat zegt Eataly-oprichter Oscar Farinetti.

Farinetti pleit in het maartnummer van RetailTrends voor het instellen van minimum inkoopprijzen voor levensmiddelen. Ook wil hij medicijngebruik verbannen uit de bedrijfsvoering van boeren. Alleen door dit in wetgeving vast te leggen, zullen retailers voedingsmiddelen van betere kwaliteit verkopen. "Sorry dat dit allemaal nogal communistisch klinkt, maar soms moet je weleens communist zijn", aldus Farinelli.

Eataly is een keten van supermarkten, delicatessenwinkels en restaurants ineen die uitsluitend werkt met Italiaanse producten van hoge kwaliteit. De eerste winkel ontstond in Turijn, inmiddels zijn er zo’n 30 vestigingen wereldwijd. Eataly brengt de door Farinetti bepleite werkwijze al in de praktijk, door alleen met kleine mesterijen te werken en boeren een eerlijke prijs (zo'n 30% boven de gemiddelde marktprijs) te betalen. Consumenten moeten te horen krijgen dat deze voeding gezonder is. "Pas dan zijn klanten bereid een meerprijs te betalen.”

Eataly wil in 2018 naar Nederland komen - een foodafdeling bij de Bijenkorf in Amsterdam zou tot de mogelijkheden behoren. Dan is het dus wel zaak de 'obsessie' van Nederlanders voor de laagste prijs te doorbreken. "Als het om voeding gaat, is dat het domste en slechtste wat je kunt doen", besluit Farinetti.

Mineraalwater, frisdrank, vruchten- en groentesappen werden de afgelopen 5 jaar gemiddeld ruim 17% duurder. De prijsstijging van alcoholvrije dranken is in Nederland, op Finland na, de hoogste in de eurozone. Voor alcoholische dranken betalen consumenten bijna 10% meer dan in februari 2011. In dezelfde tijdsspanne werden goederen en diensten, waar levensmiddelen onder vallen, gemiddeld 7,5% duurder.

Dat blijkt uit cijfers van het CBS. De prijsstijgingen zijn het gevolg van belastingwijzigingen met een sterker prijsverhogend effect dan gemiddeld. Alleen al vorig jaar veroorzaakten extra belastingen 5,7% van de prijsstijging van alcoholvrije dranken.

De prijs van mineraalwater steeg het meest. In 5 jaar tijd werd mineraalwater 30% duurder. Bijna de helft van deze prijsstijging is toe te schrijven aan een hogere verbruiksbelasting. Van de alcoholische dranken steeg bier het meest, met ruim 12%. De prijs van gedistilleerd steeg met 10% en wijn werd 8% duurder.

Maaltijdboxleverancier beebox ontwikkelde de eerste 100% Nederlandse biologische tomatensaus, zonder buitenlandse ingrediënten.

Toen vorig jaar aan het eind van het tomatenseizoen biologische groententeler Ron van Dijk, vaste leverancier van beebox, met een groot deel van zijn tomaten bleef zitten omdat de import uit Spanje op dat moment weer aantrok, greep Thomas Zeegers van beebox zijn kans. Hij benaderde de Kleinste Soepfabriek, bekend om hun verantwoorde en pure productiemethoden, om een tomatensaus van deze Hollandse tomaten te maken. Daarmee ging niet alleen de lang gekoesterde wens van een eigen tomatensaus in vervulling, maar werd ook voedselverspilling voorkomen.

Het resultaat, een "unieke Nederlandse biologische tomatensaus", gaat beebox als basis gebruiken voor allerlei gerechten uit de beebox.

Onjuiste interpretaties en missende biodiversiteitsdata maken dat natuurbeschermingsmaatregelen zich mogelijk niet richten op de meest bedreigde soorten.

Dat constateert een internationaal team van onderzoekers. De wetenschappers analyseerden meer dan 150.000 waarnemingen van zogenaamde hoendervogels tussen 1727 en 2008.

“Wanneer er geen recente biodiversiteitsdata beschikbaar is van een bepaalde soort wordt vaak aangenomen dat deze soort op een bepaalde plek niet meer voorkomt. Maar er kunnen meer redenen zijn voor het ontbreken van deze data”, zegt coauteur dr. Phil McGowan. Hoofdauteur dr. Elizabeth Boakes voegt daar aan toe: "Afwezigheid van bewijs, is geen bewijs dat een soort afwezig is".

Het ontbreken van waarnemingen kan bijvoorbeeld het gevolg zijn van ontoegankelijkheid van een habitat, een menselijk conflict, of simpelweg omdat niemand waarnemingen gedaan heeft. "Pas wanneer we weten dat iemand gezocht heeft naar een bepaalde soort en deze persoon niets waargenomen heeft, kunnen we aannemen dat de soort op een bepaalde plek niet voorkomt", zegt McGowan.

Volgens de onderzoekers is het daarom belangrijk dat biodiversiteitsmonitoring zowel de aanwezigheid als ook de afwezigheid van een soort registreert. Daarnaast moeten waarnemingen grotere geografische gebieden beslaan. Dan kan bepaald worden welke soorten écht bedreigd zijn, zodat adequate natuurbeschermingsmaatregelen getroffen kunnen worden.

Onderzoek onder ruim 1,5 miljoen Zweedse mannen laat zien dat fitheid en kracht op jonge leeftijd van invloed kunnen zijn voor het ontwikkelen van diabetes type 2 op latere leeftijd. Dit staat los van gewicht, sociaaleconomische status, opleidingsniveau of familiegeschiedenis.

Tussen 1969 en 1997 registreerden onderzoekers de data van 1,5 miljoen mannen die in militaire dienst kwamen. Hun spierkracht werd gemeten door middel van een aantal testen en de conditie met een fietstest. Tussen 1987 en 2012 bekeken ze de medische gegevens van dezelfde mannen nogmaals. Van de testgroep hadden 34.008 mannen diabetes type 2 ontwikkeld.

Bij analyse van de resultaten bleek dat de mannen die zowel een lage conditie als matige spierkracht hadden, 3 keer meer kans hadden om diabetes te ontwikkelen op latere leeftijd. Ook elk apart verhoogden een lage conditie en lage spierkracht het diabetesrisico, waarbij de conditie een iets grotere rol speelde dan de spierkracht. De effecten stonden los van andere risicofactoren.

Onderzoekersleider Casey Crump van de Icahn School of Medicine in New York benadrukt dat interventies in de jeugd gericht op een goede conditie en spierkracht belangrijk zijn om diabetes te voorkomen. In de VS voldoet slechts de helft van de kinderen aan de richtlijn van 60 minuten bewegen per dag.

Topchef Herman den Blijker start donderdag met het nieuwe online videoprogramma ‘Herrie met Bonen’. Hierin laat hij zien dat iedere maaltijd nog lekkerder wordt met bonen erbij. De door HAK opgezette campagne sluit aan bij het door de VN uitgeroepen Internationale Jaar van de Boon (IYP).

In het programma is Den Blijker op een missie: heel Nederland aan de bonen krijgen. Nederlanders eten namelijk erg weinig bonen, hoe lekker, gezond of duurzaam ze ook zijn. Herman gaat daarom 'inbreken' bij BN’ers, bloggers, verenigingen en bij mensen thuis. De topchef wil mensen inspireren en laten zien hoe gemakkelijk het is bestaande maaltijden lekkerder, rijker en veelzijdiger te maken door het toevoegen van bonen.

Herman den Blijker: ‘We kunnen nog veel meer doen met bonen dan we denken. Bonen zijn echt heel bijzonder. Qua voedingswaarde zijn het krachtbommetjes en de culinaire mogelijkheden zijn oneindig. Daarom ga ik de komende maanden de nodige herrie maken en inbreken op de vaste eetroutines bij Nederlanders thuis. Nederlanders moeten echte bonen(vr)eters worden!’

In de eerste aflevering van Herrie met Bonen breekt Den Blijker in bij Humberto Tan. De andere afleveringen verschijnen de komende weken via Smulweb, YouTube, de Facebookpagina van HAK en de HAK website. Vanaf mei kunnen ook mensen thuis zich opgeven voor een bezoek van de chefkok.

Het Britse architectenbureau Weston Williamson ontwikkelde een nieuw stadslandbouwconcept voor Hongkong, de Arcology Skyscraper . Het complex bestaat uit drie zelfvoorzienende torens van 440 meter hoog - drie keer zo hoog als het Nationale-Nederlandengebouw in Rotterdam - met een totaal vloeroppervlak van 250.000 vierkante meter.

Op de onderste verdiepingen komen kantoren en winkels, op de middelste verdiepingen stadslandbouw en bovenin de torens komen woningen. De torens hebben een glazen gebouwgevel waardoor daglicht optimaal benut wordt voor plantenteelt. Daarnaast maakt het gebouw gebruik van aardwarmte en verzamelt en zuivert het regen- en afvalwater.

De drie torens worden ook wel de ‘kissing towers’ genoemd. De torens komen samen tussen de 21ste en de 25ste verdieping. Op deze verdiepingen zijn er grote publieke ruimten.

De Arcology Skycraper gaat verrijzen boven een nog te bouwen hogesnelheidslijn tussen Hongkong, Guangzhou en Shenzhen. Dit verhoogt de mobiliteit van bewoners en omwonenden die wel heerlijk lokaal uit eigen flat kunnen eten als ze thuis zijn.

Een op de vijf Nederlanders is geïnteresseerd in maaltijdboxen en één op de tien heeft al wel eens een maaltijdbox besteld. Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Multiscope onder iets meer dan 1.000 Nederlanders.

Bart Roozen van Multiscope: "Met de huidige herhaalaankopen en de interesse verwachten we dat deze jonge markt verder gaat groeien. Al zal het geen gemeengoed voor het merendeel van de huishoudens worden."

Afnemers en geïnteresseerden van maaltijdboxen vinden vooral het gemak (53%), de variatie (53%) en de inspiratie (49%) voor nieuwe gerechten voordelen van de maaltijdbox. Prijs en kwaliteit is vinden zij ook belangrijk. Personen die niet geïnteresseerd waren in de maaltijdbox vinden de boxen vooral erg duur ( 60%), vinden het een nadeel dat je niet kunt kiezen wat je eet (51%) en de producten niet zelf kunt uitzoeken op kwaliteit en versheid (38%).

Uit het onderzoek blijkt de bekendheid van de volgende maaltijdboxen het grootst: HelloFresh (82%), Allerhandebox (49%), Matthijs Maaltijdbox (16%),, Marley Spoon (12%) en Streekbox (11%).

Dit artikel afdrukken
Nog 5
Je hebt 0 van de 5 kado-artikelen gelezen.
Op 13 september krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.