Je zoekt binnen Foodlog, via Google
Menu Foodlog

Kort 11 feb in de Media

Welkom!

Fijn dat je een artikel op Foodlog komt lezen. We schreven het helemaal gratis en voor niets voor je. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kost je maar €6,- per maand. Dan krijg je ook nog eens voorrang bij Foodlog-events en toegang tot exclusieve content.

Word lid!
  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan per Kort bericht. Gebruik daarvoor de reageerknop onder ieder berichtje of de dropdown boven het reageervak. Je kunt ook reageerders direct oproepen. Dat doe je door hun naam in een reactie te tikken met het @teken daarvoor. Degene die je oproept, krijgt daar per mail melding van. Wil je naar een eerdere reactie verwijzen in de draad waarin je reageert, dan tik je op dezelfde manier # in, zonder spatie gevolgd door het nummer van die reactie.

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat zo. Of gebruik het Kort-formulier!

Fotocredits: 'Le Kiosquetier de la Gaité', Jean-François Gornet

Mensen moeten gewoon brood blijven eten, omdat de kans op een tekort aan jodium anders groot is. Dat stelt Robin Peeters, hoogleraar schildklierziekten van het Erasmus MC. Er zijn steeds meer mensen die om uiteenlopende redenen besluiten minder of zelfs geen brood meer te eten. “Hierdoor ligt een jodiumtekort voor bepaalde bevolkingsgroepen ook in Nederland weer op de loer," aldus Peeters. Doordat in Nederland aan bakkerszout jodium is toegevoegd, hebben Nederlanders de laatste jaren voldoende jodium binnengekregen. Als iemand brood uit het eetpatroon weglaat, is het moeilijk om voldoende jodium binnen te krijgen. In andere producten zoals yoghurt, melk en eieren zit ook wel jodium, maar lang niet zoveel als in brood.

Vooral zwangere vrouwen moeten zorgen dat ze voldoende jodium binnenkrijgen. "Een gebrek aan jodium tijdens de zwangerschap kan problemen geven bij de hersenontwikkeling van het ongeboren kind. Zelfs een subtiel tekort aan jodium bij de moeder kan leiden tot een lager IQ van het kind," aldus Peeters. Hij raadt zwangere vrouwen aan om gewoon een paar sneetjes brood te eten. Als dat niet mogelijk is door bijvoorbeeld glutenallergie zouden ze naast extra foliumzuur ook extra jodium moeten slikken bij een zwangerschapswens. “Dan weet je zeker dat er aan het begin van de zwangerschap geen jodiumtekort is.”

Online supermarkt Picnic heeft de 'Beste Start-Up Award 2016' van ABN Amro in de wacht gesleept. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan het beste nieuwe initiatief op retailgebied. De uitreiking vond plaats tijdens het 'What's Next'-seminar van ABN AMRO in Rotterdam, ten overstaan van 500 retailers.

Picnic werkte 3 jaar aan zijn vernieuwende concept. De online supermarkt kenmerkt zich door een nieuwe distributiemethode, waarbij de eigen bezorgdienst 'als een bus' vaste routes door de wijk rijdt. Doordat Picnic geen eigen winkels heeft, zonder tussenschakels werkt, vaste bezorgroutes en een eigen wagenpark heeft, zijn de kosten laag en kan de online super gratis bezorgen. Dankzij de app en vaste routes weten klanten precies wanneer er bezorgd wordt.

Michael Muller, mede-oprichter van Picnic is trots op de waardering door vakgenoten. "Om door hen uitgeroepen te worden als de beste start-up van het jaar, is heel bijzonder. Zij kennen de markt en zijn daardoor extra kritisch. Dat geeft ons extra vertrouwen voor de toekomst.” Hij liet bij de prijsuitreiking weten dat Picnic een groot succes is. De huidige omzet is "vijf keer hoger dan we hadden verwacht" en bestaat voor meer dan 50% uit vers. "ons versaandeel ligt hoger dan de supermarkten", zei Muller. "Het betekent dat consumenten vertrouwen hebben in wat wij doen en het betekent ook dat wij als een volwaardig alternatief voor de fysieke supermarkt worden gezien."

Inmiddels doet 10% van de Amersfoortse huishoudens zijn boodschappen bij Picnic. Voor de bezorgdienst rijden 30 wagentjes rond, een forse uitbreiding sinds Picnic vorig jaar met 4 wagentjes begon. Muller meldde dat Picnic zijn bezorggebied nog voor de zomer gaat uitbreiden naar Apeldoorn, Almere en Utrecht.

Millenials zeggen bij het kopen van chocolade te letten op ethische aspecten van chocolade, maar handelen hier niet naar. Dat blijkt uit een onderzoek van de Kansas State University.

Deelnemers aan het onderzoek waren mensen tussen de 18 en 35 jaar oud. In focusgroep-interviews uitten de meeste deelnemers een voorkeur voor labels als biologisch, GMO-vrij of fair trade, maar in werkelijkheid bleek maar 14% van de mensen deze chocolade daadwerkelijk te kopen. Onderzoeker Michael Young: “In de interviews kregen we de indruk dat de millenials leren welke uitingen ten aanzien van voeding populair zijn. Veel oudere millenials (26-35 jaar) bekenden dat ze vaak niet de keuzes maakten die consistent waren met hun uitspraken door gebrek aan financiële middelen. Mensen die een lichte voorkeur hebben voor een bepaald label, zijn niet bereid er meer voor te betalen.”

Wel bleek 89% van de deelnemers bij het kopen te letten op clean labels, of zoals Young het vertaalt: ‘minder ingrediënten, met namen die uit te spreken zijn’. Alleen de subgroep voor wie de smaak voorop staat en al dan niet biologisch geen rol speelt, lette daar niet op.

Young verwacht dat er wel degelijk een verschuiving naar ethisch verantwoorde chocolade gaat optreden, hoewel het koopgedrag op dit moment nog achterblijft bij de voorkeuren die mensen zeggen te hebben. "Bedrijven moeten voorbereidingen gaan treffen voor een mogelijke verandering in de voorkeuren van de consument.”

Europese landen gaan gezamenlijk antibioticaresistentie aanpakken op het terrein van zowel de zorg als de veehouderij. Dat is de uitkomst van een ministeriële conferentie, gisteren in Amsterdam. Minister Edith Schippers (VWS) en staatssecretaris Martijn van Dam (EZ) ontvangen collega's en experts uit 28 Europese lidstaten. Nooit eerder kwamen zoveel bewindslieden van Volksgezondheid en van Landbouw bij elkaar om de dreiging van antibioticaresistentie te bespreken. Ook Margaret Chan, directeur-generaal van de WHO (World Health Organization), Eurocommissaris Vytenis Andriukaitis (Gezondheid en Voedsel) en Maria Helena Semedo, vice-directeur generaal van de FAO (Food and Agriculture Organization) namen deel aan de conferentie, waar ook niet-EU landen als Zwitserland en Noorwegen aanwezig waren.

Minister Schippers waarschuwde dat de wereld het risico loopt om een van de kostbaarste geneesmiddelen uit de geschiedenis van de mensheid te verliezen: “Het is nu tijd om tot actie over te gaan. Laten we voorkomen dat we over 10 jaar met elkaar moeten concluderen dat we hebben gefaald.” Ze pleitte voor betere infectiepreventie en diagnostiek, terughoudender gebruik van antibiotica en het ontwikkelen van nieuwe antibiotica en alternatieven voor antibiotica. Bestaande mogelijkheden tot Europese samenwerking bij grensoverschrijdende gezondheidsbedreigingen moeten beter worden benut. Staatssecretaris Van Dam onderstreepte het belang van een gezamenlijke aanpak. “Het gaat dan niet alleen om de combinatie van gezondheidszorg en veehouderij, maar ook om samenwerking tussen landen onderling. Bacteriën stoppen niet bij de grens."
De oproep van Schippers en Van Dam tot actie werd door de andere landen onderschreven.

"Deze grotendeels besloten conferentie is de opmaat naar de informele en formele Europese Raden die later dit voorjaar afzonderlijk voor zowel Volksgezondheid als Landbouw worden gehouden. De bedoeling is dat op deze raden besluitvorming plaatsvindt. Hierover vindt in Europa de komende maanden nog nader overleg plaats", meldt de Rijksoverheid.

De Nederlandse branche-organisatie Nefarma ziet de gezamenlijke aanpak als 'de juiste weg naar succes' en zegt: "Daarnaast nemen wij de ontwikkeling van nieuwe antibiotica voortvarend ter hand".

Gehakt in de kant-en-klare balletjes van je Unox-soep of in de Unox-rookworst kan zomaar uit een tiental verschillende slachterijen vanuit de gehele EU afkomstig zijn. Honderd gram gehakt kan zelfs van vele tientallen boeren komen en van honderden (en nog meer) dieren. Staatssecretaris Martijn van Dam introduceerde vanmorgen bij de NOS zijn plan om de burger tegemoet te komen door hem te informeren over de herkomst van zijn eten en 'de boer weer op het schild te hijsen'. Hij wil een App waarmee de consument op een vleesverpakking, zak rookworst of blik soep kan zien waar zijn vlees vandaan komt.

Dat wordt een hele inspanning voor producenten van producten die gemalen vlees verwerken, want ze zullen al hun inkoop- en verwerkingsprocessen moeten aanpassen om tegemoet te komen aan de wens die Van Dam bij de consument waarneemt. Als duidelijk wordt dat er vlees van overal in je gehakt zit, zullen zij immers streven naar het terugbrengen van al die boeren en landenherkomsten. Als ook het buitenland tot een dergelijke App besluit, krijgen Nederlandse varkensboeren het er niet beter op. Zij exporteren hun vlees voor ca. 75% naar het buitenland. Een Franse, Belgische of Duitse fabrikant zal niet graag toegeven dat hij Nederlands vlees op zijn ambachtelijke pizza's legt of in zijn echte Beierse, Ardeense of Bourgondische worst stopt.

De biologische bieten van een Australische boer zijn ontdekt door de kroonprins van Dubai, die het sap gebruikt voor zijn racepaarden.

In oktober reisde biologische groenteteler Sean Croft van Arahura Farms af naar Dubai, om op een beurs over verse groente en fruit zijn producten onder de aandacht te brengen. Bij thuiskomst ontving hij een e-mail van de kroonprins van Dubai. Spam, dacht Croft. Pas na een tweede e-mailbericht nam Croft het contact serieus: “Het was half technisch, dus ik stuurde een email en het bleek echt de kroonprins te zijn die een bietensapfabriek had gebouwd om sap voor zijn racepaarden te maken.”

Sinds een maand exporteert Arahura Farms iedere 10 dagen 20 ton bieten naar Dubai, die daar verwerkt worden tot bietensap. Dankzij het sap zou het zuurstofgehalte in het bloed van de paarden toenemen, wat de sportieve prestaties ten goede komt. Croft: “De prins was blijkbaar op een missie. Hij wilde dezelfde kwaliteit van dezelfde teler gedurende het hele jaar. Door het klimaat en onze manier van telen kunnen wij dit leveren. Het is voor ons niet moeilijk om aan de strikte voorwaarden van de prins te voldoen.”

Een nieuwe definitie van het woord overtuiging ('creed') door de Ontario Human Rights Commission maakt veganisten blij. Het woord 'overtuiging' heeft volgens de nieuwe betekenis tevens betrekking op niet-religieuze waardensysteem die 'net als een godsdienst iemands persoonlijkheid, wereldbeschouwing en manier van leven in hoge mate bepalen'.

Veganisten in Canada grijpen de nieuwe definitie aan om hun lifestyle te verankeren in de wet. Zo willen zij bijvoorbeeld in ziekenhuizen aangepast diervrij voedsel kunnen eisen en moeten biologiestudenten vrijgesteld kunnen worden van het doen van dierproeven vanwege hun levensovertuiging. Dat meldt Treehugger.

In 2015 kwam 11% van de pizza-innovaties uit Frankrijk. De VS was goed voor 10% van de nieuwe pizzaproducten, terwijl het oerland van de snelle pizza in 2011 nog 19% van de introducties op zijn conto kon schrijven.

De VS raken de gewone pizza beu, meent onderzoeksbureau Mintel. Om pizza's te verkopen moeten die ambachtelijk zijn en gemaakt met lokale ingrediënten. De gewone pizza verliest terrein in de VS. Dat meldt Foodnavigator.

Door de afschaffing van het melkquotum hebben Nederlandse melkveehouders ingezet op een flinke uitbreiding van hun bedrijven. Daardoor is stapelende wetgeving nodig geworden. De laatste stap daarin is regelgeving over de zogenaamde fosfaatrechten voor boeren. Gistermiddag had daarover duidelijk bereikt moeten worden tussen vertegenwoordigers van boeren, NGO's en het ministerie van EZ. In de regiegroep is echter geen overeenstemming bereikt.

De melkveehouders in Nederland reageren teleurgesteld omdat ze nu al een jaar in onzekerheid verkeren over de financiële consequenties die de nieuwe wetgeving hen gaat brengen. Die onzekerheid in combinatie met lage melkprijzen en opgelopen bedrijfskosten als gevolg van hun uitbreidingen doet hen volgens Boerderij 'schreeuwen om duidelijkheid'.

Het Wereldnatuurfonds heeft het platform Markets Institute opgezet om duurzaamheid te bevorderen door marktgebaseerde technieken toe te passen. In het platform nemen zowel grote bedrijven als kleine spelers deel. Ook zijn financiële instituten en overheden uitgenodigd.

Het platform gaat zich over 4 issues buigen:
1. het $200 miljard grote tekort overbruggen. Bedrijven hebben zich vastgelegd in 2020 voor $450 miljard duurzaam geproduceerde grondstoffen in te kopen - maar producenten kunnen niet meer dan $200 miljard leveren
2. een einde maken aan illegaliteit. Illegale praktijken in de productie van voedsel concentreren zich op 5 gebieden: toegang tot bronnen, werknemersrechten, fraude, corruptie en issues zoals ontbossing
3. een oplossing vinden voor voedselverspilling. Werken aan een op wetenschappelijke basis gefundeerde consensus om voedselverspilling in de hele keten terug te dringen
4. stimuleren van 'precompetitive collaboration'. Bedrijven bij elkaar brengen en samen laten werken aan problemen die zo groot zijn dat individuele bedrijven te klein zijn om ze aan te pakken.

Markets Institute analyseert publieke informatie van meer dan 1.000 bedrijven en kwalitatieve research over de issues waar de voedingssector nu en in de toekomst mee te maken heeft. "We zullen de data door verschillende filters halen om vast te stellen hoe bepaalde issues zich internationaal ontwikkelen, niet alleen voor de VS of de EU. Wij streven er naar India met China te vergelijken en Indonesië met Brazilië. We zijn dus eerder een denktank dan een typische NGO", aldus Jason Clay, senior vice president van het WWF en executive director van Markets Institute. "Denk aan issues als illegaliteit en het gebrek aan transparantie in supply chains, de impact van veranderlijk weer op supply chain management, de rol van lange-termijncontracten bij het bouwen van partnerships in de waardeketen en het belang van open source databases en precompetitieve aanpakken om problemen aan te pakken."

Het WWF werkt op dit moment al samen met meer dan 70 van de grootste voedingsbedrijfen, waaronder Mars en Unilever. "We streven er naar de acties van anderen te beïnvloeden en niet zelf dingen te doen. NGO's kopen of verkopen niets en maken ook geen wetten of regelgeving. Wij moeten degenen die dat wel doen, beïnvloeden", besluit Clay.

Om te bevorderen dat consumenten producten met meer eiwitten en minder calorieën kiezen, helpt het als de voedingswaarde niet in letters (op het etiket), maar in een diagram is weergeven. Dat blijkt uit onderzoek door de Universiteit van Illinois.

De onderzoekers gebruikten een 2-dimensionaal diagram met de hoeveelheid vezels en eiwitten per calorie. De grafiek bevatte ook informatie over de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van deze voedingsstoffen per calorie. Proefpersonen bleken deze informatie met 43% grotere nauwkeurigheid te onthouden dan numerieke informatie over de voedingswaarden van producten, schrijft FoodNavigator.

In een tweede experiment kregen deelnemers grafische of numerieke informatie over de vezels, eiwitten, verzadigd vet en zout per calorie van verschillende gerechten op het menu van een eetgelegenheid. Daarnaast kregen ze algemene informatie over gewichtsmanagement en gezond eten, bijvoorbeeld door verzadigd vet en zout te beperken en extra vezels en eiwitten te eten. De proefpersonen die de informatie bij de menu-items in een grafische weergave te zien kregen bestelden 13% minder calorieën voor hun voorgerechten en 47% minder voor hun bijgerechten dan de deelnemers die die informatie in numerieke vorm voorgeschoteld kregen. Dit was 10% en 43% minder dan indien er helemaal geen voedingswaarde-informatie werd gegeven. Ook bleken de proefpersonen die diagrammen te zien kregen, de hoeveelheid eiwit in hun menu met 20% te vergroten.

Volgens de onderzoekers kunnen supermarkten en restaurants baat hebben bij hun systeem. Een andere toepassing is dat consumenten met een app de voedingswaarden van verschillende menu-onderdelen in een diagram kunnen weergeven.

Bij de opening van de jaarlijkse biovoedingsbeurs BioFach meldde landbouwminister Christian Meyer van de deelstaat Nedersaksen dat Duitsers vorig jaar 11,1% meer uitgegeven hebben aan biologisch gecertificeerde voeding.

De afzet aan biologische producten steeg vorig jaar naar een waarde van €8,62 miljard. "Volgens Meyer is het lang geleden dat de omzet van biologische voeding zo sterk is gegroeid. De laatste keer dat die omzet met een tweecijferig percentage groeide, was in 2008", schrijft Boerderij.

Meyer wees er op dat de groeiende vraag naar biologische levensmiddelen duidelijk maakt "welke grote kansen op een stabiel inkomen er zelfs in tijden van crisis zijn voor biologische boeren". Hij verwees daarbij naar de prijzen voor melk en varkensvlees; gangbare varkensvlees levert op dit moment zo'n €1,31 de kilo slachtgewicht op, waar biologische varkensboeren op circa €3,60 kunnen rekenen. Ook in de melkmarkt is sprake van een vergelijkbaar prijsverschil; biologische melk doet zo'n €0,49 per kilo, waar gangbare melk het al gauw met 20 cent minder moet stellen, citeert TopAgrar. Als deelstaatminister van Nedersaksen maakt Meyer zich er sterk voor dat Nedersaksen voorop loopt bij de groei van de biologische sector. Voor eieren lukt dat aardig: bijna ieder tweede biologische ei in Duitsland komt uit Nedersaksen.

Dit artikel afdrukken
Nog 5
Je hebt 0 van de 5 kado-artikelen gelezen.
Op 16 december krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.