Belgen blijken fan van de stroopwafels, roze koeken, pindakaas, krentenbollen, kibbeling en de Oosterse keuken van Albert Heijn. Deze week bestaat Albert Heijn 10 jaar in België. Marit van Egmond, CEO, en Raf Van den Heuvel, country manager België, blikken terug én vooruit in RetailDetail.

In 10 jaar tijd evolueerde Albert Heijn van nieuwkomer naar volwaardige omnichannel foodretailer. Bij de opening van de eerste winkel bestond veel scepsis over onder meer het assortiment en de bedrijfscultuur van ‘dat strakke blauwe keurslijf’. Inmiddels blijkt de keten wel degelijk een succes in België.

De komst van Albert Heijn schudde de Belgische foodretailmarkt flink door elkaar. Albert Heijn bracht lagere prijzen, 1+1 promoties, convenience, diversiteit, een superieure winkelbeleving en een hogere niveau van executie. Als aanjager van beter eten, waar voor je geld en digitalisering dwong de keten de bestaande retailers hun formules op te frissen, aanbod te actualiseren en commerciële strategieën bij te sturen.

Niet alles lukte. Belgen houden niet van drop, zoete mayonaise of verse melk. Daarentegen vallen stroopwafels bijzonder in trek. In de afgelopen 10 jaar zijn er 20 miljoen stuks van verkocht.

Deze maand opende Albert Heijn 25 onbemande AH To Go’s en binnenkort staan de opening van het 60e filiaal en de eerste Albert Heijn XL op de planning. Albert Heijn breidt het gebied voor thuisbezorgen uit naar 400.000 huishoudens. Een stap richting Franstalig België is op termijn onvermijdelijk. Maar vooralsnog zijn er in Nederland en in Vlaams-België nog volop groeikansen, dus daar blijft de focus op, aldus Van Egmond.
RetailDetail - ?Ook in Vlaanderen wordt Albert Heijn een deel van het dagelijks leven? (Marit van Egmond en Raf Van den Heuvel)
  • Deel
Druk af