Je zoekt binnen Foodlog, via Google
Menu Foodlog

Kort 10 dec in de Media

Welkom!

Fijn dat je een artikel op Foodlog komt lezen. We schreven het helemaal gratis en voor niets voor je. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kost je maar €6,- per maand. Dan krijg je ook nog eens voorrang bij Foodlog-events en toegang tot exclusieve content.

Word lid!
  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (met het eigen nummer) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat nog eventjes zo. Of probeer ons nieuwe formulier eens uit!

Fotocredits: 'Mediawijsheid2014 - persconferentie kinderen - 039', Mediawijzer.net

De Schotse overheidsinstelling Food Standards Scotland (FSS) pleit voor onmiddelijke actie om de gezondheid van Schotten te verbeteren, meldt FoodNavigator. 65% van de bevolking heeft overgewicht of obesitas; diabetes, hartklachten en andere obesitas gerelateerde ziektes komen veelvuldig voor.

Dat is opvallend omdat drie kwart van de Schotten zegt een gezond eetpatroon te hebben.

De afgelopen 15 jaar is er nauwelijks iets veranderd in het Schotse voedingspatroon. Ross Finnie van FSS zegt: “Er is een groot verschil tussen de omvang van het probleem en hoe gezond mensen zelf denken dat ze zijn. We moeten allemaal inzien dat er een probleem is en iedereen, inclusief consumenten, industrie, media en de overheid, moet een rol spelen in het vinden van de oplossing.”

De FSS wil de hoeveelheid suiker in het Schotse dieet verminderen naar 5% van de dagelijkse energie-inname, de consumptie van vezels verhogen naar 30 gram per dag en 50% van de totale energie uit koolhydraten laten halen. Daarnaast dringt de FSS aan op prijsveranderingen omdat suikerrijke snacks te vaak in de aanbieding zijn.

Voor het eerst bracht een groep onderzoekers in kaart wat kinderen in verschillende culturen dik maakt. Obesitasexperts van de International Study of Childhood Obesity, Lifestyle and the Environment (ISCOLE) vergeleken peer-reviewed artikelen uit 12 verschillende landen op 5 continenten.

Een korte slaapduur, slechte slaapkwaliteit en laat naar bed gaan, blijken te associëren met een ongezonde leefstijl. Dit verband kwam voornamelijk in landen met hoge inkomens aan het licht en minder in die met lagere inkomens. Ook blijkt het vervoer naar school een verschil te maken. Kinderen die lopend of op de fiets naar school gaan, hebben minder kans op overgewicht dan kinderen die met de auto of bus gebracht worden. Het aantal kinderen dat met ‘actief transport’ naar school gaat, loopt uiteen van 5,2% in India (waar vrijwel alle kinderen met de schoolbus reizen) tot 79,4% in Finland - daar komen kinderen in de winter op ski's naar school.

De auteurs concluderen dat kinderobesitas en de preventie ervan sterk cultuurafhankelijk zijn en dat interventies dus cultureel bepaald moeten worden voor een optimaal effect. Mark Tremblay van ISCOLE Canada hoopt dat "de internationale inzichten leiden tot innovatieve, out-of-the-box-oplossingen."

Er wordt te veel en te vaak gegoocheld met vleesetiketten. Dat concludeert de Consumentenbond op basis van 4 onderzoeken naar vlees in 2015.

Fabrikanten knutselen heel wat af met vlees: ze plakken het, ontdooien het, voegen water toe of persen het. "Dat mag allemaal", zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond. "Maar dan moet het wel duidelijk op het etiket staan. Helaas gebeurt dat lang niet altijd, waardoor consumenten misleid worden. Fabrikanten, de toezichthouder en de politiek moeten hier alle drie hun verantwoordelijkheid in nemen".

In een brief aan minister van Volksgezondheid Edith Schippers dringt de Consumentenbond er op aan om de capaciteit bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit uit te breiden. Dat moet leiden tot een betere controle en handhaving van de etiketteringwetgeving en daadkrachtig ingrijpen door de NVWA bij bedrijven die de regels overtreden. Daarnaast pleit de Consumentenbond voor hogere boetes bij overtredingen, een consumentvriendelijke opheldering van onduidelijkheden in de etiketteringswetgeving en openbaarmaking van de onderzoeksresultaten naar etiketten.

Vandaag debatteert de Tweede Kamer over de NVWA.

Marktonderzoeksbureau GfK meldt dat de supermarktomzet over de eerste 11 maanden van dit jaar met 1% gestegen is. Consumenten gaven tot nu toe €31,52 miljard uit, tegen €31,20 miljard in 2014. De stijging komt bijna helemaal op het conto van toegenomen aantal bezoeken. In de maand november bedroeg de toename 0,8%, van €2,56 miljard naar €2,58 miljard, maar ging de consument iets minder vaak naar de supermarkt; het aantal uitgegeven kassabonnen daalde met 0,2%.

Het aantal online aankopen van consumenten bij supermarkten verdubbelde. In week 41-44 werd dit jaar 1,6% van de boodschappen online bij de supers gedaan. Vorig jaar was dat nog 0,7%. Bijna 9% van de Nederlandse huishoudens deed in die periode de dagelijkse boodschappen online, vooral gezinnen met kinderen en alleenstaanden. Van de bestedingen aan dagelijkse boodschappen ging 2,7% aan online aankopen op. Online kopen en laten bezorgen is daarbij populairder dan ophalen bij een Pick-Up Point. De supermarkten zijn bezig met een inhaalslag, stelt Joop Holla van GfK. Buiten de supermarkten wordt in Nederland al ruim 6% van de boodschappen online gekocht, bij gespecialiseerde webshops met bijvoorbeeld koffie (Nespresso) of diervoeding en bij maaltijdboxenleveranciers als HelloFresh.

Dat denkt Gino van Ossel, de bekende Belgische retailexpert van de Vlerick Business School.

Niettemin opent Albert Heijn komende woensdag zijn 37ste en 38ste Vlaamse winkel. Veel insiders dachten dat er geen plaats was voor Albert Heijn, maar de Vlaming gaat massaal overstag voor stroopwafels en andere Hollandse producten.

Tot nu toe wint Albert Heijn zijn strijd met andere winkelconcepten in België. Met de de samensmelting Ahold Delhaize voor de deur, heeft die oorlog geen zin meer volgens Van Ossel. Ze moeten elkaar niet voor de voeten gaan lopen. "Met nog geen veertig winkels zet Albert Heijn nu al de marges in België onder druk. In de toekomst zal het met die strategie ook het veel grotere zusterbedrijf Delhaize België pijn doen, die in absolute cijfers veel meer zal bijdragen aan Ahold Delhaize dan Albert Heijn België", zegt Van Ossel tegen Knack.

Knack noteert: "Volgens mij zal Ahold Delhaize binnen een paar jaar beslissen Albert Heijn te laten verdwijnen in België, een uitdoofscenario" is van Ossels overtuiging. "Op korte termijn zal men het houden op die vijftigtal winkels."

Een van de grootste oorzaken van voedselverspilling is verwarring over de houdbaarheidsdata op de verpakking, vindt 46% van de Nederlanders. Een derde is bang ziek te worden van een product als 'de datum verstreken is'. Dat er verschil is tussen de THT (tenminste houdbaar tot) en TGT (te gebruiken tot) is maar bij 42% van de Nederlanders bekend en 54% kan dat verschil ook benoemen.

De hoogste tijd dus om op zoek te gaan naar een alternatief, vond #THTWegErMee, een initiatief van kartonnen verpakkingsproducent Tetra Pak. 13 voedingsexperts bogen zich onlangs over het vinden van een nieuwe term. Op de 5 beste suggesties is de afgelopen 2 weken onder meer via de social media gestemd.

‘Kwaliteit gegarandeerd tot’ is veruit de populairste term en krijgt 40% van de stemmen. Voordeel van deze term is dat deze verduidelijkt dat producten na het verstrijken van de datum nog prima te consumeren zijn. Meer dan de helft van de Nederlanders (54%) zal door deze definitie minder bang zijn om ziek te worden van een producten dat 'over de datum is', en 55% zal bij invoering van deze term vaker kijken, proeven of ruiken voor ze voedingsmiddelen weggooien. Drie van de 5 Nederlanders geven aan bij deze term minder voedsel weg te gaan gooien.

Dat blijkt uit de nieuwe 'Strategy 2020' die Arla woensdag bekend maakte, meldt Boerderij.

Tot dusver was Nederland wel een 'focusmarkt' voor Arla. De zuivelmultinational gaat zich focussen op acht zuivelcategorieën die consumenten kunnen helpen om een gezonder leven te leiden. Deze focusproducten zijn boter en mengboter (boter met een deel plantaardig vet), roomkaas, speciale kazen, melkdranken, yoghurts, melk en melkpoeder, mozzarella en ingrediënten. Arla richt zich daarbij vooral op de zogenoemde groeiregio's. In Europa blijven dat Groot-Brittannië, Zweden, Denemarken en Duitsland. Buiten Europa gaat het om het Midden-Oosten, China, Rusland, de Verenigde Staten en Nigeria. Arla vertrouwt erop dat de grenzen met Rusland weer open gaan.

Arla trekt zich niet terug uit de landen die niet in het rijtje staan. Het bedrijf zal zijn innovatie, investeringen en competenties richten op de vraag in de genoemde focusmarkten. De helft van de groei wil Arla in Europa behalen, de andere helft er buiten.

​McDonald's leek de weg naar vernieuwing kwijt. The Wall Street Journal rapporteert echter een lichtpuntje voor het bedrijf.

Twee maanden geleden lanceerde McDonald's in de VS het 'all day breakfast'. Dat blijkt zowel nieuwe klanten op te leveren als bestaande klanten vaker naar de McDonald's te lokken, blijkt uit marktonderzoek van de NPD Group. Het onderzoek heeft betrekking op 27.000 klantbezoeken en werd een maand voor en na de lancering gedaan, meldt de Amerikaanse zakenkrant.

Een derde van de klanten die ontbijtproducten bestelden buiten de traditionele ontbijttijden, hadden de maand voorafgaand aan de lancering geen bezoek gebracht aan McDonald's. De meeste ontbijtproducten werden tijdens de lunch besteld. 61% van de lunchbestellers kocht naast een of meer ontbijtgerechten ook nog andere items. "Door deze extra bestedingen aan andere producten nam het totale bonbedrag voor McDonald's ontbijtklanten toe ten opzichte van de periode voor de lancering", aldus het rapport.

McDonald's onthoudt zich in dit stadium van commentaar, maar topman Easterbrook gaf eerder aan veel te zien in het 'all day breakfast', waarmee hij inspeelt op al lang bestaande klantwensen.

Ook in Nederland slaat McDonald's het pad van inspelen op de klantwens in. Onder leiding van de nieuwe topman Manu Steijaert vernieuwt de fast foodketen in rap tempo. In een interview met het AD geeft Steijaert de richting aan: groenvoer krijgt een glansrol, de burger stel je zelf samen, de medewerkers komen alles aan tafel brengen. "Little happiness noemen we dat.''

Dit artikel afdrukken
Nog 5
Je hebt 0 van de 5 kado-artikelen gelezen.
Op 16 december krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Laden...
Cécile Janssen
Cécile Janssen Foodlog redactie
  • #1
  • 16 dec '15
  • 21:36

FL 05: Distrifood meldt vandaag dat van de Nederlandse consumenten die online supermarktartikelen kopen, 47% dat doet bij Albert Heijn. 8% koopt bij online bij Jumbo.

Dat blijkt uit een onderzoek bij 1.500 consumenten door onderzoeksbureau Strabo.

De opmars van online boodschappen doen gaat langzaam. "Van de ondervraagde consumenten geeft 12 procent aan wel eens online producten te kopen die in de supermarkt verkrijgbaar zijn. De frequentie waarop consumenten bij online supermarkten bestellen, ligt volgens de onderzoekers nog laag. 53 procent van de consumenten die zeggen online te kopen, had langer dan twee weken daarvoor online gekocht."

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.