Dit blijkt uit de jaarcijfers van Stichting Max Havelaar, meldt Distrifood. Bananen blijven daarmee het grootste fairtrade product in Nederland.

14% is Fairtrade banaan
Vergeleken met 2013 steeg het aantal verkochte fairtradebananen met 13%, zo'n 10 miljoen stuks. Volgens het Voedingscentrum eten we met zijn allen jaarlijks ongeveer 720 miljoen bananen. Daarmee hebben fairtradebananen een marktaandeel van ongeveer 14%.

Verkoop fairtradebananen stijgt
Bij PLUS, Spar en Vomar lagen het afgelopen jaar alleen bananen met het Fairtrade keurmerk in de schappen. Alle drie de supermarktketens verkochten in 2014 meer bananen dan het jaar ervoor. De prijsconcurrentie op de Nederlandse bananenmarkt noopte Vomar dit voorjaar de verkoop van fairtradebananen te stoppen.
Albert Heijn, Jumbo en Lidl zagen ook hun verkoop van fairtradebananen groeien. Lidl is sinds maart dit jaar helemaal overgestapt op duurzame bananen (van Rainforest Alliance).

1,6 miljoen euro ontwikkelingspremie
Volgens Peter d'Angremond, directeur Stichting Max Havelaar, laten de supermarktresultaten zien dat eerlijke handel loont. Het Fairtrade keurmerk garandeert bananenboeren in ontwikkelingslanden een minimumprijs en stelt daar bovenop ontwikkelingspremies beschikbaar aan organisaties van boeren en arbeiders.
In de meeste gevallen wordt de minimumprijs betaald, en soms zelfs nog iets meer. Dat blijkt uit het jaarverslag. In totaal ontvingen Fairtrade bananencoöperaties en -plantages in 2014 1,6 miljoen euro aan ontwikkelingspremies.

Fotocredits: Max Havelaar Fairtrade via Facebook
Dit artikel afdrukken