Dat zegt Ilaria Lodigiani in een interview tegen RTL Z. Lodigiani is wereldwijd verantwoordelijk bij Heineken voor alcoholarm en -vrij bier.

Heineken wilde 150 jaar lang geen alcoholvrij bier onder eigen merknaam verkopen. Twee jaar geleden ging de brouwer toch overstag en inmiddels zet Heineken vol in op alcoholvrij bier met Heineken 0.0 als grootste alcoholvrije biermerk. Wereldwijd is Heineken marktleider op dit terrein, zegt Lodigiani.

Lodigiani is positief verrast over hoe snel het alcoholvrij bier-segment groeit. Afgelopen jaar was zo'n 5,5% van het verkochte Heineken-bier alcoholarm en -vrij. Zelfs nog iets meer dus dan voor de hele Nederlandse biermarkt, waar alcoholvrij 5,2% van het gedronken bier uitmaakte.

De trend naar minder alcoholgebruik speelt Heineken in de kaart. Voor Afrika, dat zich kenmerkt door een snelle bevolkingsgroei en veel moslims, en India, dat een grote bevolking en in sommige regio's een verbod op alcohol kent, ziet ze dan ook kansen weggelegd. Lodigiani denkt dat uiteindelijk in Europa alcoholvrij bier goed kan zijn voor minstens 10% van de markt. AB InBev, de grootste bierbrouwer ter wereld, zei een paar jaar geleden al er naar te streven dat in 2025 één op de 5 verkochte biertjes alcoholarm zou zijn. Zo ver gaat Heineken nog niet.

De marges liggen bij alcoholarm en -vrij bier hoger dan bij gewoon bier. In de meeste landen wordt er geen, of minder alcoholaccijns geheven. Dat levert een hogere winstmarge op. Voor de alcolholvrije speciaalbiervarianten liggen de marges nog wat hoger.

Annika de Jong
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken