Ook jij kunt als lezer zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe? Dat lees je hier, of ga direct naar het Lezersnieuws-formulier!
Reageren kan per bericht. Gebruik daarvoor de reageerknop onder ieder berichtje of de dropdown boven het reageervak.
Fotocredits: 'newspapers, coffee, news', Andrys
Dat zou blijken uit de eerste Eurobarometer over de houding van Europese consumenten ten aanzien van dierenwelzijn sinds 2007.
In 2007 vonden 8 op de 10 Europeanen dierenwelzijn belangrijk. Inmiddels zijn dat er bijna 9,5 op de 10. Landbouwhuisdieren moeten volgens 82% van de burgers in Europa beter beschermd worden dan nu het geval is. 62% wil niet dat dierlijke producten die niet aan de Europese welzijnsnormen voldoen in de EU worden ingevoerd.
Gemiddeld over alle lidstaten zeggen zes op de tien Europese burgers dat ze meer willen betalen voor diervriendelijk geproduceerd vlees. In Nederland zou zelfs 85% van de bevolking meer willen betalen.
Van de geënquêteerde Nederlanders is 35% bereid tot 5% meer te betalen. Hun aantal is gelijk aan het Europese gemiddelde. Elf procent wil tot 20% meer betalen. Acht procent zegt bereid te zijn meer dan 20% extra te betalen. Voor de gehele EU blijft het aantal mensen dat meer dan 20% wil betalen steken op drie procent. Voor de prijsrange tot 20% blijft Europa steken op vijf procent.
35% van de EU-burgers is niet bereid meer betalen voor producten uit diervriendelijke productiesystemen. In Nederland blijven de weigeraars steken op 12%.
Het onderzoek legt de houding van Europeanen vast. Hun daadwerkelijke koopgedrag wijkt ver af van de geregistreerde cijfers.
De Europese Commissie vond in 2007 dat vlees van duidelijker informatie omtrent welzijn moet worden voorzien om het koopgedrag richting welzijnsvlees om te buigen. Uit de jongste barometer blijkt dat nog maar 10% van de Europese bevolking niet weet dat er dierenwelzijnslogo's bestaan. Het jongste rapport concludeert dat er te weinig keuze is in welzijnsvlees, terwijl burgers wel bereid zijn meer te betalen.
Met een infographic maakt de Animal Welfare Intergroup van de EU duidelijk hoe Europa over dierenwelzijn denkt.
De Kuvée Bottle is een omhulsel waar alleen de speciale wijnflessen, de zogenoemde wijncartridges, van de Amerikaanse start-up Kuvée in passen.
De Kuvée Bottle is van aluminium en heeft een zelfsluitende schenkdop waardoor er geen zuurstof in de fles kan komen. Hierdoor blijft een open 'fles' een volle maand goed. Ieder glas is even 'vers' als op het moment dat je fles aanbreekt.
De buitenhuls is voorzien van wifi. Zodra je er een fles inklikt laat een display alle informatie over de wijn zien, zoals het jaar, beelden van de wijngaard, het alcoholpercentage en welke gerechten er bij de wijn passen. Via het touchscreen kun je scrollen en ook nieuwe wijncartridges bestellen, voor prijzen tussen de 15 en 50 dollar. Kuvée gaat er vanuit dat juist de duurdere wijnen graag wijn in de nieuwe aluminium fles zullen bottelen.
De voorinschrijving voor de Kuvée was binnen 3 uur uitverkocht. De 'Internet of Things'-fles moet in de herfst van 2016 op de Amerikaanse markt komen.
De 11-jarige Mikaila Ulmer uit het Texaanse Austin heeft een supermarktcontract bij Whole Foods in de wacht gesleept met haar zelfgemaakte honinglimonade BeeSweet.
"Toen ik vier jaar was, liep ik in één week twee bijensteken op", zegt Mikaila op NBC. "Het deed pijn. Ik was doodsbang van bijen". De onaangename ervaring inspireerde haar om meer te leren over de insecten, en ze besloot lokale honing te gaan gebruiken in haar zelfgemaakte limonade, naar een recept van haar overgrootmoeder uit 1940.
BeeSweet Lemonade blijkt een doorslaand succes. Een optreden in het televisieprogramma ABC's Shark Tank leverde Mikaila een investering van $60.000 op. De upscale biologische supermarktketen Whole Foods gelooft ook in BeeSweet en gaat de honinglimonade in 55 supers in 4 staten verkopen. De 11-jarige ondernemer doneert een deel van haar winst aan organisaties die bijen beschermen.
Vanaf vandaag kunnen Chinese ouders hun geliefde Nederlandse Nutrilon babymelk rechtstreeks bestellen op het online platform Tmall Global.
Danone, het moederbedrijf van Nutricia, biedt Nutrilon met Nederlandse etiketten aan op het voor buitenlandse fabrikanten ontwikkelde platform van de Alibaba-groep. "De Chinese webwinkel is een nieuwe poging om in Nederland de rust op de winkelvloer terug te laten keren", zegt een woordvoerder van Nutricia.
Nederlandse supermarkten en drogisterijen ondervinden veel overlast van tussenhandelaren, die het Nederlandse babymelkpoeder hamsteren om het in China door te verkopen. Regelmatig is sprake van tekorten. Om lege schappen te voorkomen, voerde de fabrikant zijn Europese productie van babymelkpoeder vorig jaar al flink op. Ook zorgde Danone ervoor dat Nederlandse ouders het product direct via internet kunnen bestellen.
De prijs van Nutrilon op Tmall Global zal met zo'n €25 ongeveer het dubbele zijn van de Nederlandse winkelprijs. De tussenhandel verdient er geen cent meer aan.
De Europese Commissie stelt €30 miljoen beschikbaar voor een melkprogramma voor Syrische kinderen. Met het geld zal de EU melk aankopen bij Europese melkboeren. De maatregel maakt onderdeel uit van het pakket crisismaatregelen dat de Commissie in september vorig jaar aankondigde.
"Ik ben verheugd dat dit programma eindelijk groen licht heeft gekregen", aldus landbouwcommissaris Phil Hogan. "Dit programma realiseert twee prioritaire doelstellingen van de Commissie: enerzijds ondersteunt het melkveehouders, anderzijds maakt het ook deel uit van onze focus op de grote uitdaging die de vluchtelingencrisis is.”
De Commissie benadrukt dat het om melk gaat en niet om melkpoeder, zodat mogelijke gezondheidsrisico's door mengen met vervuild water, vermeden worden. Naar schatting 350.000 kinderen in Syrië zullen de melk via bestaande voedseldistributieprogramma’s ontvangen. Het langlopende conflict in Syrië heeft er voor gezorgd dat bij veel gezinnen, die voor de oorlog dagelijks melk dronken, melk nu helemaal uit het dieet is verdwenen.
Den Haag kent sinds gisteren de grootste commerciële stadsboerderij van Europa, in en op het voormalige kantoorgebouw De Schilde.
Het Zwitserse Urban Farmers is de eigenaar van de stadsboerderij. Urban Farmers maakte naam met een stadsboerderij in Basel. Het Haagse initiatief is met 1.500 m2 aan kassen op het dak en een viskwekerij van 400 m2 op de zesde verdieping nog een maatje groter. Het is een aquaponics-systeem, waarbij de afvalstoffen van de vissen meststof voor de planten leveren.
Paul van Driest van Urban Farmers: "Wij geloven in een toekomst waarbij twintig procent van het voedsel in de eigen stad wordt geproduceerd. Wij willen voedsel produceren op de plek waar het wordt geconsumeerd."
Dat het renderend maken van aquaponics-systemen geen gemakkelijke opgave is, leert de ervaring van de Rotterdamse stadsboerderij Uit je eigen Stad. Juist het aquaponics-deel van deze stadsboerderij ging begin dit jaar failliet.
Voor het eerst telt de wereld meer te dikke dan te dunne mensen. Dat blijkt uit een studie, gepubliceerd in The Lancet. De studie is gebaseerd op data uit meer dan 1.600 studies, waarin in totaal 19,2 miljoen volwassenen aan bod kwamen uit 186 landen. De gebruikte maatstaf was de 'body mass index' (BMI), een schaal die gebaseerd is op de verhouding tussen de lengte en het gewicht van een persoon. Een BMI van 30 of meer geldt als obees.
In 1975 telde de wereld 105 miljoen zwaarlijvige mensen. In 2014 is dat opgelopen naar 641 miljoen mensen, waarvan de meerderheid (59%) vrouw is. Van de volwassenen met overgewicht wonen er 118 miljoen in 6 landen met hoge inkomens: Australië, Canada, Ierland, Nieuw-Zeeland, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. Polynesië en Micronesië hebben gemiddeld gezien het hoogste BMI, de VS en China tellen de meeste obese inwoners in absolute aantallen.
Sinds 1975 is het percentage mensen met ondergewicht met een derde afgenomen. In 2014 kampten wereldwijd 462 miljoen mensen met overgewicht. In Oost-Timor, Ethiopië en Eritrea heeft men gemiddeld de laagste BMI. In India en Bangladesh heeft een vijfde van de mannen en een kwart van de vrouwen ondergewicht.
Volgens onderzoeksleider Majid Ezzati van het Imperial College zijn er nu voor het eerst meer mensen op aarde die te véél dan mensen die te weinig te eten krijgen. "De afgelopen veertig jaar zijn we geëvolueerd van een wereld waarin meer dan dubbel zoveel mensen ondergewicht hadden, tot een wereld waarin meer mensen met overgewicht kampen dan met ondergewicht", aldus professor Majid Ezzati van de School of Public Health in Imperial College London.
Met het oog op de gezondheidsgevolgen van obesitas (diabetes, hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten) heeft de Wereldgezondheidsorganisatie de doelstelling geformuleerd dat de stijging van obesitas moet stabiliseren in de komende 10 jaar. Uit het onderzoek blijkt dat die doelstelling waarschijnlijk niet gehaald wordt. Bestaande interventies en beleid remmen de toename onvoldoende. Teneinde een 'epidemie van zware obesitas' af te wenden, is het noodzakelijk dat overheden verdergaande maatregelen nemen.
De Indiase start-up Bakeys heeft een manier gevonden om de plasticvervuiling te verminderen. Het bedrijf maakt eetbare lepels.
In India verkocht Bakeys de afgelopen jaren al 1,5 miljoen eetbare lepels per jaar. Nu heeft ook de rest van de wereld het eetbare eetgerei ontdekt. Daarom startte Bakeys een Kickstartercampagne. Het oorspronkelijke doel is al meer dan overschreden; met nog 16 dagen te gaan is al $146.576 opgehaald. Ruim voldoende om de productiecapaciteit op te schalen en ook eetbare chopsticks en vorken te gaan maken.
De eetbare lepel is gemaakt van gierst (een ecovriendelijk gewas), rijst en tarwe en is in verschillende smaken verkrijgbaar, zoals gember-kaneel, gember-knoflook, komijn of wortel-biet. De lepels zijn veganistisch, vrij van conserveringsmiddelen, lactose-vrij en 2 tot 3 jaar houdbaar. Ze houden het 20 minuten vol in hete vloeistoffen en zijn dus te gebruiken bij het eten van soep of drinken van thee. Als de gebruiker de lepel niet opeet, maar alsnog weggooit, breekt hij binnen 10 dagen af.
De Duitse minister van voedsel en landbouw, Christian Schmidt, wil op korte termijn af van de vermelding van de ‘tenminste houdbaar tot’-datum op levensmiddelen. Fabrikanten hebben een te grote veiligheidsmarge ingebouwd, aldus Schmidt.
Volgens Schmidt gaan veel consumenten er automatisch vanuit dat een product niet meer eetbaar is na het verstrijken van de houdbaarheidsdatum. In Duitsland zorgt dit voor 43% van het weggegooide voedsel. Omdat het gros van de producten ook na de THT-datum nog uitstekend te eten is, wil de minister voortaan alleen nog een vermelding van de datum waarop een product daadwerkelijk niet meer te consumeren is. Zoals op bijvoorbeeld melk en ham.
Daarnaast dringt Schmidt er bij de industrie op aan om in hoog tempo te investeren in 'slimme verpakkingen'. Denk hierbij aan microchips die de staat van het product meten en weergeven op de verpakking. Consumentenorganisaties en de politiek reageren nog niet erg enthousiast op de plannen van Smidt, meldt Distrifood.
‘Nasty’ heet de Nederlandse parodie op het populaire ‘Tasty’, dat korte kook- en bakvideo’s post. De facebookpagina Tasty heeft inmiddels ruim 47 miljoen volgers. De video’s zijn vlot gefilmd en leuk om naar te kijken, maar het nadeel is dat ze je het water in de mond doen lopen.
Daarom bedachten initiatiefnemers Tim van Laere en Dabbe van den Brand de parodie ‘Nasty’. "We zijn zelf enorm fan van Tasty, maar soms is het bijna irritant hoe lekker al die recepten zijn", vertelt Tim. "Tasty is nu ongeveer 8 maanden geleden begonnen, tijd voor iets nieuws dus. En met humor!" Van de video’s van Nasty krijg je in ieder geval geen honger. In het begin lijken de recepten nog lekker, maar dat verandert al snel. Want hoe lekker het er ook uit ziet, wie zou nou echt zo ver gaan om soep te trekken van augurken en een vuile sok?
Een simpele laser kan vaststellen hoeveel levende bacteriën er op het vlees in je koelkast voorkomen, ontdekten Koreaanse wetenschappers. Huidige detectiemethoden vragen veel tijd en geld. De onderzoekers zien hun simpele en goedkope lasermethode als een tool die in standaard koelkasten ingebouwd kan worden, zodat consumenten zelf kunnen controleren of hun vlees nog voedselveilig is.
Het principe van de nieuwe techniek is gebaseerd op het volgen van bewegende bacteriën. Wanneer een rode laser het oppervlak van een stuk vlees raakt, zorgt dit voor een verstrooiing van het licht. Het vlees zelf maar ook de bacteriën op het vleesoppervlak creëren een patroon in de lichtverstrooiing, dat verandert als een bacterie zich verplaatst. Een camera legt het patroon 30 keer per seconde vast. Door de verschillende plaatjes met elkaar te vergelijken, kunnen de wetenschappers berekenen hoeveel bewegende en dus levende bacteriën op een stuk vlees aanwezig zijn.
De onderzoekers testten de methode succesvol op stukken kipfilet met de ziekteverwekkers E.coli en B.cereus. De lasertool had geen moeite met een laagje doorzichtig verpakkingsplastic. De methode telt het totaal aantal levende bacteriën, maar kan geen onderscheid maken tussen verschillende soorten. Je weet dus niet welke bacteriën er precies op je stukje vlees zitten. Bovendien werkt de tool niet bij virussen; een ziekteverwekkend norovirus zal niet opgemerkt worden door deze detectielaser.
Een slimme vork geeft elektrische schokjes aan de smaakpapillen, die daardoor een zoute smaak ervaren. De vork is ontwikkeld door Hiromi Nakamura van de Universiteit van Tokyo op basis van een 'elektrische smaaktest' die gebruikt wordt om vast te stellen of smaakpapillen dood of nog levend zijn.
Een klein beetje stroom op de tong genereert een zoute of zure smaak. Door gebruik te maken van dit principe hoopt Nakamura eten smakelijker te kunnen maken voor mensen die zich aan een zoutarm dieet moeten houden. Ook zuur en verschillende texturen kunnen gesimuleerd worden door een lichte elektrische schok. De vork werd met succes uitgeprobeerd in het 'No Salt Restaurant' van de universiteit, een project waarbij gasten een volledig zoutloze maaltijd voorgezet kregen.
De gebruiker brengt een hapje naar zijn of haar mond en drukt dan op een knopje om de lichte elektrische stroom op gang te brengen. Te lang drukken, of de vork te ver in de mond steken kan zorgen voor een metalige smaak. Het prototype van de vork werkt op batterijen en is nog niet waterdicht.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog