Je zoekt binnen Foodlog, via Google
Menu Foodlog

Kort 1 mrt in de Media

Welkom!

Fijn dat je een artikel op Foodlog komt lezen. We schreven het helemaal gratis en voor niets voor je. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kost je maar €6,- per maand. Dan krijg je ook nog eens voorrang bij Foodlog-events en toegang tot exclusieve content.

Word lid!
  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. We presenteren daaruit maximaal 12 artikelen in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag.

Ook jij kunt als lezer zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe? Dat lees je hier, of ga direct naar het Kort-formulier!

Reageren kan per Kort bericht. Gebruik daarvoor de reageerknop onder ieder berichtje of de dropdown boven het reageervak.

Fotocredits: 'morning paper', Faramarz Hashemi

Woningen in de directe nabijheid van een wijngaard, graanveld of boomgaard zijn een 'verontrustend stofnest vol pesticiden'. Dat blijkt uit een dinsdag gepubliceerd onderzoek door de Franse milieu-organisatie Générations Futures. In de 22 onderzochte huizen is sprake van een ware 'cocktail' aan bestrijdingsmiddelen.

Gemiddeld troffen de deelnemers in hun huis, waar ze met een speciaal geprepareerde 'stofzuiger' doorheen gingen, 20 verschillende gewasbeschermingsmiddelen aan. In de buurt van boomgaarden 23, bij wijngaarden 26 en bij graanvelden 14. In totaal werd de inhoud van de stofzuigerzakken op 61 verschillende actieve stoffen getest, waarvan er 39 mogelijk endocriene verstoorders zijn. Bij de aangetroffen middelen zijn zelfs stoffen gevonden die al jaren verboden zijn. Er bleek een groot verschil te zijn tussen de hoeveelheid stof in de zomer (wanneer veel gespoten wordt) en de winter (meting januari 2016).

Wat zijn de consequenties voor de bewoners? Daar waagt niemand zich aan. De afgelopen jaren zijn de eerste rechtszaken gevoerd waarbij ziektegevallen gerelateerd zijn aan bestrijdingsmiddelen. De boeren spuiten ondertussen gewoon door, zoals ze dat al tientallen jaren doen. De bewoners? Zij beginnen zich te roeren. Vandaag bood Marie-Lyse Bibeyran in de Gironde een door 84.000 mensen ondertekende petitie aan aan de prefect. Alle landbouwzones dicht in de buurt van scholen, sport- en activiteitencentra waar kinderen komen zouden biologisch moeten worden.

Nu geldt voor veel ouders nog een simpel devies: spuit de buurman gewoon vanaf zijn tractor in zijn gewone kleding, dan mogen de kinderen buiten blijven spelen. Heeft hij zijn ruimtepak aan, dan moeten ze acuut naar binnen.

Ons eet- en aankoopgedrag wordt in grote hoeveeelheden data vastgelegd. Dat biedt een kans om meer grip te krijgen op veranderend consumentengedrag voor de hele foodsector en in het verlengde daarvan een meer efficiënte voedselketen. Dat concludeert ABN AMRO in het rapport Voedsel wordt bits and bites. Digitale transformatie van de foodsector.

Er is wel sprake van een paradox. Consumenten willen dat er met hun voorkeuren rekening wordt gehouden, maar zijn lang niet allemaal bereid persoonlijke data te delen. Het gemakkelijkst delen consumenten data als daar een financieel voordeel, zoals een aanbieding in de supermarkt, tegenover staat. Daar heeft 48% geen bezwaar tegen. Opvallend genoeg heeft 47% veel bezwaar tegen het delen van data met producenten voor verbetering van smaak of samenstelling.

Bedrijven in de foodsector moeten zich meer op het digitale pad begeven om snel te kunnen inspelen op veranderende consumentenvoorkeuren en loyaliteit te vergroten. Ze moeten daar zowel gestructureerde data (die consumenten met hun (online) koopgedrag genereren) als ongestructureerde data (die consumenten zelf genereren met wat zij op social media posten) voor gebruiken. Rob Morren, Sector Banker Food van ABN AMRO: "Dit leidt tot meer gepersonaliseerde aanbiedingen in de supermarkt en uiteindelijk tot voeding die is afgestemd op iemands leefstijl of gezondheidssituatie. [..] Ook fabrikanten moeten scherp blijven als ze relevant willen zijn. Dit kan bijvoorbeeld door sneller in te spelen op smaakvoorkeuren of met maaltijdcomponenten meegroeien op de trend dat steeds meer retailers voor de ogen van de consument verse maaltijden samenstellen. De digitale transformatie biedt als laatste ook kansen om meer informatie over de herkomst van ons eten naar de consumenten te brengen. Zo kunnen boeren aantonen wat de CO2-footprint van een stuk vlees is geweest”.

Kan het eten van 'vervuild vlees' zorgen voor een positieve dopingtest?

Om op die vraag het antwoord te vinden, is de sportkoepel NOC*NSF gestart met een eigen praktijkonderzoek. Wetenschappelijk onderzoek is er nog niet. Sporters en hun begeleiders die de komende maanden naar bijvoorbeeld Azië en Zuid-Amerika reizen, leveren vrijwillig en geheel anoniem urinemonsters in. Dat meldt De Volkskrant. Zo leverden de Nederlandse deelnemers aan het WK sprint in Seoul hun urine al in.

Volgens olympische chef-arts Cees-Rein van den Hoogenband gaat het om een wetenschappelijk uitgevoerd onderzoek om praktische kennis over vervuild vlees te vergaren. "Sporters vragen ons vaak of vlees eten in Azië en andere werelddelen veilig is. Of het niet vervuild is met dopinggeduide middelen. Clenbuterol is een bekende contaminatie. Wij hebben daar geen passend antwoord op. Daarom zijn we begonnen met het verzamelen van data via urinetests. Om een deugdelijke lijst te kunnen opstellen."

Van den Hoogenband benadrukt dat het onderzoek niets met dopingonderzoek te maken heeft. Het is "een speurtocht naar landen waar het eten van vlees tot onbedoelde testresultaten bij een dopingcontrole zou kunnen leiden." Een onafhankelijk laboratorium test de urine. Voor het onderzoek zullen enkele honderden urinemonsters worden verzameld, in het vliegtuig naar huis. Op Schiphol zal een koerier de monsters in ontvangst nemen. De Dopingautoriteit stemde met het onderzoek in.

In Italië staan de grote en de kleine olijfolieproducenten lijnrecht tegenover elkaar. Steen des aanstoots is een nieuw wetsvoorstel ter bescherming van de echte Italiaanse extra vergine olijfolie. De kleine olijfboeren zijn fel tegen.

Bescherming van de echte Italiaanse olijfolie heeft hoge prioriteit. Het is niet alleen één van de meest geprezen Italiaanse producten, maar ook een van de succesvolste exportproducten. Dat maakt de olie ook tot een geliefd doelwit voor fraudeurs en vervalsers. Sinds 3 jaar is in Italië de wet-Mongiello van kracht. Die zorgt er voor dat justitie vergaande onderzoeks- en opsporingsmethoden kan zitten. Betrapte fraudeurs wacht een strafrechtelijke vervolging. Justitie komt daar regelmatig mee in het nieuws, zoals recent bij operatie Mamma Mia en de niet 100% Italiaanse extra vergine olijfolie van 7 grote producenten.

In het nieuwe voorstel wordt de wet-Mongiello omzeild. Commerciële fraude en vervalsing zou dan niet langer een misdaad zijn, maar een administratieve overtreding. In plaats van een strafrechtelijke vervolging zou een boete de strafmaat zijn. De maatregel zou vooral de grote olieproducenten het leven gemakkelijker maken. Stefano Vaccari, van de antifraude-unit van het Ministerie van Landbouw, zegt dat de nieuwe maatregel het hem mogelijk maakt op te treden tegen 'Italiaans-klinkende' producten, met etiketten waarop staat dat ze Italiaans zijn terwijl ze een andere oorsprong hebben. "Als een etiket Italië suggereert, maar de olie is niet Italiaans, kan ik er nu in ieder geval een boete tegenaan gooien. Het is een stap voorwaarts, geen decriminalisering", aldus Vaccari.

David Granieri, voorzitter van de olijfolieproducentenkoepel Unaprol ziet in die aanpak juist een bedreiging. In Europa kan iemand niet 2 keer voor dezelfde overtreding bestraft worden, in een straf- en in een administratieve rechtszaak. Om het probleem te illustreren, verwijst hij naar de recente operatie Mamma Mia: "Stel je voor dat een €13 miljoen fraude afgekocht zou kunnen worden door een boete van €9.500 te betalen." Hij, en met hem vele lokaal werkende olijfolieboeren, zien het voorstel juist als een afzwakking van de bestaande beschermingsmaatregelen, die nu net vruchten beginnen af te werpen.

Zo'n 40 ondernemers in de Rotterdamse Markthal komen collectief in actie tegen eigenaar Klépierre. De ondernemers ergeren zich aan het beleid van Klépierre en verenigen zich daarom in het, afgelopen week opgerichte, Collectief Ondernemersbelangen Markthal (COM), meldt RetailNews.

De ondernemers klagen vooral over de verdubbeling van de servicekosten, het klimaat in de Markthal, de vrees voor leegstand en het promotiebeleid. Dit beleid trekt bussen vol toeristen naar de markthal, maar is er niet op gericht dat Rotterdammers hun versaankopen in de hal komen doen. Veel vershandelaren hebben het dan ook moeilijk. Halal-slager Messar serveerde, om het hoofd boven water houden, ook hapjes en drankjes. Klépierre verbood dit en de zaak kwam zelfs voor de rechter.

"Als we nu niets doen, heb je straks een kanjer van een probleem'', aldus de leden van het COM. Een woordvoerder van Klépierre zegt de nieuwe stichting niet te kennen. "Dat wij niet willen praten, wijzen we van de hand. Onze deur staat altijd open''.

Vorige week maakte het beursgenoteerde afslankconcern Weight Watchers een kwartaalverlies van $11 miljoen bekend. Dat had negatieve gevolgen voor de koers van het aandeel, dat juist weer overeind gekrabbeld was dankzij goed nieuws over de effectiviteit van zijn diabetespreventieprogramma.

In een amusant opiniestuk in The Guardian heeft David Ferguson een even eenvoudige als pijnlijke verklaring voor het Weight Watchers-gejojo.

Weight Watchers staat al jaren bekend als een afslankprogramma dat - blijvend - werkt. Maar porties afwegen, calorieën tellen en 'geen troep eten' is nu eenmaal veel saaier en heel veel meer werk dan een 'tovenaarstruuk'.

Ferguson: "Want iedereen weet dat zo'n truuk de manier is om af te vallen in Amerika. Je geeft (veel) geld uit. Je koopt spullen. Je neemt veel foto's van jezelf. Je wijst heel normale voedingsmiddelen af als giftig en kijkt neer op mensen die ze nog steeds wel eten. Je zeurt tegen zoveel mensen als maar willen luisteren hoe gecompliceerd je leven geworden is nu dat je alleen nog maar rauw eet.
En 6 of 10 weken later, als plan X niet uitpakt zoals je wenst, stap je over op weer een nieuwe afvalhype. Je mijdt alle peulvruchten behalve biologische oranje linzen uit de Himalaya en overgiet alles wat je eet met biologische perzikpitolie of je doet iets stompzinnigs en weerzinwekkends als boter in je koffie. Je gaat vasten op de dagen met de letter 'r' en eet de andere dagen alleen nog maar bananen met water op kamertemperatuur."


Tegen zoveel tovernarij kan zelfs Oprah Winfrey, sinds oktober vorig jaar grootaandeelhouder en boegbeeld van Weight Watchers, niet op.

Bakkersopleidingen zijn in trek bij jongeren. In de afgelopen 5 jaar groeide het aantal inschrijvingen met 25% naar ruim 2.800 aanmeldingen. Er is zelfs een loting ingesteld omdat niet iedereen op de opleiding terecht kan. Ook koksopleidingen werden populairder; het aantal koks in opleiding nam in 5 jaar met 7% toe tot bijna 8.700 studenten. Deze groei steekt scherp af tegen de ontwikkeling bij andere mbo-opleidingen, die 9% minder studenten wisten te trekken.

Ruud Ververs, onderzoeker bij de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB), schrijft de stijging van studenten aan de kookopleidingen toe aan de populariteit van bakken en koken. "Niet alleen door tv-programma's als Heel Holland Bakt, Jamie Oliver, Amazing Wedding Cakes of kookzender 24Kitchen, maar ook door bak- en taartsites, blogs en filmpjes op YouTube", vertelt hij in het AD.

Door deze programma's heeft mogelijk niet iedereen een realistisch beeld van het (banket)bakkersvak. Het is hard werken, vroeg je bed uit (vóór 5.00 uur 's ochtends) en levert een bescheiden inkomen op. De arbeidsmarkt ziet er wel goed uit. "Een leerling die nu begint aan de opleiding tot patissier heeft een goede kans dat hij na zijn 3-jarige studie meteen aan de slag kan. Dat geldt ook voor koks'', aldus Ververs. Die kans is overigens voor de 'gewone' bakker wel een stuk kleiner.

Het Katwijkse familiebedrijf Parlevliet & Van der Plas (P&P), het grootste visserijbedrijf van Nederland, investeert bijna € 100 miljoen in modernisering van de vissersvloot en uitbreiding van de capaciteit.

P&P laat in Noorwegen 2 nieuwe trawlers bouwen, ter vervanging van bestaande, verouderde, schepen. De kosten bedragen €70 miljoen.

Twee jaar geleden liet P&P ook al 2 nieuwe schepen bouwen, toen in Turkije. De gunstige wisselkoers met de Noorse kroon, het huidige investeringsklimaat en een lening van de Noorse staat gaven de doorslag. Behalve in schepen investeert P&P ook in uitbreiding van de verwerkingscapaciteit en nieuwbouw van vrieshuizen in Nederland.

Sinds 2014 is P&P eigenaar van het Groningse Heiploeg, de Europese marktleider op het gebied van garnalen. Heiploeg draait 'boven verwachting' en daarom gaat P&P "fors investeren in verpakkingsmachines en installaties waarmee het bedrijf nieuwe producten op de markt kan zetten." Heiploeg levert aan supermarkten als Aldi, Jumbo en Lidl.

P&P beschikt over een vloot van zo'n 25 schepen en heeft 6.000 werknemers in dienst, waaronder 3.000 garnalenpellers in Marokko. Het bedrijf vangt en verwerkt makreel, haring, kabeljauw en garnalen. De omzet komt dit jaar naar verwachting uit op circa €800 miljoen, schrijft het FD.

Een petitie om op vleesproducten verplicht de herkomst aan te geven, haalde binnen een week ruim 17.000 stemmen in Frankrijk.

Met de petitie vragen de populaire consumentenorganisatie UFC-Que Choisir, boerenvakbond FNSEA en boerencoöperatie COOP de France Jeunes Agriculteurs de Europese Commissie om herkomstetikettering op vleesproducten en vleeswaren verplicht te stellen. Voor gewoon vlees is dit al verplicht.

"Hoewel consumenten in toenemende mate willen weten waar de producten die zij consumeren vandaan komen, vermeldt nog altijd bijna de helft van alle vleesproducten niet de herkomst van het vlees dat er in verwerkt is. Consumenten eisen heldere informatie over de herkomst van de producten in de schappen. Boeren en coöperaties willen hen graag beter informeren over de herkomst van hun producten. [..] Omdat deze maatregel noodzakelijk is voor verbetering van transparantie en traceability, vragen we u met ons te zeggen: "Ja, ik wil weten waar mijn vlees vandaan komt", stelt de petitie.

De maatregel is een verkapt appèl op Franse consumenten toch vooral Franse producten te kopen en tegelijk een manier om de grote Franse vleesverwerkers te dwingen het - duurdere - Franse vlees te gebruiken in plaats van goedkoper vlees uit het buitenland. Ook de Franse boerenvakbond is vóór omdat het helpt het boerenprobleem in het land op te lossen.

"Wij roepen het kabinet op om te komen tot de inrichting van een aantal 'experimenteerruimtes' voor innovatieve ondernemers in de landbouw- en voedselsector. De overheid kan hierin verschillende rollen spelen:
* faciliteren van de stakeholders
* (tijdelijke) ruimte bieden in regelgeving (regelgeving 'bevriezen' voor 10-15 jaar)
* letterlijke ruimte aanwijzen in de ruimtelijke ordening
* fondsen beschikbaar stellen
* ambtenaren mee te laten draaien in 'lerende netwerken', zodat de geleerde lessen beschikbaar worden gesteld aan de gehele sector en maatschappij
* de koppeling maken tussen nationaal en Europees beleid, innovaties 'uit de wind houden' of sturen indien deze ingaan tegen Europese regelgeving
* ruimte bieden voor startende initiatieven in mededingingsbeleid
* initiatieven in de bancaire sector gericht op het faciliteren van nieuwe businessmodellen voor de landbouw laten aansluiten op de experimenteerruimtes"

Dat zeggen Slow Food Nederland, de Youth Food Movement, LTO Nederland en het private milieuadviesbureau CLM in een wat wollig opgestelde oproep aan de Tweede Kamer.

Het Franse designerbureau Smarin opent in maart in Dubai een 'Nap Bar' om de power nap te promoten.

Werknemers die tijdens het werk even een dutje kunnen doen, zijn productiever en creatiever, blijkt uit onderzoek. Smarin biedt van 9 tot 31 maart bezoekers de gelegenheid dat uit te proberen. Behalve een speciaal zitkussen waar je in verschillende houdingen op kunt zitten of liggen, biedt Smarin ook een sluimerkussen en poncho. Een speciaal slaapliedje, kruidenthee en essentiële oliën moeten de ultieme ontspan-omgeving creëeren.

Vorig jaar haalde een variant op dit thema het nieuws: het bureau met ingebouwd bed.

In 2014/2015 moesten 33.781 Engelse kinderen jonger dan 10 jaar één of meer tanden laten verwijderen als gevolg van tandbederf. Dit is een stijging van 3% vergeleken met een jaar eerder. Dit blijkt uit cijfers van het Britse Health and Social Care Information Centre. Vooral in de armere woongebieden neemt de mate van tandbederf toe.

Sinds de start van de metingen, in 2011/2012, kregen 128.558 kinderen te maken met het trekken van een tand. Bij de eerste metingen lag het cijfer nog op 30.761, nu 9,8% hoger. Nigel Hunt van the Royal College of Surgeons vindt een toename van bijna 10% in vier jaar onacceptabel. “Het is de belangrijkste reden waarom kinderen tussen 5 en 9 jaar worden verwezen naar het ziekenhuis."

Ook Sarah Hurley, Chief Dental Officer van de National Health Service, roept op tot actie. Ze noemt de cijfers ‘teleurstellend’ en zegt: “Ondanks dat mensen de impact van een dieet vol suiker begrijpen, hebben heel veel kinderen vergevorderd tandbederf – een eenvoudig te voorkomen ziekte. Kinderen in Engeland drinken meer suikerrijke dranken dan waar dan ook in Europa. We creëren een nalatenschap van obesitas en significante gezondheidsproblemen. Als we dit serieus willen aanpakken, is preventie de sleutel.”

Dit artikel afdrukken
Nog 5
Je hebt 0 van de 5 kado-artikelen gelezen.
Op 18 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.