Terwijl de onafhankelijke foodintellectuelen - van links, zwaar links tot rechts - het er in de Rode Hoed over eens zijn dat je de markt voor boerenproducten zou moeten reguleren, pleitte Matthijs Bierman van de groene - en tegenwoordige 'duurzame' - Triodos Bank vorige week ijskoud voor voortgezet liberaal beleid. Een nieuw logo kan het veel beter oplossen. Matthijs Bierman onthulde in Distrifood alvast dat er een actiegroep komt die net als in Engeland een rood tractortje op ons eten gaat plakken. Dat geeft dan aan dat de boer eerlijk betaald is.

Niet de overheid moet ingrijpen, maar de vrije markt der consumenten. Die zijn immers en masse geïnteresseerd om het beter te doen. Zelfs als dat zo zijn, verdwijnt daar dan opeens mee uit de wereld dat supers sinds jaar en dag zijn ingericht op het maken van absurde marges op verse en vers verwerkt boerenproduct? In vers gaat de inkoop rustig tussen de 3 en 7 keer over de kop; het merendeel zit riant boven de 4. Dat komt niet omdat het boeven zijn, maar omdat op merkartikelen marges worden gemaakt die variëren tussen negatief en een factor 2. Koop jij nog wel eens waspoeder buiten de aanbieding?Dus weer een nieuw logo en weer een bijdrage aan de 'eerlijkheid' die maar niet wil snappen waar de problemen zitten die je moet aanpakken. Ongetwijfeld goed bedoeld, maar los van de motor.
Weet je wat je moet doen als je het echt goed wilt? Naar de Lidl en de Aldi. Die hebben dat ingewikkelde systeem van zgn. kruissubsidies dat we zojuist schetsten niet. Rood tractortje daarop en klaar is Kees. Dan kan het hard gaan.

Gek he? Niemand gelooft dat de Aldi en de Lidl wel een eerlijk prijsbeleid hebben. Tis een complexe wereld.


Dit artikel afdrukken