Je valt van je stoel van het lef van Hellmann's, waarschijnlijk de beste potjesmayo ter wereld. Met de reclamemakers van Ogilvy & Mather brachten ze deze maand een promotiefilmpje en een bijbehorende website uit waar Milieudefensie, Greenpeace, het ministerie van LNV, de Nederlandse boerenkoepels en de verzamelde productschappen van aardappelen, groenten, fruit, vlees, boter kaas en eieren in Nederland drie puntjes aan kunnen zuigen.

Hellmann's is Canadees en pleit voor lokaal Canadees eten. Niks romantisch streekgeklets zoals hier, maar de vraag wat er gebeurt als een Canadees zijn eten gemiddeld zo'n 4.500 kilometers laten reizen. Dat kost brandstof. Het zorgt voor afhankelijkheid in een misschien wel steeds minder stabiel wordende wereld. En het zorgt voor eten dat nog maar 1 eigenschap heeft. Het moet lang goed blijven.Weg spannende keuze, weg smaak. Als het maar niet rot, is het prima. Dat is de reden dat er geen Lambada-aardbeien in de winkels liggen. Ze bederven te snel en overleven de week die tussen pluk en in-de-winkel-liggen niet. Het is ook de reden dat er vrijwel uitsluitend Elsanta's liggen. Die blijven nl. wel lang goed. Het zou mooi zijn om een een lijstje te maken van groenten en friuit die er niet meer zijn vanwege de moderne logistiek waarin aardappelen, groenten en fruit tegen een stootje en lang onderweg zijn moeten kunnen.

Hellmann’s - It’s Time for Real from CRUSH on Vimeo.



A-merk Hellmann's kiest voor schaamteloze promotie van lokaal echt eten. Kijken kost maar 2,5 minuutje. Vooruit, een korte samenvatting als je geen tijd hebt. In een waanzinnig ruim land als Canada verdwijnt de landbouw. Terwijl de bevolking groeide met 15% groeiden de importen van etenswaar met 160%. Importen van roodvlees stegen met 600% procent, terwijl het land barst van het gras dat toch maar groeit. Ontario importeert voor 4 miljard Canadese dollars aan doodnormale groenten en fruit die het zelf zou kunnen verbouwen en ooit verbouwde. Stedelijke gebieden met uitstekende landbouw grond eromheen laten die gaan. Het eten komt inmiddels van ver.

Hoe het komt? Dat vertelt het filmpje niet. Waarschijnlijk is het niet meer rendabel om in Canada te boeren. Anders gezegd, je kunt wel wat verstandigers doen dan boeren, want het levert geen donder op. In Nederland gebeurt hetzelfde. De boer, tuinder en teler verdwijnen. Het Westland ligt op z'n kont en kan wel sluiten. Dat wordt een probleem, want het exporteert onder meer naar ... Canada. Ook hier kun je wel ergens anders werk vinden. Snap je het probleem?

Alleen in landen waar aan instabiliteit geen gebrek is en te weinig ander werk is, zijn mensen straks nog zo gek om te boeren. En het allermooiste nieuws? Hellmann's is van Unilever. Er zijn grote veranderingen op komst. Ik voel het. Alleen een multinational kan zoiets begrijpen. Dat is geen ironie, ik ben bloedserieus.

Ik wist nog niks van dit schitterende nieuws, toen we het fimpje van hieronder maakten, maar ik moet het aangevoeld hebben. Veerman maakt reclame voor Hellmann's (in de laatste 4 minuten). Het gaat goed komen met Unilever.

Daarom meteen een welgemeende tip. Een Nederlandse teler heeft bedacht dat het goed zou zijn als telers zelf winkels zouden starten. Ga eens praten met Unilever en neem nog wat A-merken mee. Eigen winkels met A-merken en lokaal product. Dan heb je meteen een echte nieuwe winkelsoort in plaats van een stel groentewinkels terwijl je voor het bier, de koffie, het WC-papier en je Cup-a-Soup weer ergens anders heen moet. Unilever met de boer. Heineken en Campina erbij. Da's hip. Het wordt een knaller. Ik voorspel het. Alle gezondheidsgezwets kan meteen aan de kant, want genoeg vers is gezond. Eindelijk kan het weer gaan over goeie producten die met gezond verstand geproduceerd worden.

Ik word helemaal warm van binnen, terwijl ik ze vroeger een beetje heb geplaagd.


Groeneveld III - Zoet & Zout from dick veerman - foodlog.nl on Vimeo.





Dit artikel afdrukken