image


Afgelopen week modereerde ik twee bijeenkomsten met inkopers van een aantal Nederlandse ondernemingen rond het onderwerp 'duurzaamheid'. Ik laat de aanwezigen dan graag even kauwen op vragen als 'wat is het verschil tussen duurzaam en maatschappelijk verantwoord?' of 'tussen fair trade en 'biologisch?' Het is boeiend te zien tot welke spraakverwarringen dat leidt. Zelfs onder mensen die zich beroepsmatig met het onderwerp bezighouden.

Opvallend daarom dat Ben & Jerry's (het 'linkse' ijsmerk dat in 1978 door Ben Cohen en Jerry Greenfield werd opgericht en in 2000 aan Unilever werd verkocht) inmiddels fors uitpakt met duurzaamheidsargumenten gericht op de consument.

Hieronder vind je het persbericht. De boodschap is duidelijk: je moet Ben & Jerry's kopen omdat het van scheetvrije koeien komt.
Iedere koe stoot 440 gram methaan per dag uit, maar niet als je haar beter voer geeft. Daar zorgt Unilever dus ook voor, ook al kost dat wat en is het bedrijf er wat extra geld en campagnes aan kwijt.

Wat de actie van B&J het milieu nou precies oplevert en of we bijv. geen actie moeten voeren voor scheetvrije kaas, wordt uit het bericht niet duidelijk. Daar ga ik eens induiken.

Feit is wel dat dit een pracht voorbeeld is van de communicatieve zin van dit soort duurzaamheidsmarketing boven de marketing van het amorfe, cq. voornamelijk romantisch ingevulde begrip biologisch. Ik beweerde hier laatst dat biologisch waarschijnlijk aan een achterhoedegevecht bezig is. Kortgeleden schamperde ik nog een beetje over B&J als duurzaam. Onterecht waarschijnlijk, want het krijgt een invulling die de consument weer laat nadenken.

Scheetvrij ijs?!?!? - wa's dat nou? Prima! Laten er veel producten komen die voor dat soort vragen en nieuwsgierigheid zorgen.

Wij van foodlog.nl die kritisch zijn op wordnappings, zullen dat uiteraard blijven: zijn de claims hard te maken, of gaat het om marketingtrucs om een hogere marge en onderscheidend - maar op ('hippe') luchtkastelen gebouwd - vermogen te creëren?

Ben niettemin blij Unilever toch weer 'ns een pluim te kunnen geven ;-)

(met dank aan Ronald de Nijs) Ben & Jerry's koeien laten voortaan schone windjes

Minder winderigheid en meer windmolens maken 's werelds eerste klimaatneutrale ijs mede
mogelijk



ROTTERDAM, 18 mei 2007 - Het ijs van Ben & Jerry's is het eerste klimaatneutrale ijs ter wereld. Volgens de Provinciale Milieufederatie en de HIER campagne voldoet de productieketen van Ben & Jerry's ijs, van koe tot vriezer, aan alle richtlijnen van een klimaatneutraal product. Vanaf vandaag mag het ijs zich dan ook klimaatneutraal noemen.

Winderigheid
Elk product dat geproduceerd wordt, heeft zijn invloed op het klimaat. Bij de productie van Ben & Jerry's ijs begint dat al bij de koe die melk produceert voor het roomijs. Elke koe laat wel eens methaangas ontsnappen en dat draagt bij aan de opwarming van de aarde. Er zijn wereldwijd 1,4 miljard koeien en elke koe produceert 440 gram methaan per dag. Ben & Jerry's investeert miljoenen om emissies terug te dringen van koe tot pint waaronder het terugdringen van deze winderige emissies door het diervoer aan te passen, zodat het spijsverteringsgemak van de koeien wordt verhoogd. Ook investeert het ijsmerk in het terugdringen van vrijgekomen emissies van de productie van roomijs of verpakkingen. Voor het deel waar technologie geen oplossing biedt om emissies te voorkomen, compenseert Ben & Jerry's dit door in duurzame energieprojecten in ontwikkelingslanden te investeren, door middel van aankop van 'Gold Standard' emissie reductie certificaten. Door al deze maatregelen is het ijs van Ben & Jerry's het eerste klimaatneutrale roomijs dat op de wereld gemaakt wordt.

Methode
De gebruikte methodologie om tot een klimaatneutraal product te komen bestaat uit drie
verschillende stappen. De eerste stap is gericht op het maximaliseren van energie-efficiency. In de tweede stap wordt zoveel mogelijk omgeschakeld naar duurzame energiebronnen. Tot slot wordt in de derde stap onvermijdelijke emissies gecompenseerd door te investeren in 'Gold Standard' Geverifiëerde Emissie Reductie certificaten (VERs) waarmee geïnvesteerd wordt in duurzame energieprojecten zoals windmolens, biogas of zonne-energie in ontwikkelingslanden.

Investering
Klimaatneutraal gaat verder dan CO2-neutraal, omdat ook de niet-koolstof broeikasgassen zoals lachgas worden meegenomen. Ben & Jerry's investeert minimaal 2,4 miljoen euro over een periode van 5 jaar en heeft zich ten doel gesteld om het totale klimaateffect met minimaal 10% te reduceren. Mede-oprichter Ben Cohen van Ben & Jerry's zei over de opwarming van de planeet: 'Wat een feit is voor ons ijs, is een feit voor onze planeet, If it's melted, it's ruined,'.
Dit artikel afdrukken