FoodNavigator voorspelt de volgende vijf trends voor de Europese voedingsmiddelenindustrie in 2014:
- de focus verschuift van 'duurzaamheidheid' naar verminderen van voedselverspilling
- van 'lokaal' naar 'authentiek', ofwel 'lokaal van ergens', zoals bijvoorbeeld 'echt Braziliaans' ten tijde van het WK voetbal
- de nieuwe Food Information for Consumers etiketteringsregels worden van kracht, met gevolgen voor o.a. herkomstvermelding van vlees
- de doorbraak van insecten als eiwitbron: insectensnacks en andere nicheproducten
- verrijking van bijna alles met eiwitten, van sportvoeding via yoghurt tot snoep en koekjes - als aanvulling op de lowcarb trend

Tot slot ziet FoodNavigator een mooie uitdaging in de categorie 'gezond jezelf verwennen'. We willen gezond eten en snacken van voedingsmiddelen die iets extra's voor ons doen en tegelijk vrij zijn van stoffen die slecht voor ons zijn. We willen onszelf mogen verwennen zonder ons schuldig te voelen. Waar blijft het eerste echte 'truly indulgent and decadent' product dat nog steeds in de gezonde voedingscategorie past?, vraagt FoodNavigator zich af
Dit artikel afdrukken