Dat denkt 1 op de 5 Engelse kinderen tussen de 4 en 11 jaar oud. Dit gegeven bleek uit een onderzoek onder 27.500 kinderen. Het zou volgens de opdrachtgevers reden moeten zijn om kinderen te leren wat ze eten. Vis doet immers iets anders voor je lijf dan kip. Seafood Source schrijft verontrust dat slechts 17% van de Engelse jeugd zegt tweemaal in de week vis te eten. Of ze het wel eten, maar denken dat het kip is, wordt niet duidelijk.
Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Er is geen verschil tussen gevulde korstjes uit de frituur. Je proeft niet wat er in zit.
Een beroemde kinderlokker is Captain Iglo. Gulle opa die vissticks trakteerde. Unilever heeft zijn diepvriesvisproducten van de hand gedaan, maar Captain Iglo is als merk gebleven. En wat bakt de nieuwe opa (de oude is dood)? Korstjes met kippenpulp.
Tenslotte; ook in Nederland worden producten ontwikkeld die vooral niet op vis mogen lijken. De vorig jaar gepresenteerde scholburger smaakte perfect naar niets, dus kip.
Zou het domweg de lichting niet zo slimme kinderen zijn? Want hoe kun je nou toch denken dat het ene het andere is?
Nee, dat geloof ik niet. Ik denk dat je het gegeven heel anders moet lezen. Deze kinderen vinden vissticks niet echt anders smaken dan - bijvoorbeeld - kipnuggets. Ze zeggen mogelijk 'het smaak als'. Taal, sociologie en semantiek -zelfs onderzoekers raken er de weg in kwijt, denk ik.