Het 'zwarte gat' van de winstcijfers bij de Britse supermarktketen Tesco is nog groter dan verwacht. Vorige maand maakte het bedrijf bekend te hoge winstcijfers afgegeven te hebben voor de eerste helft van dit jaar. De net nieuw aangetrokken CEO, Dave Lewis, gaf meteen inhoud aan het spreekwoord 'nieuwe bezems vegen schoon'. Hij liet accountant Deloitte een diepgaand onderzoek instellen, schorste 8 topmanagers en beloofde de zaak tot op de bodem uit de zoeken.

Langerbestaande fout
Die bodem lijkt nu in zicht, meldt The Guardian. Het 'gat' is nog groter dan verwacht, namelijk £263 miljoen in plaats van de eerder gemelde £250 miljoen. Deloitte stelde ook vast dat £118 miljoen betrekking had op dit eerste half jaar, maar dat £145 miljoen betrekking had op eerdere jaren.

Het nieuws had meteen consequenties. De beurskoers van Tesco, toch al gehalveerd ten opzichte van het begin van de jaar, daalde vanochtend met 6%. De voorzitter van de RvC, Sir Richard Broadbent, stapt na 3 jaar op, meldt het FD. Tesco meldde tenslotte voor dit jaar nog helemaal geen winstverwachting te kunnen afgeven.

Teruglopend marktaandeel
Het bedrijf staat al geruime tijd onder druk. De omzet liep in Groot-Brittannië de eerste zes maanden met 2,6% terug, de winst halveerde als gevolg van tegenvallende verkopen en verkrappende marges in het kader van een oplaaiende prijzenoorlog. Daarnaast kiezen consumenten er steeds vaker voor boodschappen te doen via internet (met thuisbezorging), bij de discounters Aldi en Lidl of juist bij de kleine middenstanders in de buurt waar ze voor hun dagelijkse boodschapjes terecht kunnen. Tesco zag dit jaar zijn marktaandeel teruglopen van 30,1% naar 28.8%.

Geen fraude
Dave Lewis heeft de bevindingen van Deloitte overgedragen aan de Financial Conduct Autorithy. Fraude is volgens hem niet aan de orde: "Niemand is financieel wijzer geworden van een overstatement van de resultaten." Nu het stof kan neerdalen, wil Lewis zich focussen op drie prioriteiten: 'herstel van onze concurrentiepositie in Groot-Brittannië, beschermen en versterken van de balans en de 'lange weg van het terugwinnen van vertrouwen en transparantie in het bedrijf en het merk'.

Fotocredits: Neil Dorgan
Dit artikel afdrukken