Morgenmiddag is in het VPRO-programma Argos (Radio 1, 14.00-15.00h) Prof. Philip Scheltens te horen. In opdracht van Nutricia werkte hij mee aan de ontwikkeling van Souvenaid, een met vitaminen en mineralen versterkt yoghurtdrankje dat zou moeten helpen tegen Alzheimer.

Volgens Scheltens was zijn onderzoek naar de werkzaamheid van het drankje nog niet afgerond toen Nutricia toch besloot het op de markt te brengen, voorjaar 2013.

Souvenaid is te koop in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Engeland, Argentinië en Brazilië. Later dit jaar zal het vermoedelijk ook in de Verenigde Staten verkrijgbaar worden.

Nutricia 'te eager'
"Terugkijkend vind ik het jammer dat het in 2013 al naar buiten is gekomen. Dat had voor mij niet gehoeven," zegt Scheltens. "Ik denk dat het onderzoek nog niet klaar was en ik had graag de tijd gehad om het verder uit te werken. Maar het bedrijf was ‘eager’ om het op de markt te brengen.

De neuroloog Scheltens is directeur van het Alzheimer Centrum van het VU Medisch Centrum. Hij werd in 2013 door vakgenoten hevig bekritiseerd vanwege de kwaliteit van zijn wetenschappelijk onderzoek naar Souvenaid. De werkzaamheid zou wetenschappelijk niet bewezen zijn.

'Weggegooid geld"
Volgens Nutricia valt Souvenaid in de categorie ‘medische dieetvoeding’. Naar aanleiding van de commotie rond Souvenaid gaf minister Schippers de Voedsel- en Warenautoriteit (nVWA) in mei 2013 opdracht om te beoordelen of Souvenaid voldoet aan de regelgeving voor dieetvoeding. De NVWA liet Argos weten dat het onderzoek nu, ruim anderhalf jaar later, nog steeds niet is afgerond.

Hoeveel mensen wereldwijd het middel op recept of via vrije verkoop gebruiken, wil Nutricia niet zeggen. Eén flesje Souvenaid, de door Nutricia aanbevolen dagelijkse dosering, kost in Nederland bijna 4 euro.
Dick Bijl, hoofdredacteur van het Geneesmiddelenbulletin, vindt dat bij wetenschappelijk onderzoek de werking van Souvenaid niet is aangetoond. “Ik kan me voorstellen dat mensen denken: baat het niet dan schaadt het niet en hopen dat het helpt. Maar het is weggegooid geld.”

'Werking aangetoond'
In een reactie zegt Nutricia dat Souvenaid op een integere manier wordt vermarkt. Het bedrijf zegt: Souvenaid bevat een specifieke mix van voedingsstoffen die voorziet in de specifieke voedingsbehoefte van patiënten in het beginstadium van de ziekte van Alzheimer - wat met een aanpassing in het normale voedingspatroon niet haalbaar is. De werking is aangetoond met wetenschappelijke gegevens, het product is veilig en samenstelling en etikettering voldoen aan de wettelijk voorwaarden zoals vastgelegd in de 'Warenwetregeling voor dieetvoeding voor medisch gebruik’.

 Nutricia staat volledig achter de resultaten van het onderzoek op het gebied Alzheimer en Souvenaid. Nutricia blijft investeren in vervolgonderzoek om behandelaren meer handvatten te bieden in de behandeling van deze ziekte en bijdragen aan het welzijn van zowel patiënt als zijn omgeving.

Fotocredits: 4-pack Souvenaid, te bestellen bij: nespharma.nl
Dit artikel afdrukken