Nespresso, de dochter van Nestlé die ooit begon met de revolutionaire koffiecapsules, maakte deze week bekend € 415 miljoen te investeren in zijn eigen koffieboeren. Tijdens een bijeenkomst in Milaan van de 'Adviesraad voor Duurzaamheid' (inclusief icoon George Clooney) meldde Nespresso met het nieuwe fonds zijn investeringen in 'mens en milieu' te verdubbelen, schrijft het FD.

AAA Sustainable Quality Program
Nespresso werkt al sinds 2003 samen met Rainforest Alliance in het ‘AAA Sustainable Quality Program’. Dat houdt in dat koffieboeren ondersteuning krijgen op allerlei gebieden: een hogere prijs voor hun bonen, leerprogramma's over waterhuishouding en boekhouding, advies voor de optimale inrichting van hun plantages uit etc. Het programma loopt in 8 landen en heeft de beschikking over 268 landbouwkundigen. Het nieuwe fonds moet de 62.000 boeren met wie Nespresso zaken doet nog beter helpen en bovendien projecten rondom het verantwoord gebruik van aluminium en energie bevorderen.

Luxe heeft geen concurrentie
Aandacht voor mens en milieu dringt de laatste tijd meer door in het luxesegment: "Door zich met duurzaamheid te verbinden, creëren ze waarde voor hun merk en betrokkenheid voor de langere termijn", zegt Tristan Lecomte, lid van de Nespresso-adviesraad in het FD. En bouwen ze aan hun concurrentiepositie, is wat ook Nespresso meer en meer noodzaak wordt. Het koffieconcern was de eerste die met koffiecapsules kwam en wist zijn patenten jarenlang in stand te houden, maar sinds dit jaar is die markt opengegaan voor concurrenten. Wereldwijd hebben zich zeker 150 partijen als (goedkoper) alternatief hebben gemeld. Lidl bleek zelfs een een meer dan uitstekend alternatief te bieden. Nespresso maakt zich daar echter niet direct zorgen over: die concurrenten vechten het maar uit op het - toch al uitpuilende - winkelschap. Nespresso is en blijft alleen te koop in de eigen 'boutiques' en via het internet, voor zijn 'clubleden'. "Je moet het altijd beter doen dan de rest. Maar in feite ben je met “luxury” nooit in concurrentie", zegt CEO Jean-Marc Duvoisin in het FD.

Beter zijn dan anderen. Dat doet Nestlé door boeren en manieren van werken aan zich te binden. Daaruit moeten kwaliteit en een betere koffieteelt en -verwerking resulteren.
Dit artikel afdrukken