Rabobank Nederland en LTO Glaskracht Noord werken aan een afzetplan voor de al bijna een decennium kwakkelende glasgroentesector. Dat melden de vakbladen voor de groenten- en fruitsector.

Het vermaarde internationale consultingbureau McKinsey is gevraagd "een businessplan te schrijven" voor "een nieuwe afzetstructuur." Het plan "moet voortborduren op een vooronderzoek dat al is uitgevoerd door Rijnconsult". Het businessplan moet "uiteindelijk leiden tot een verbeterde afzetstructuur met meer kansen voor stabielere prijzen, veel minder onbestemd product, innovatieve alternatieve afzetmogelijkheden bij overproductie en jaarrond belevering van de Europese retail door Nederlandse ondernemers."

Het vooronderzoek waaraan wordt gerefereerd heeft 2 jaar geduurd en is de resultante van het project STAP dat hetzelfde doel had als de eisen die gesteld worden aan het McKinsey-plan.

Een onoplosbaar probleem?
Het schrijf- en adviestraject gaat € 1,6 miljoen kosten. Het Productschap Tuinbouw zou €250.000 gaan bijdragen. De rest moet uit eigen, collectieve middelen van de afzetorganisaties komen. Het hele traject wordt in 3 maanden afgerond. Ondanks de forse kosten en toch geringe doorlooptijd zou er "breed draagvlak bij de sector" zijn.

Of het plan tot nieuwe inzichten leidt, mag worden betwijfeld. In de afgelopen 10 jaar zijn voortdurend analyses en plannen gemaakt.

McKinsey staat bekend om zijn uiterst gedegen cijfermatige analyses en het wijzen van richtingen en de randvoorwaarden waaraan voldaan moet worden om die te realiseren. Geconstateerd kan worden dat de voorgaande analyses reeds tot een uitstekende opdrachtformulering hebben geleid die tevens al een antwoord is op de vraag WAT er moet gebeuren om de tuinbouw weer op de rails te krijgen. HOE dat moet worden uitgevoerd kan McKinsey eveneens uit de vele rapporten die reeds gemaakt zijn samenvatten en er nog wat van de jongste trends aan toevoegen. Het is dan ook begrijpelijk dat het traject in korte tijd kan worden gerealiseerd. Vermoedelijk ontbreekt echter de belangrijkste vraag in de opdrachtformulering: hoe zorgt de tuinbouw ervoor dat de logische adviezen ook daadwerkelijk worden geïmplementeerd, cq. waarom wil dat steeds maar niet lukken?

LTO Glaskracht en Rabobank kunnen straks in ieder geval zeggen, dat als het knappe McKinsey het probleem niet kon oplossen, niemand het kon. Wellicht is dat ook zo en doet daarom de markt onderwijl gewoon op zijn manier het echte oplossende werk.

Fotocredits: The Story of McKinsey, Duff McDonald
Dit artikel afdrukken