McDonald’s heeft het moeilijk. Niet alleen spelen er voedselveiligheids- dan wel politieke perikelen in het verre Oosten en Rusland, ook in thuisbasis VS loopt niet alles op rolletjes De fastfoodketen ziet al kwartalen achter elkaar zijn omzetten teruglopen. Dat schrijft Fortune.
Klanten kiezen voor 'fast-casual'
Uit een analyse van de klantenbestanden blijkt dat de McDonald's aanhang vooral slinkt in de categorie twintigers. De groep 19-21 jarigen die iedere maand wel een keer bij McDonald’s eet nam sinds begin 2011 met 12,9% af, de 22-37-jarigen bleven stabiel. De 'fast-casuals' zagen hun gasten uit de eerste leeftijdscategorie juist toenemen met 2,3% en uit de iets oudere groep met maar liefst 5,7%. 'Fast-casuals' zijn eetgelegenheden zoals hippe Chipotle Mexican Grill, Panera Bread, Five Guys en Corner Bakery Cafe. De 'millenials' blijken de voorkeur te geven aan de mix van versere ingrediënten en 'op maat' gemaakte gerechten met het gemak van fastfood. De afgelopen 10 jaar is het aantal 'fast-casual' eetgelegenheden in de VS van 9.000 tot meer dan 21.000 gegroeid. McDonald's had en heeft in de VS zo'n 14.000 restaurants.
Dit artikel afdrukken
Klanten kiezen voor 'fast-casual'
Uit een analyse van de klantenbestanden blijkt dat de McDonald's aanhang vooral slinkt in de categorie twintigers. De groep 19-21 jarigen die iedere maand wel een keer bij McDonald’s eet nam sinds begin 2011 met 12,9% af, de 22-37-jarigen bleven stabiel. De 'fast-casuals' zagen hun gasten uit de eerste leeftijdscategorie juist toenemen met 2,3% en uit de iets oudere groep met maar liefst 5,7%. 'Fast-casuals' zijn eetgelegenheden zoals hippe Chipotle Mexican Grill, Panera Bread, Five Guys en Corner Bakery Cafe. De 'millenials' blijken de voorkeur te geven aan de mix van versere ingrediënten en 'op maat' gemaakte gerechten met het gemak van fastfood. De afgelopen 10 jaar is het aantal 'fast-casual' eetgelegenheden in de VS van 9.000 tot meer dan 21.000 gegroeid. McDonald's had en heeft in de VS zo'n 14.000 restaurants.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik vind het wel prettig te zien dat jongeren zich steeds bewuster worden met wat ze in hun mond stoppen. De golden gates to hell meten maar eens gaan bedenken dat ze ook echte vers fruit kunnen aanbieden, banaantjes, kiwi's, enz. Wie weet wie je dan aatrekt, maar ja, ik zou als fruit/groente eter nog steeds niet daar naar binnen stappen om gezond te gaan eten, ik zou me ergeren aan de personen die een hamburger netjes met de handjes proberen te eten, dat lukt niet, alle suas druipt er toch aan alle kanten uit.
Mc Do is een icoon op fast food gebied. Zij zijn de pioniers geweest op het gebied van de combinatiemenu's, de drive inn wat nog steeds perfect werkt. Hun voedselveiligheids standaarden zijn tot in perfectie van een zeer hoog niveau. Of die werkbaar zijn is uiteraard de vraag. De smaak van de producten en voedingswaarde is wat minder. Het moet nog steeds vet- en koolhydraat zijn. Het wordt hoog tijd dat de afdeling productontwikkeling eens wakker wordt en de producten laat aansluiten aan de huidige voedingstrends. Vers, gezond en gebruiks (eet) gemak. Wel eens geprobeerd om een hamburger netjes uit een slap papiertje op te eten?
Dit geldt niet alleen voor de clown maar ook zeker voor de koning burger. Het is niets voor niets dat een landelijke keten ooit in een warenhuis begonnen, zo populair is.
Ik heb zelfs deze 2 tegen over elkaar in werking gezien met het opvallende verschijnsel, dat veel van deze doelgroep toch afwijkt naar inderdaad het gezonde fastcasual. Ontzettend leuk om te zien.