En dat is een probleem als je aansluiting wilt houden bij de nieuwe generaties. Die blijken liever naar een hippere snelle-hap gelegenheid te gaan dan naar de ouwe-getrouwe en misschien inmiddels wel wat versleten McDonald's.

'Millennials' willen meer keus, meer vers, meer waarde, meer gemak
Om de leegloop tegen te gaan, breidt McDonald's, nog altijd marktleider in de VS, om te beginnen zijn 'stel-je-eigen-hamburger-samen'-pilot uit naar 30 restaurants. Nog dit jaar hoopt de fastfoodgigant in 2.000 van zijn 14.200 Amerikaanse vestigingen het Create Your Taste-concept (via een touch screen!) aan te kunnen bieden.
Create Your Taste houdt in dat klanten zelf hun toppings kunnen kiezen, zoals jalapenos pepers of tortilla reepjes. Het is een poging de 20-ers en 30-ers aan zich te binden. Die blijken namelijk massaal over te stappen van het 'one-size-fits-all' traditionele fastfood - met McDonalds voorop - naar de 'fast casual' restaurants zoals Chipotle en Panera. Daar komen ze beter aan hun trekken qua herkomst en versheid van ingrediënten en al dan niet vermeende gezondheid van het aanbod.

Goedkopere concurrenten
McDonald's blijkt ook in de VS onder druk te staan doordat er geknabbeld wordt aan zijn imago als goedkope eetgelegenheid. Het bedrijf wordt links en rechts ingehaald door concurrenten als Burger King en Wendy's die hun fastfood nóg goedkoper weten aan te bieden, al dan niet met speciale acties.

Aandeel daalt
Al deze verschuivingen leidden ertoe dat het concern over de afgelopen maand november 4,6% omzetdaling liet zien in de VS. Dat is de sterkste daling in één maand sinds juni 2001 en de twaalfde maand op rij zonder groei. Het aandeel daalde in reactie op de cijfers met 3,8%, de sterkste daling binnen 1 dag in 2 jaar. Over het hele jaar is het aandeel met 4,6% gedaald, schrijft Bloomberg.

Fotocredits: McGlittering, Håkan Dahlström
Dit artikel afdrukken