Lidl en Aldi groeien ten koste van de zogenaamde Full Service supers (Plus, Jumbo en AH) met hun duurdere winkels en ruimere assortimenten. Ook in 2013 zijn de harddiscounters in Nederland verder opgerukt. In 2013 wisten zij hun gezamenlijk marktaandeel op te krikken naar 16% van de foodretail markt (tegen 15,1% in 2012). AH groeide als marktleider naar 34 procent (2012 33,7 procent). PLUS blijft stabiel op 5,8%. Jumbo/C1000 daalde van 21,6% in 2012 naar 20,7% in 2013. De overige supermarkten (grotendeels Superunie-leden) daalden van 21.1% in 2012 naar 20,8% in 2013.

Dat meldt topman Huub van Rozendaal, cfo van de Sligro in de Levensmiddelenkrant. De totale omzet in de supermarktsector bedroeg in 2013 zo'n 32 miljard euro. De 0.9% marktaandeelgroei van de harddiscounters komt neer op 290 miljoen euro extra omzet.
Dit artikel afdrukken