Het is tijd voor een 'ambush' - een verrassingsaanval vanuit een hinderlaag. Dat zei Jamie Oliver tijdens de jongste jaarbijeenkomst van SlowFood in Turijn.

'Geen schijn van kans'
Volgens Oliver hebben jonge mensen geen schijn van kans tegenover het reclamebudget van 4,6 miljard dollar dat de voedingsmiddelenindustrie in bijvoorbeeld de VS steekt in eten dat zorgt voor een ongezond eetpatroon.

Oliver spreekt in oorlogstaal: "De vijand is schatrijk en weet hoe hij zijn doel moet bereiken; bovendien heeft hij slimme lieden in dienst en zitten ze in alle netwerken."

De juiste allianties
Oliver lanceerde enkele jaren geleden zijn Food Revolution die hem geen windeieren blijkt te leggen. Dat moet betekenen dat hij op zoek is naar nieuwe revoluties en oorlogen tegen de voedingsmiddelenindustrie en supermarkten, ook al werkt hij daarmee samen om de 'vijand' te helpen andere producten - waaronder kant-en-klare - te laten verkopen. Uiteindelijk is alles marketing en een kwestie van het vinden van de juiste allianties in de goede balans.

Fotocredits: kant-en-klaar van Jamie, Blowing Puffer Fish
Dit artikel afdrukken